רגע לפני שהעיר הצפונית תתמלא באלפי מטיילים שרוצים לחוות מעט מהקסם של כריסמס, קפצנו לביקור בנצרת, אחת מהערים התיירותיות בצפון, וחזרנו עם רשימת דברים שאפשר לעשות בה ויספיקו לכם להרבה יותר מביקור חטוף. כל כך הרבה, שהחלטנו להקדיש את שני המדורים הקרובים לעיר המעניינת.

נצרת היא אומנם היישוב הערבי הגדול ביותר בארץ, אך כשמסתובבים בה היא מרגישה יותר כמו מקום קטן ואינטימי. מקום לידתו של ישו מושך אליו בכל שנה אלפי מבקרים וצליינים שתרים אחר מקומות שבהם על פי המסורת הוא גדל וביקר.

העיר הצפונית יושבת על נקודה יפהפייה: סביבה הר הקפיצה, העמק והגליל, יש לה שוק תיירותי, מרכזי קניות מהגדולים במרכז התיכון, ערב רב של מקומות לינה וסצינת אוכל מתפתחת.

לעיר, שאיכשהו הישראלים נזכרים בה רק בדצמבר, מצטרף בימים אלה מלון חדש - "The Blend" מרשת מלונות גולדן קראון. בבעלות הרשת יש שני מלונות נוספים בעיר שפונים יותר למשפחות, אך בשונה מהם המלון החדש נכנס תחת הקטגוריה של מלון בוטיק זוגי ואינטימי, והוא ממוקם בלב העיר העתיקה.

חדר דה בלנד - צילום באדיבות רשת מלונות גולדן קראון (צילום: באדיבות רשת מלונות גולדן קראון)
חדר דה בלנד - צילום באדיבות רשת מלונות גולדן קראון (צילום: באדיבות רשת מלונות גולדן קראון)

כמובן לא יגרשו אתכם אם תבואו עם ילדים, אך גודל החדרים מתאים לזוג + ילד אחד (מקסימום) ופונה לזוגות מטיילים ותיירים שמגיעים לחוות מעט מהקסם של נצרת. המלון מונה 70 חדרי אירוח המעוצבים בצורה מודרנית עם כל הפסיליטיז החיוניים.

השם הייחודי של המלון, "דה בלנד", מעיד עליו לא מעט. מצד אחד הוא נמצא בלב העיר העתיקה, אך בשונה מהמבנים הישנים שלה הוא עוצב בנראות מודרנית ומעט מנותקת מהסביבה.

כבר כשנוסעים על הרחוב הראשי אפשר להבחין במבנה הבטון האפור שמבדל אותו ממבני האבן האותנטיים של העיר העתיקה. בהשקעה של למעלה מ-20 מיליון שקל, הם הלכו על בנייה מודרנית וחומרים השומרים על סביבה ירוקה, אך במבט בוחן ניתן לראות שגם הקפידו לשלב בתוכו אלמנטים שנותנים כבוד למסורת המקומית.

כנסיית הבשורה (צילום: מיטל שרעבי)
כנסיית הבשורה (צילום: מיטל שרעבי)

אפשר לראות את הקריצה למסורת הנצרתית גם במסעדת המלון שמשלבת את המטבח הערבי-המקומי הקלאסי באינטרפרטציה מודרנית ועם השפעות מזרח-תיכוניות מובהקות.

מה זה אומר? ששף המלון סאמיר ראשד מציע מצד אחד פטאייר, קובה עם בשר כבש, קישואים שייח' אל-מחשי על מצע של אורז לבן ויוגורט, קובה ניה ופריקי; ומצד שני פוקאצ'ות עם חזה אווז מעושן, חומוס עם פטריות שיטאקי, עלי גפן בליווי ציזיקי ושישברק עם יוגורט קארי וכורכום. מעין שעטנז מוצלח ביותר של כל המטבחים האהובים, בגרסה לא כשרה כמובן - כמו שרק מלונות ביישובים ערביים מרשים לעצמם.

מעבר לאוכל המרגש ויוצא הדופן לאזור, שבו כל מטר יש שווארמייה ושיפודייה, הפלוס העיקרי של המלון הוא המיקום המושלם עבור מטיילים, מאחר שהוא נמצא במרחק כמה פסיעות ממרכז העיר, מהשוק ומהכנסיות המרכזיות.

כנסייה יוונית אורתודוקסית (צילום: מיטל שרעבי)
כנסייה יוונית אורתודוקסית (צילום: מיטל שרעבי)

נצרת עשירה באתרי תיירות הקדושים לדתות השונות, ואף שיש בה רוב מוסלמי, ניתן למצוא בה יותר אתרים הקשורים לנצרות וליהדות, כמו כנסיית הבשורה היוונית האורתודוקסית, שנמצאת בסמוך לכיכר המעיין ונבנתה על חורבות של כמה כנסיות קטנות.

הכנסייה נבנתה לפני כ-900 שנה ובתוכה יש מעיין קטן שבו - על פי האמונה הנוצרית - מרים הרתה מרוח הקודש. בעקבות האמונה הזאת נשים נוצריות מכל העולם מגיעות לכאן כדי להתברך בילד. מעבר לסיפור המקסים, הכנסייה עצמה מכילה שלל עדויות היסטוריות מרתקות.

למשל, לכל אורכה ניתן להביט בחריטות של עיטורים בסגנון יווני. מחוץ לכנסייה ניתן לראות ממצאים מחפירות ארכיאולוגיות שנערכו לאורך השנים, שבמהלכן אף מצאו פסיפס מהתקופה הביזנטית. לאורך דצמבר מציבים בחצר הכנסייה עץ אשוח ענקי, שמקושט ממש בימים אלה.

העיר מתחילה להתקשט (צילום: מיטל שרעבי)
העיר מתחילה להתקשט (צילום: מיטל שרעבי)

כנסייה נוספת ומרשימה היא כנסיית הבשורה הקתולית - בזיליקה ענקית עם כיפה בראשה. הכנסייה הזאת היא מהמרשימות שתמצאו במזרח התיכון והיא מפורסמת מאוד בעולם הנוצרי.

הכנסייה עמוסה במבקרים כמעט בכל שעה, לא מעט בזכות העיצוב המרשים שלה והחפירות הארכיאולוגיות שנמצאו בשטחה. רוב הממצאים שתראו שם גם כיום, נמצאו בזכות הבנייה המחודשת שלה בשנות ה-50 של המאה הקודמת. את הממצאים, הלא פחות ממרתקים, תוכלו לראות (בתיאום מראש) במוזיאון הקטן שנמצא בבניין המנזר הפרנציסקני. בין היתר נמצאו במתחם הכנסייה רצפת פסיפס, מספר מערות, כתובות ועוד.

נמצא בחפירות בכנסיית השורה (צילום: מיטל שרעבי)
נמצא בחפירות בכנסיית השורה (צילום: מיטל שרעבי)

אם ההיסטוריה פחות מעניינת אתכם, תוכלו להתרשם משני המפלסים של הכנסייה ומחצר האבן שסביבה. במפלס התחתון נמצאת מערת הבשורה ושרידים שהיו מתחת לכנסייה המקורית, במפלס העליון יושבת כיום הכנסייה המודרנית ומסביבה עבודות אומנות של אומנים מכל העולם.

עוד אתר שכולל שלל ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים, אך גם משמש כיום כגסט האוס עם תצפית פנורמית על כל העיר העתיקה, הוא מנזר האחיות. במתחם המנזר מצאו עדויות וממצאים ארכיאולוגיים מהמאות הראשונה והשנייה לספירה. מסדר נזירות נצרת החל אי שם ב-1855 עם נזירות שהגיעו לנצרת מצרפת. הנזירות החלו להתבסס בעיר עם קניית שטח שישמש אותן להקמת המנזר.

נזירה במנזר האחיות (צילום: מיטל שרעבי)
נזירה במנזר האחיות (צילום: מיטל שרעבי)

בעת הבנייה של המנזר נחשפו בשטח עדויות ארכיאולוגיות מרתקות, בהן מערת קבורה, פסיפסים, אולמות גדולים עם פתחים מקושתים ואפילו מזבח. יש שמשערים שמערת הקבורה שנמצאה שם היא מתקופת בית שני והייתה שייכת ליהודים.

כיום מעל לכל החפירות נמצאים המנזר והגסט האוס אשר מושכים מטיילים מכל רחבי העולם. כדאי לקפוץ שם לביקור מודרך בחפירות, ואף לעלות לגג כדי ליהנות מהבריזה הקרירה ומהנוף של העיר העתיקה.
טלפון לתיאום ביקור: 04-6554304.

חוץ מאתרים היסטוריים ודתיים, לא כדאי לפספס את סצינת האוכל והבילויים של נצרת שכוללת - איך לא - המון כנאפה; את השוק, שבימים אלה מתעורר לחיים עם שלל דוכנים צבעוניים; ואת הגלריות ובתי הקפה.
מפאת קוצר היריעה, נספר עליהם בשבוע הבא.