• כשמדברים על טיולים וחופשות קיץ, רבים מאיתנו מפנטזים על בריכות קרירות ונחלים מרעננים, אבל השבוע נצא מהקופסה ונדבר על חופשה מסוג אחר. דווקא בקיץ, כשחם ומהביל, ביקרנו באתר המרחצאות חמת גדר - וחזרנו רעננים. האתר הוותיק, שחלקנו לא ביקרנו בו מאז הניינטיז, הצטרף לטרנד הגלמפינג והקים מתחם של אוהלים ממוזגים. האוהלים מאובזרים במיטות ומזרנים ומקרר, והם ממוקמים בסמוך לבריכת מים קרירה ובמרחק הליכה קצר מהבריכות התרמו־מינרליות.

אוגוסט עוד פה: טיפים לחופשה מושלמת עם הילדים
יסתכלו אל השמיים בלי חשש: פסטיבל הכדורים הפורחים יתקיים בצפון הנגב

המתחם החדש בחמת גדר, שכולל 56 אוהלים, יאפשר למשפחות ולזוגות שמטיילים באזור לינה במחיר נמוך יחסית מהאופציות שיש במלונות בסמוך לחופי הכנרת - ומטבעה המעט סגפני מאפשרת לבלות יותר זמן איכות ביחד, להכין ארוחות בחללים המשותפים, לוותר לזמן מה על המסכים ולשוחח.

האוהלים, כאמור, מאובזרים במזרנים וכריות, מקרר פרטי ושקעי חשמל, כך שהמכורים לניידים יוכלו להטעינם. כל אוהל מתאים לחמש נפשות לכל היותר (שניים על מיטות יחיד ושלושה על מזרנים). מהבית תצטרכו להביא רק שמיכות ומגבות. מלבד הלינה, האורחים יוכלו לקחת חלק בפעילויות בפארק, לבקר בחוות התנינים, לטבול בבריכות ולהיכנס לספא. כמו כן, מיקומו של האתר מאפשר גיחה נוחה יחסית למסלולי טיולים רבים בדרום רמת הגולן והכנרת.

אוהלים ממוזגים, חמת גדר (צילום: סטודיו A)
אוהלים ממוזגים, חמת גדר (צילום: סטודיו A)

כמובן שאם אתם כבר לנים באתר, תוכלו להיכנס למרחצאות המים החמים, שהטמפרטורה שלהם היא כ־40 מעלות צלזיוס, לאורך כל השנה. המים בבריכות מכילים ריכוז מינרלים גבוה וגופרית בריכוז של 4.7%. בין התועלות הבריאותיות של המים, אפשר לדבר על הקלה לסובלים מכאבי פרקים, זירוז חילוף החומרים, חידוש תאים בעור, הורדת לחץ הדם ועוד. למעשה, באזור שבו נמצאת חמת גדר יש חמישה מעיינות הנובעים מלב האדמה: מארבעה מהם נובעים מים עשירים בגופרית ומאחד נובעים מים מתוקים.

מאחר שאנחנו בשיא אוגוסט, כדאי לשמור את הביקור בבריכות לשעות אחר הצהריים והערב, ואז תוכלו ליהנות מהיתרונות המינרליים של המים תחת כיפת השמיים כמו שעשו לפניכם אלפי אנשים ב־1,800 השנים שחלפו מאז הקימו הרומאים את האתר.

הבריכות גדולות יחסית ומחולקות לכמה מתחמים, כך שכמעט לא מרגישים את האנשים גם בימים עמוסים. אם ביקרתם באתר בעבר, בוודאי תרגישו תחושת דז'ה וו, כי נראה שהזמן כאן עצר מלכת ושום דבר לא השתנה בעיצוב כמעט. מה שכן השתנה הוא בריכת המים הקרים ומגלשת הספלאש שנמצאת במרכזה, שמאפשרת למשפחות עם ילדים לשרוץ באתר גם בימות הקיץ החמים.

חמת גדר (צילום: סטודיו A)
חמת גדר (צילום: סטודיו A)

הבריכה הקרה ומזרקות השכשוך שלצדה הן האטרקציות האמיתיות בפארק בתקופה הזאת של השנה עבור כל מי שלא רוצה לטייל במהלך היום ורוצה פעילות מותאמת לילדים כשחם מדי מכדי לבלות בחוץ. עבור הקטנטנים יש גם מתחם ג'ימבורי גדול, שבו הם יכולים להוציא קצת מרץ.

לצד הבריכות יש גם ספא ומלתחות, שם מוצעים במהלך היום עיסויים וטיפולים שונים לגוף - כך שאם אתם לא רוצים לוותר על הממד של הפינוק גם בחופשת אוהלים - זאת אופציה טובה. בנוסף, בסמוך למתחם האוהלים יש אזור מנגלים וחנות נוחות להשלמת נשנושים.

מלבד הבריכות, אחת האטרקציות של האתר היא חוות התנינים עצמה, שבה כדאי לבקר בשעות אחר הצהריים או הבוקר המוקדמות. החווה היא נוף מוזר באזור הכנרת, והיא למעשה יוזמה של חברי קיבוץ מבוא חמה בדרום רמת הגולן. חברי הקיבוץ החליטו בצעד מפתיע אי־אז בתחילת שנות ה־80 להקים אטרקציה תיירותית וייבאו מפלורידה אליגטורים. אל החברים מפלורידה הצטרפו בהמשך תנינים מאפריקה ומעוד מקומות בעולם. השיא של החווה היה בתחילת שנות ה־2000, אז חיו בה כ־80 תנינים מסוגים שונים.

חמת גדר (צילום: סטודיו A)
חמת גדר (צילום: סטודיו A)

אז היא גם שימשה ללימוד ולמחקר ואף זכתה להכרה עולמית. אך מאז ועד היום הרבה מים זרמו באזור, וכיום בחווה חיים פחות ממחצית מהתנינים שהיו בה בשיא. מבחינה תיירותית, תוכלו להגיע לחווה ולצפות בתנינים הנמצאים בבריכות מגודרות. בבריכה הגדולה ביותר בה תוכלו לצפות בתנינים ממרפסת תצפית מוצלת ולהקשיב ל"מסבירן" שמספר על הסוגים השונים של התנינים והחווה.

מחיר לינה באוגוסט: 1,150־1,350 שקלים ללילה לחמש נפשות.
פרטים נוספים: 6393*.

ואם אתם כבר מגיעים לאזור, חמת גדר נמצאת בסמוך לאתרי טיולים וטבע רבים, כך שבקלות תוכלו לצאת מהאתר למגוון טיולי כוכב בעמק הירדן, הגולן והגליל.

אם אתם אוהבים מים קרירים ושקט, נסו את עין פיק. עין פיק הוא מעיין קסום ומעין סוד גלוי שנמצא ליד קיבוץ אפיק ומציע טיול קצרצר. מי המעיין מגיעים ממערה קטנה שנמצאת לרגלי מפל שגובהו עשרה מטרים. בריכת המעיין נמצאת למרגלות עצי תאנה עתיקים, ויש בה מים צוננים לאורך כל ימות השנה.

חוץ מנוף ומים קרירים, למקום יש היסטוריה מרתקת. לפני כ־1,500 שנה הוקם במקום, על חורבות של יישוב מהתקופה הביזנטית, כפר מעורב שבו חיו יחד יהודים ונוצרים. על הייחודיות של המקום מעידים ארכיאולוגים שמצאו במקום משקוף ועמוד מבית כנסת עתיק שמתוארך לתקופת התלמוד. המשקוף עוטר בתבליט של מנורה ושופר והכיתוב: “אנא יהודה חזאנה". בנוסף לאלמנטים שסיפרו את הסיפור היהודי, מצאו במקום גם משקופים עם עיטורי צלבים.

אם מעניין אתכם לראות את הממצאים, תוכלו להתרשם מהם במוזיאון עתיקות הגולן שבקצרין. הנוף שתראו מהמעיין, שמוקף בעצי פרי, הוא מרהיב, ותוכלו לראות גם שרידים של הכפר הסורי פיק. הכפר היה פעיל עד למלחמת העצמאות, ויש שמקשרים אותו לכפר המקראי אפק. כדי להגיע אל המעיין לא צריך ללכת הרבה. למעשה, אורך המסלול מהחניה עד למעיין עצמו הוא 300 מטרים.

על הדרך (שכוללת גם ירידה ועלייה) תוכלו להשקיף וללכת בין חורבות הכפרים ועד למרפסת תצפית שממנה ניתן לראות את העיר העתיקה סוסיתא וחופי הכנרת. בהמשך תוכלו לחצות את נחל עין גב בעזרת גשר עץ ולעלות אל עין פיק, שמחכה לכם בין עצי התאנה. לאחר הביקור במעיין תוכלו לעלות בחזרה לחניה.

איך מגיעים מאזור חמת גדר: 3.6 קילומטרים ממסעף כפר חרוב פונים שמאלה לכביש הגישה למעיין. אפשר גם לכתוב בווייז "עין פיק"