אחד הדברים שמאפיינים תרבות הוא האוכל שלה - ובארץ זה בולט במיוחד. ישראל, שהחלה כמדינה שקלטה מהגרים מכל העולם, הפכה לסיר ענק שלתוכו נכנסו תבלינים, חומרי גלם וטכניקות בישול וטעמים מכל קצוות תבל. אזור מטה יהודה מנוקד בעשרות מושבים שמאוכלסים בבני כל העדות - חלקם הגיעו לכאן ממדינות אחרות, וחלקם נולדו באזור וספגו את הניחוחות והטעמים שעלו מהמטבחים השונים שמסביב.

כהצדעה למטבח הישראלי הסוער וכדי לשמר ולהעמיק את ההיכרות עם המטבחים המסורתיים לפני שייעלמו, כמו גם כדי לתת במה לבשלנים צעירים ומלאי תשוקה ליצירה קולינרית רעננה - מתקיים זו השנה ה־22 פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה. הוא החל כיוזמה שמטרתה ליצור לנשות האזור המבוגרות יותר אפשרויות תעסוקה בתחומים שקרובים ללבן - האירוח והבישול - והפך לתופעה שסחפה אחריה עשרות בשלנים באזור מכל הגילים, אשר הקימו יוזמות שונות בתחום האירוח והקולינריה. וכך נשים מבוגרות נתנו אומץ לצעירים ללכת עם החלום שלהם.

כמה מהבשלנים המשתתפים בפסטיבל פתחו בפנינו את הלב ואת הסירים. הם ורבים אחרים ישתתפו גם השנה בפסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, שנפתח ב־3.3 ויימשך עד 26.3 - חוויה קולינרית וחגיגת אירוח בלתי נשכחת. יצאנו לדילוג בין טעמים, סירים ומארחים באזור עמק האלה, וכבונוס קיבלנו חגיגה מתפרצת של פריחות בשלל צבעים, שמעטרות את שיפוליהם הרכים של הרי יהודה.

"אגרו קפה" - עמק האלה
מסלול חייו של חנן אלקיים לא רמז בשום שלב על כך שיום אחד יהפוך למעצמה של קפה, החל משלב גידולו. נסיעה מקרית לביקור במטעי קפה של חבר שאיתו עבד כמנהל פרויקטים בקולומביה גילה לו עולם ומלואו, והוא הפך לאלילם של החקלאים המקומיים, לאחר שהביא אליהם את בשורת החקלאות המודרנית, והסביר להם על שיטות דישון והשקיה מתוחכמות. בתמורה זכה לחלק מהיבול שנוסף להם בזכות השדרוג הטכנולוגי האדיר. את הסיפור המפתיע על הדרך שעשה עד שהגיע למרכז מסחרי קטן במרכזו של המושב לי און (המכונה גם שריגים), בתוספת קפה קולומביאני איכותי, תוכלו לשמוע בבית הקפה שהקים חנן במקום - "אגרו קפה" שמו.

"את רוב הקפה אני מוכר לבתי קלייה ברחבי הארץ, אבל חלק קטן אני משאיר כאן במקום, קולה בדרגות קלייה שונות, וממנו אנחנו מכינים את הקפה שמוגש במקום וגם מוכרים קפה טחון מסוגים שונים. כך אנחנו מספרים על גלגוליהם של פולי הקפה מכפרים נידחים בקולומביה עד לי און-שריגים", אומר אלקיים.

בימי הפסטיבל יתקיימו סיורים במרכז המבקרים המספרים את סיפורה של החברה ואת נפלאות הנוזל השחור - תהליכי הקלייה והשפעתם על הטעמים, מגמות בעולם הקפה, תהליכים היסטוריים ועוד. אפשר גם לשבת בבית הקפה, ליהנות מטעמי קפה ייחודיים וממגוון חליטות וכל זה לצד מאפים טריים ומנות מייצור מקומי.

בווייז: אגרו קפה, שריגים (לי און). במהלך הפסטיבל בית הקפה יהיה פתוח בימים ראשון עד רביעי בשעות 8:00־16:00; ביום חמישי בשעות 8:00־20:00; ביום שישי בשעות 8:00־14:00. סיורים בתיאום מראש: ימים ראשון־חמישי בשעות 8:00־20:00; יום שישי בשעות 08:00־14:00
טלפון: 02־6645455 ,054-4941226

הטאג'ין של שונטל
באופן מוזר, אין אפילו רגע אחד של מבוכה כשמתיישבים לאכול במרפסת ביתה של שונטל שרביט דרמון, שבמשך 40 שנה עסקה בהוראה במכללת ספיר ובמכינות שונות, אבל ביתה תמיד היה גדוש ומלא באורחים והשולחן עמוס במאכלים. "גדלתי במשפחה שתמיד אירחה. הבית של ההורים שלי, וגם של הסבים והסבתות, תמיד היה מלא באורחים מכל העדות והדתות.

סבא שלי לא האמין באלוהים, אבל האמין בדרך האדם, באהבה ובהכנסת אורחים", אומרת שונטל במבטא צרפתי מתנגן, כשברקע נוף מרהיב ואינסופי של שדות עדולם, המשתרעים למרגלות מרפסת ביתה. לבד מהכנסת אורחים, למדה שונטל את סודות הבישול מנשות המשפחה, שספגו את סודות המטבח האלג'יראי, המרוקאי והצרפתי, במסע הנדודים שעברה המשפחה במאה האחרונה, עד שהגיעה לישראל. על השולחן נוחתים סלטים צבעוניים של חצילים וגמבה והרבה שום וכוסברה, גזר עם בוטנים ולימון כבוש, סלט חסה וירקות נוספים ובתיבול עדין וסלט עדשים ולצדם בגטים חמימים. מיד אחריהם מגיע טאג'ין מפואר ומעלה ניחוחות של בית, צלחת של קוסקוס ביתי וגם אורז.

"יש סוגים שונים של טאג'ין - עופות בלימונים וריחן, או בזיתים וזעפרן, טאג'ין צמחוני של ירקות שורש, שקדים וצימוקים או קלאסי: כדורי בשר בשזיפים, דלעת וקינמון", מונה שונטל את ההיצע ומסיימת בעוגת הבסבוסה - עוגת סולת וקוקוס מסורתית לקינוח, לא לפני שטבלנו את הלחם הלבן ברוטב העסיסי שנשאר בתחתית הטאג'ין.

בווייז: גבעת ישעיהו 124. במהלך הפסטיבל המקום פתוח בימי שישי בלבד, בשעות 11:00־15:00 ובמשך השנה לקבוצות קטנות, בתיאום מראש. טלפון: 052-3850823, 02-9993102

שונטל שרביט דרמון (צילום: אלדד מאסטרו)
שונטל שרביט דרמון (צילום: אלדד מאסטרו)

עדי יוגב – מעשה ידיים
מהרגע שנכנסים לביתה של עדי יוגב באביעזר ניכר שנכנסים לבית מיוחד. השולחנות הנמוכים, המוזיקה ההודית ברקע ואפילו ריח המרווה השרופה באוויר אוטומטית גורמים לנו להוריד הילוך. בחצר ביתה הענקית, הצופה לנוף הרי ירושלים עוצר הנשימה - יוגב מגישה ארוחות קסומות היישר מהטאבון במטבח הפתוח שבחצר.

יוגב מאמינה גדולה במקומיות ובעונתיות, ועל פי כללים אלו היא בונה את הארוחות המתגלגלות שלה, שבהן מוגש שפע של מאפים, דגים וירקות עונתיים שאותם היא הופכת למנות טעימות במיוחד. לכבוד הפסטיבל היא הרכיבה ארוחת דגים הכוללת דגים נאים, צלויים, מבושלים בטאבון או בגריל, ירקות, עשבים ומה שביניהם ואותם היא משלבת עם יינות מהיקבים באזור.
בווייז: עדי יוגב – מעשה ידיים, אביעזר.

במהלך הפסטיבל תתקיים הארוחה בימי שישי, החל מהשעה 12:00 ובמשך השנה מתקיימות ארוחות לקבוצות בתיאום מראש. טלפון: 052-5993340.

עדי יוגב (צילום: חננאל אדרי)
עדי יוגב (צילום: חננאל אדרי)

יקב צפרירים
איך אפשר לטייל במטה יהודה בלי לבקר באחד מעשרות יקבי הבוטיק שפזורים באזור? למעלה מ־40 יקבים קטנים הוקמו במטה יהודה, ובכל אחד מהם מקופל סיפור מרתק ומפתיע של בעליו, שהלכו בעקבות לבם והגשימו חלום. כזה הוא סיפורם של לורי ושייקה לנדר מיקב צפרירים, יקב קטן בחצר ביתם, שבו הם יוצקים לתוך הבקבוקים את אהבתם לאדמה ולהיסטוריה של האזור. "שייקה בן זוגי ואני מגיעים מתחום הארכיאולוגיה.

לכן קראנו ליינות שלנו על שם החורבות הסמוכות לכרמי הענבים שמהם אנחנו מייצרים את היינות", אומרת לורי. אף שהיקב קיים כבר 18 שנים, ניכר בלורי ובשייקה שלא איבדו את התלהבותם ואת חדוות היצירה והאירוח. הם מוזגים לטעימה מיינותיהם הלבנים, האדומים והרוזה, כשאנו יושבים בנחת מתחת לסככה הסמוכה למבנה היקב, שהוא מבנה הלול הישן שעבר שיפוץ והוסב לחדר ייצור ומקום לאירוח. את המתחם עוטפים כרמי זיתים וענבים, ולורי מספרת כי יינותיהם, כ־8,000 בקבוקים בשנה, מבטאים את הטרואר המקומי ומופקים מענבי האזור בלבד.

יקב צפרירים (צילום: רן בירן)
יקב צפרירים (צילום: רן בירן)

הפעילות ביקב כוללת טעימות יין, סיור והסברים על אודות עשיית יין היום ובעבר. ניתן להזמין פלטות גבינות. בווייז: יקב צפרירים, מושב צפרירים.
במהלך הפסטיבל היקב פתוח בימי שישי, בשעות 11:00־15:00. בימי שבת ובשאר ימי השבוע, בשעות 11:00־16:00, בתיאום מראש בלבד דרך אתר היקב: zafririmwinery.com. טלפון: לורי – 052-4493042 // שייקה –052-4284329