יום הכיפורים הוא זמן לחשבון נפש ולהורדת הילוך. יש משהו מנקה ביממה של ניתוק מההמולה ומרעש המסכים, שגורם לי להיזכר בערגה בילדות הרחוקה. ילדות שבה היינו מחכים בחוסר סבלנות ל"חג האופניים". עבור ילדים רבים ההתרגשות קיימת גם היום, אך מסתבר שהיא לא עוצרת אצל הדור הצעיר, כי יום הכיפורים הוא הזדמנות עבור המבוגרים שלא צמים לעלות על אופניים ולצאת לטיול קרוב לבית באין מפריע. אז אם אתם גרים בצפון, בדרום או במרכז, הנה המקומות שתוכלו לרכוב בהם בנחת. והכי כיף, תוכלו לגזור ולשמור ולנצל את הרשימה גם לימים שאחרי כיפור.

יער אודם

יער אודם היפהפה, שמושך אליו מבקרים המחפשים פינות צל בקיץ ונופים מושלגים בחורף, הוא אידיאלי לטיולי אופניים. סובב יער אודם הוא מסלול שמתאים גם לרוכבים מתחילים ולמשפחות, כשהוא נמצא ברובו על שבילי ג'יפים. אורכו כ־13 קילומטר בתוואי מישורי, והנסיעה היא בכיוון השעון. למסלול שתי כניסות: מבואת אודם שנמצאת בתוך היישוב, ומבואת פלס"ר 7 בסמוך ליער אלרום (כביש 92).

אם תצאו לדרך מהכניסה שביישוב אודם, תוכלו להתחיל באיזי ברכיבת כביש קצרה מהחניון הסמוך ליקב הר אודם לכיוון השער הצפוני של היישוב. תעברו דרך הפשפש הצר ותפנו מזרחה לשביל שלרגלי הר אודם. רכיבה קצרה מזרחה וכבר אתם מתמזגים עם שביל הגולן - איתו תמשיכו מזרחה ודרומה לרכיבה שתוריד אתכם קלות לצד המזרחי של היער. כל המקטע הזה הוא באורך שלושה קילומטרים. בתום הירידה הזאת המסלול יוביל אתכם לכיוון מזרח - אל סיבוב קל ביער אלרום ואז שוב מערבה, אל יער אודם והנופים המהממים שלו. במהלך המקטע הזה תגיעו לציר היער הראשי. מהציר הראשי יש לכם עוד 3.5 קילומטרים עד לחצייה של כביש הגישה לאודם. כאן כבר תצטרכו לרכוב מעלה, אל נקודת תצפית בהר אודם. אחרי התצפית והסדרת הדופק, תוכלו לרדת אל המושב לסיום המסלול.

יער אודם בחורף (צילום: ישראל אשד)
יער אודם בחורף (צילום: ישראל אשד)

טיילת דרום הגולן

אם חשקה נפשכם ברכיבה משפחתית על טיילת מוסדרת, טיילת דרום הגולן היא המקום בשבילכם. הטיילת כולה מתפרשת על פני 30 קילומטרים לאורך מצוקי הגולן. על הדרך היא מקשרת בין יישובי דרום הגולן, עוברת מעל נחל אל־על, מצפה סוסיתא, מצוקי הכנרת ועוד. טיול לאורכה יאפשר לכם ליהנות מהנופים הפתוחים, לעצור באתרי תיירות, להיכנס ליישובים, ליקבים, למחלבות ועוד.
נקודת תחילת המסלול סמוך למושב נטור ונקודת הסיום במצפה מבוא חמה. כמובן שלא חייבים לרכוב לאורך כל הטיילת.

טיילת דרום הגולן (צילום: מטיילים בארץ)
טיילת דרום הגולן (צילום: מטיילים בארץ)

מפדלים לאורך הירקון

לאורך נחל הירקון יש שלל פינות חמד רבות, מסלולי הליכה וסינגלים המשלבים טבע אורבני, היסטוריה ועתיקות. הגרים בסמוך לאחת הכניסות של הירקון בוודאי נהנים בכל יום מהנוף המושלם, אך כעת שהטמפרטורות מעט יותר נוחות והיקום זימן לכם יממה שלמה של פנאי, תוכלו להביט במפת שבילי הטיולים של רשות נחל הירקון ברשת ורק לבחור בשביל האופניים הרצוי לכם. המלצה שלי, לכו על השביל המוביל לים, במסלול העירוני המושלם עבור תושבי תל אביב והסביבה (לא מעגלי).

המסלול מושלם לרכיבה אטית ועצירות קטנות. תוכלו להתחיל אותו בכיכר היל שברחוב שמעון התרסי 33, תל אביב. הרכיבה מתחילה בסמוך לנקודה ההיסטורית הראשונה במסלול, כיכר היל נקראת על שם מפקד הדיוויזיה, הגנרל ג'ון היל. שם גם יש אנדרטה לזכר הצליחה המוצלחת של נהר הירקון על ידי הבריטים במהלך מלחמת העולם הראשונה. משם, עוברים דרך סמטת שמעון התרסי ומגיעים לנחל. מפדלים בגשר אבן גבירול, ממשיכים דרך גן הבנים אל נמל תל אביב, וברכיבה קלה מתגלגלים על קו החוף עד לתחנת הכוח רדינג והטיילת שעוברת דרך מגדלור הנמל ולידו תל כודאדי - תל שבו נמצאו שרידי מצודה ואחת משלוש המצבות לזכר צליחת הבריטים את הירקון. כאן גם אפשר להוריד הילוך ולהתרווח מול נופי הים התיכון.

שפך הירקון (צילום: גריפין צילום אווירי)
שפך הירקון (צילום: גריפין צילום אווירי)

המסלול באגם ירוחם

אגם ירוחם הוא פנינת טבע בלב המדבר, וככזה רק טבעי שהתפתחו סביבו אטרקציות. אחת מהן היא סינגל סובב האגם. מתחילים בנקודת המפגש של חניון הרכבים בפארק אגם ויטמין שיא, משם יוצאים לרכיבה לאורך טיילת האגם ובדרך עוברים דרך חורשת אורנים ובאר הגר, היבשה בעונה זו. באמצע הדרך הטיילת מתקרבת למזח לנקודת תצפית יפה על אגם ירוחם, שם ניתן לעצור ולהביט על הנוף. ניתן גם לעצור לצד שולחנות קק"ל והצל לאתנחתה משפחתית. בהמשך המסלול ניתן לראות את מצפור אבנון, ממשיכים לרכוב ומגיעים לסכר האגם וחוזרים במעגליות לתחילת המסלול.

אם אין לכם אופניים, תוכלו לשכור אופני שטח או אופניים משפחתיים (לא בכיפור כמובן) בפארק ויטמין שיא הממוקם בכניסה העליונה לפארק אגם ירוחם. מחירים: שכירת אופניים החל מ־45 שקלים לרוכב.

טיולי אופניים עם ויטמין שיא (צילום: אור אלכסנברג)
טיולי אופניים עם ויטמין שיא (צילום: אור אלכסנברג)

מסלול בנחל שועלים

אם אתם באזור ומחפשים חוויה אתגרית יותר מרכיבה סביב אגם, נסו את הסינגל של נחל שועלים. שם תמצאו גב מים שמתמלא בחורף, במסלול רכיבה שמתחיל בפארק אגם ירוחם וממשיך דרך נחל שועלים. בימי החורף והסתיו ניתן לצפות בפריחה יפה של החלמונית הגדולה, בדרך לראות גבי מים ומפלים קטנים שאפשר לעצור לידם לטבילה קצרה ולהביט מרחוק גם על המכתש הגדול של ירוחם, משם רוכבים בחזרה לשכונת השקד בירוחם. מסלול הטיול עובר בשטח אש המשמש לאימונים בימי חול, ויש לתאם את הטיול עם צה"ל (אין צורך לתאם בסופ"ש ובחגים). אורך המסלול 12 קילומטר (כשעה וחצי), ברמת קושי בינונית.

נחל שועלים (צילום: עידו פרומר)
נחל שועלים (צילום: עידו פרומר)

שביל בית צין

מסלול רכיבה מעגלי שמתחיל בתחנת הדלק של מדרשת בן־גוריון שבשדה בוקר. יוצאים מהשער בסימון שבילים אדום, וחוזרים בסימון שבילים ירוק. שדה צין ממוקם מעל בקעת צין, בין מדרשת בן־גוריון לקיבוץ שדה בוקר. המסלול עובר באתרי מורשת - מצד צין הנבטי וגן הפסלים המדברי, משלב נופים ייחודיים עם רכיבה זורמת אשר מתאימה לכל המשפחה. זהו מסלול מעגלי של שבעה קילומטרים ברמת קושי קלה (עד שעתיים). 

טיול אופניים בשדה צין  (צילום: חברת גיאופן)
טיול אופניים בשדה צין (צילום: חברת גיאופן)