אנחנו יוצאים לחופשה ורוצים להתנתק מכל דבר שיכול לגרום לנו לאי נוחות או להתמודדות עם מציאות מאתגרת. אבל במקביל קמים עוד ועוד אתרי תיירות שחלק מהאג'נדה שלהם היא שילובם של אנשים עם מוגבלויות בתפעול, בניהול ובאירוח באתר, בין אם זו מסעדה, מחלבה או יקב. אבל לכל אורך הדרך חוזר אצל כולם המוטו: "אנחנו לא רוצים שאנשים יבואו אלינו כי הם מרחמים עלינו. שיבואו אלינו כי אנחנו מעניקים חוויה ברמה גבוהה, כי האוכל אצלנו מצוין ומוקפד, האירוח אישי ומכל הלב. ועל הדרך יהיו שותפים ומעודדים מיזם חברתי חשוב".

בית הגלגלים   (צילום: אלדד מאסטרו)
בית הגלגלים (צילום: אלדד מאסטרו)

מעשה ב..בית הגלגלים, מושב אבן ספיר בהרי ירושלים

בקצהו של שביל מתפתל, בנוף מרהיב של הרי ירושלים ובקצהו של מושב אבן ספיר, נטוע בית מוקף עצים ושיחים, ושולחנות ערוכים פזורים סביבו. "מעשה ב... בית הגלגלים" הוא מיזם אירוח שהקימה תמי קרישפין יחד עם עמותת בית הגלגלים. תמי, יזמית בנשמתה, תמיד תיעלה את האנרגיות שלה לעשיה עם ערכים חברתיים, בהיותה אם לשני ילדים עם מוגבלות. אחרי שהחליטה, באמצע החיים, ללמוד בישול ואף התמחתה במסעדת טופולופומפו, החליטה להקים בית אירוח שמשלב ארוחות וסיפורי חיים. "שם המקום מרמז לכך שבכל אירוח ומפגש עם אנשים נוצר סיפור אנושי חדש" אומרת תמי, ולא נחה לרגע, קופצת מהכיריים לשולחנות האירוח, מפעילה את הצוות, שחלקו מתנייד בכסאות גלגלים, עונה לטלפון וכל הזמן צוחקת. "בעצם הגשימו לי כאן כמה חלומות, אומרת תמי. גם ליצור מסגרת תעסוקתית לבוגרי בית הגלגלים, אשר מוצאים את עצמם ללא מסגרת מגיל 18. גם ליצור מהלך של שינוי עמדות והעלאת מודעות כלפי אנשים עם מוגבלות וגם לבשל את האוכל הספרדי ירושלמי שגדלתי עליו, בחוויית אירוח ביתי אישי, חם ומשפחתי". 

אפשר להגיע לארוחות בלבד, ולבחור מתוך תפריט ובו מנות מגוונות ועשירות, שילוב של מטבח ירושלמי עם נגיעות מהמטבח הערבי והספרדי כמו, פינידוס- מאפה בלקני עשיר בגבינות, ארטישוק ירושלמי על קרם שום שקדים, קבב בולגרי עם עגבניות ובצלים שרופים, סופלאקי דג ועוד. כל ארוחה תיפתח בהרמת כוסית עם קוקטייל הבית, תמרינדי, עם הדרים ותבלינים וערק והיכרות עם הצוות וסיפורו של המקום ואנשיו. ואפשר לשלב גם חוויית מפגשים עם סיפורי חיים מרתקים ומלאי השראה של החברים במיזם. אלא מנצבך, עם שיתוק מוחין שלמדה בכפר המחול ורטיגו ריקוד משולב מעבירה סדנאות תנועה. תכלת שרייבר, אף היא עם שיתוק מוחין, מספרת את סיפור חייה במוסיקה בשיתוף הקהל, הדר מרוז, עם שיתוק מוחין, מעבירה סדנה בנושא מעורבות חברתית, יעקוב בן פורת עם ניוון שרירים מעביר סדנת נשימה ומיינדפולנס, ולובה פוגרבצקי, אף היא עם שיתוק מוחין. מעבירה סדנת בישול עם מוטיבים של התמודדות ויצירתיות בה אפשר להתנסות בבישול תוך כדי ישיבה בכסא גלגלים ועוד תכנים מעצימים ומרגשים.

האירוח מיועד לקבוצות החל מ-15 איש.

לפרטים נוספים ולתיאום: תמי קרישפין, 050-2528937 ובאתר

קפה קמה  (צילום: אנטולי מיכאלו)
קפה קמה (צילום: אנטולי מיכאלו)

קפה גלריית קמה, קיבוץ הרדוף בגליל התחתון

קיבוץ הרדוף שבגליל התחתון הוקם בשנות ה-80 ע"י חבורה אנשים שמאמינים באנתרופוסופיה כדרך חיים הבאה לידי ביטוי בחינוך, בחקלאות אורגנית, באמנות כדרך ריפוי, פילוסופיית חיים שבמרכזה שאלת האדם והקשר שלו לעולם. במקום הוקם בית לאנשים מבוגרים עם צרכים מיוחדים, בית אלישע, בו חיים 70 חברים מגיל 21 ומעלה, אשר יוצאים מידי בוקר לעבודה בשלל סדנאות העבודה שהוקמו במיוחד עבורם בקיבוץ. לצד האורווה, גן הירק, משק החי וסדנאות היצירה, הוקמו במקום קונדיטוריה, בית קפה וגלריה. בית הקפה שוכן במבנה מעוצב ויפהפה, טובל בירק, עם מרפסת מקורה טובלת בירוק. קירות בית הקפה ספונים מדפי עץ, בהם מוצגות עבודות האמנות של חברי בית אלישע וגם ככרות לחם מקמחים מלאים אורגנים, מאפים, עוגות ועוגיות טריים הנאפים מדי בוקר במאפייה ומרקחות תוצרת בית. הירקות המוגשים בבית הקפה הם מתוצרת גן הירק האורגני, הארוחות מוגשות בכלי החרס המיוחדים שמייצרים חברי בית אלישע.

תמר נחמיאס שפע, רכזת קשרי קהילה של עמותת קמ"ה, אומרת כי יש במקום שילוב מופלא של מתן כלים מקצועיים לחברים, לצד מתן משמעות, רגש ואנושיות אותו הם חווים, ומעבירים בהמון חום ואהבה למבקרים. "למרות שהיישוב במהותו טיפולי, וכך גם בית הקפה, אנשים באים אלינו כי האוכל איכותי וטעים וכיף להם לשבת כאן. אנחנו מקפידים על סטנדרטים גבוהים מאוד של קולינריה, הקונדיטורית שלנו, לינוי פירסטמן יוגב, יוצרת עם החברים קולקציה עשירה ומרשימה של קרואסונים מלוחים ומתוקים, לחמים מהם אנו מכינים כריכים במילויים שונים ויצירתיים, ויש גם שקשוקות שונות, קישים וסלטים". 

שעות פתיחה: ימי א'-ה' בין השעות 09:15-14:00 ובימי ו' בין השעות 09:00-13:00

לפרטים ולהזמנת מקום -  04-9059338, או באתר 

יקב כישור  (צילום: אנטולי מיכאלו)
יקב כישור (צילום: אנטולי מיכאלו)

יקב כישור, קיבוץ כישור בגליל המערבי

לאחר שהוקם על אדמותיו של קיבוץ כישור כפר כישורית, בית לבוגרים על צרכים מיוחדים, חלחלה ההכרה כי יש לספק להם אפיקי תעסוקה שאינם רק יצרניים, אלא כאלה שיאפשרו להם עבודה לצד אנשי מקצוע בתחומם ויקנו להם מיומנויות ואתגר. לצורך כך הוקמו ביישוב דיר עם אלף ראשי כבשים לחלב, מאפיה, מגבנה, אורווה טיפולית וגן ירק אורגני שתוצרתו נמכרת בחנות המשק. "סיפור הקמתו של היקב הוא שילוב של מקריות ויצירתיות", מספר יאיר אונא, מנהל השיווק ומרכז המבקרים. "במלחמת לבנון השניה נשארו בכפר 100 איש ולא היו מספיק מקלטים. מייסדי הכפר, שוקי לוינגר ויעל שילה, נסעו לאנגליה ונפגשו עם תורמים כדי לגייס כסף למקלטים. התורמים מצידם סברו כי את הקמת המקלטים צריכה לממן המדינה וזו אחריותה וביקשו למצוא רעיון יצירתי לכסף אותו תרמו. שנה אחרי זה, ב-2007, ניטעו הכרמים הראשונים ויינות הבציר הראשון, ב-2010, יוצרו בדיר שהוסב ליקב, כשבמקביל הוחל בהקמתם של יקב ומרכז מבקרים". ההחלטה להקים יקב נבעה ממיקומו הגיאוגרפי של היישוב, שמושלם לגידולם של ענבי יין מבחינת תנאי האקלים, הגובה והאדמה.

בחלוף השנים הפך היקב לאחד הענפים המרכזיים בכפר ואף זכה להכרה ולפרסים בתחרויות רבות בארץ ובעולם. מרכז המבקרים התוסס מקבל אורחים לאירועי טעימה ולארוחות, כאשר חברי כישורית, השותפים לכל תהליך הפקת היין, מהטיפול בכרם, דרך הבציר ועד לביקבוק ולאריזה, גם מארחים את המבקרים ביקב בשותפות מלאה. עורכים שולחנות, מוזגים את היינות לכוסות לפי כל כללי הטקס ומנהלים שיח מלא עניין וצבע עם האורחים. האוכל שמוגש לשולחנות מיוצר חלקו במקום. פוקאצ'ות שנאפות במאפיה הצמודה, ירקות מגן הירק וכן לאבנה ושמן זית. קבוצות מאורגנות יכולות לצפות בסרט המספר את סיפורו של המקום לצד ארוחה וטעימה מודרכת של יין.

בימי שישי בבוקר פתוח היקב לטעימות של יין וכיבוד קל של פוקאצ'ות, לאבנה וזיתים במחיר של 50 ₪ לאדם, ופלטה של גבינות וירקות בתוספת תשלום. אחת לחודש מתקיים שישי קונספט, שמציע תכנים שונים ומגוונים.

לפרטים ולהזמנות - 04-9085198, או באתר

חוות רום  (צילום: אלברט אדוט)
חוות רום (צילום: אלברט אדוט)

חוות רום, הר כמון, גליל מערבי

במרומיו של הר כמון, בכביש צר ותלול שעולה מבקעת בית הכרם ועובר בין חורש ים תיכוני סבוך ושטחי מרעה בהן רועות בנחת העיזים של חוות רום, נמצאים מבני החווה בבדידות מזהרת, משקיפים לנוף שצפופה מים תיכון עד להר מירון והכנרת. החווה הוקמה בשנת 1986 ע"י עמית רום, איש חיל האוויר שעבר לחיות בגליל כדי לגדל עיזים ולייצר גבינות עיזים אורגניות. אליו הצטרף רון פרופר וביחד הם הקימו חווה תיירותית. בשנת 2000 הם חברו למשרד הבריאות ומשרד הבטחון והחוה הוכרה כמפעל שיקומי למתמודדי נפש. משתקמים מרחבי הצפון מגיעים מידי בוקר בהסעה ומועסקים בענפיה השונים – במטבח, בדיר העיזים, בייצור הגבינות, בגן הירק בו מגדלים ירקות בהתאם לעונות השנה ובבוסתנים בהם גדלים זני מורשת ארצישראליים כמו משמש, שקדים, אפרסקים ושזיפים. "לחברים מהשיקום אין אינטראקציה ישירה עם המבקרים בחווה, אך התהליך השיקומי שהם עוברים משמעותי מאוד מעצם הידיעה שתוצרי עבודתם משמשים להעשרת החוויה התיירותית בחווה, שמהווה תחנה ראשונה לאחר שחרורם מהאשפוז בדרך להשתלבות בעולם החיצוני" אומרת אורי תלם, מנהלת השיווק והמכירות בחווה.

בית הקפה שוכן במבנה אבן עם מרפסת ענקית. גיל מעוז, הידוע יותר כאבא גיל, שהיה במשך 10 שנים בעליה מסעדה טבעונית אורגנית בתל אביב בשם זה, הוא שף המסעדה, ובארוחת הברנץ' המוגשת מידי יום שישי בחווה הוא מציע מנות כמו רול פטריות מתנור אבן, כריכים וטורטיות במילויים מקוריים, מרקים עשירים ומגוונים, מוסקה ולביבות צמחוניות/טבעוניות ועוד מנות.

במעדניה שבבית הקפה ניתן לרכוש מהמגוון הגדול של גבינות העיזים שמיוצרות במקום, כמו גבינה עם פחם, עם קצח, ברי עם אגוזים, לבאנה כדורים, גבינה למריחה ועוד וגם עבודות עץ שונות וסוקולנטים מעשה ידיהם של המשתקמים. 

המבנה הסמוך לבית הקפה הוא מרכז מבקרים ובו חלונות סביב, הצופים לשטחי המרעה, לדיר, לחדר הייצור ולחדר ההבחלה של הגבינות. במהלך השבוע מתקיימות בו סדנאות לקבוצות כמו הכנת גבינות או כנאפה, הרביית סוקולנטים הכנת גלידות ושייקים וגם סדנאות בשטח כמו בניה באדמה, הצטרפות למרעה ועוד.

לפרטים ולהזמנות: 052-4457777, או באתר