בולוניה, עיר איטלקית צפונית שלא נמצאת במרכז מפת התיירות במדינה, כמו ערים ידועות אחרות, כדוגמת רומא, ונציה, פירנצה, ועוד. זו העיר השביעית בגודלה במדינה, עם אוכלוסייה של כ–400,000 תושבים. ביקור בבולוניה יכול להיות נחמד, כחלק מחופשה באיטליה, ולו בגלל אפשרויות המזון והמסעדות הבלתי נגמרות שכאן, יחד עם ביקורים בחלק מהאתרים ההיסטוריים המיוחדים שיש לעיר להציע.

היסטוריה על קצה המזלג

עדויות ארכיאולוגיות מעידות כי אכלוסה של בולוניה החל כבר במאה התשיעית לפני הספירה, ומאז היא עברה בין מספר ידיים של שליטים שונים, תוך כדי מסעות כיבוש סוערים. בשנת 189 לפני הספירה הפכה העיר לאזור מושבה רומית. בתחילת המאה ה–11 לספירה היתה נתונה לשליטתו של קיסר האימפריה הרומית, אך גם הנצרות הייתה נטועה בה, תחת הנהגת הכס הקדוש, האפיפיור.

המתח שהיה בין המוסד הדתי לבין האימפריה הרומית גרר להתפתחויות ושינויים, בעיקר בתחום ההשכלתי, שהובילו לבסוף לכינונה של האוניברסיטה של בולוניה, שמהווה משנת 1088 כאוניברסיטה הראשונה בעולם המערבי, ולפיכך אף היו מי שכינו את העיר כ"בולוניה המשכילה". כיום באוניברסיטה תצוגת האנטומיה המקורית, בה ערכו נתיחות פתולוגיות במסגרת לימודי הרפואה. 

מבט על העיר בולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
מבט על העיר בולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

נצא לטייל

הטיול שלי בבולוניה ארך כ–24 שעות, די קצר, אך בכל זאת הקפתי חלק מרכזי מאתרי התיירות הנודעים בעיר, לרבות ספיגה של אווירת המקום הומה האדם. חלק מרחובות מרכז העיר העתיקה הם מתקופת ימי הביניים ומכילים בניינים מאסיביים, רחובות רחבים והמון צבע אדום על גבי חלק גדול מהמבנים, דבר שמסתבר שהעניק לבולוניה כינוי נוסף: "בולוניה האדמונית". בחלק גדול ממדרכות ההליכה ישנן ארקדות קמורות ומרשימות, שמעניקות תחושה של הליכה בתוך אגדה יוקרתית.

מרכז העיר העתיקה הוא לב העניין בביקור בבולוניה, שכן כאן נמצאת הכיכר המרכזית והענקית בשם 'פיאצה מג'ורה' (Piazza Maggiore). בצידי הכיכר הרחבה מספר אתרים היסטוריים וכן פסלים מרשימים. אחד המקומות הפופולאריים לביקור בכיכר הוא ללא ספק מגדל השעון (Torre Accursi) המרשים, שאליו גם ניתן לטפס. במקור, הבעלים של המגדל היה צעיר איטלקי שעבר מפירנצה לבולוניה בכדי ללמוד משפטים.

לאחר שהפך למשפטן חשוב הוא בנה בית משלו ובו אף היה בית ספר ואכסדרה (שדרת עמודים) ממנה היה ניתן להשקיף אל עבר הכיכר. שנים לאחר מכן, בשנת 1444, על גג המבנה, התווסף מגדל השעון, עם שעון מכני ענק, שפעיל עד היום. לאחר טיפוס על גרם מדרגות, תוך מעבר בצמוד לחדרי מוזיאונים, חלקם עם תערוכות מתחלפות, מגיעים כמעט לגובה השעון.

מגדל השעון בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
מגדל השעון בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

כעת, כעשרים מדרגות עץ רעועות עומדות בין ההעפלה לראש הבניין לגובה השעון, אך היות והמדרגות אינן בטוחות דיו, המטיילים נדרשים לחתום על מסמך, שאם קורה להם משהו במהלך הטיפוס, אז הנזק יהיה על אחריותם... בכל אופן טיפסתי והנוף היה קסום. כל העיר העתיקה, הגגות האדומים, הרחוב המרכזי השוקק והכיכר הגדולה. הכל נפרש ממרפסת קומת השעון. 

מבנה עצום מידות הממוקם אף הוא בכיכר, ולמעשה בנייתו, או לפחות החזית שלו, מעולם לא הושלמו, הוא בזיליקת פטרוניוס הקדוש (Basilica of San Petronio). הבזיליקה מוקדשת לקדוש הפטרון של העיר, והיא הכנסייה הגדולה והחשובה ביותר בבולוניה. בניית הכנסייה החלה בשנת 1390 ולאחר כמה עשרות שנים רצו שתצורת הצלב של המבנה תהיה לגדולה אף יותר מבזיליקת פטרוס הקדוש ברומא, אך לפי האגדה האפיפיור, פיוס הרביעי, התנגד לכך נחרצות והמבנה לא הושלם לפי התכנון.

גם חזית הבזיליקה נראית מעט משונה היות והיא מעולם לא הושלמה, ורק חלק ממנה עטוי בציפוי שיש. בתוך הבזיליקה מוצב העוגב היוקרתי והעתיק ביותר באירופה (ויש הטוענים שבעולם), שנבנה בשנת 1470 ועדיין מתפקד היטב וניתן להאזין לו, בייחוד בימי ראשון. באחת הקפלות של הבזיליקה העצומה יש ציור קיר יפהפה, שצוייר על ידי האומן ג'ובאני דה מודנה, ובו סצנות המייצגות, במקום אחד, הן את גן העדן ואת את הגיהנום. ואם זה לא מספיק אז על רצפת הבזיליקה שעון השמש הארוך ביותר בעולם שנמתח לאורך של 67 מטרים.

ביקור בתוך בזיליקת פטרוניוס הקדוש בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
ביקור בתוך בזיליקת פטרוניוס הקדוש בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

במרחק הליכה של כעשר דקות, בין רחובות רחבים, חנויות ומסעדות, מגיעים לאחד הסמלים המרכזיים של העיר: שני המגדלים הנטויים (Torre degli Asinelli) והקרובים זה לזה, שהם שאריות מבין כ–170 מגדלים שניצבו כאן בעבר. הנמוך מבינהם, ששמו גארסיאנדה (Garisenda) מגיע לכדי 48 מטרים והוא הנטוי יותר לעומת זה הגבוה, ששמו אסינלי (Asinelli), ומגיע לגובה של 97.5 מטרים, והזהות לגבי האדם שבנה אותו נמצאת עד היום תחת ויכוח היסטורי. המגדל נבנה במשך כעשר שנים, בין 1109 ועד ל – 1119. הוא אמנם נוטה מעט הצידה והוא די "רזה", אך למרות זאת ניתן לטפס עד לקצהו העליון (כרוך בתשלום).  

הטיפוס כאן הוא כבר סיפור אחר לחלוטין בהשוואה למגדל השעון, שכן לפניכם 498 מדרגות פנימיות ודי מפרכות. במהירות טיפוס רגילה זה לוקח כ–15 עד 20 דקות, אך משוגעים לדבר מנסים מידי פעם לשבור שיאים וכבר הגיעו לכדי 6 דקות בלבד. כשמגיעים למרפסת העליונה של המגדל המחזה מרהיב ביותר. כל העיר העתיקה, הכיכרות, הגגות האדומים, הרחובות הרחבים וההרים המקיפים – הכל, נפרש בתמונת נוף עוצרת נשימה שבהחלט ורק בשבילה שווה היה לטפס עד למעלה. קסם ויזואלי אמיתי.

רחובות הגטו היהודי בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
רחובות הגטו היהודי בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

המשך צעידה של כעשר דקות נוספות מהמגדל הנטוי ומגיעים לאתר נוצרי חשוב מאוד, והאמת שגם מעניין לביקור. זהו מתחם שבע הכנסיות או בשמו: The Basilica of St Stephen. יש המגדירים את המקום גם בשם 'ירושלים הקדושה'. המתחם החל להבנות במאה הרביעית לספירה ומידי כמה מאות שנים נוספו לו כנסיות צמודות נוספות עד שהגיעו לכדי מתחם אחד – קומפלקס כנסיות. למרבית הפליאה, אחת מהכנסיות נצבת חשופה תחת כיפת השמיים. כנסייה אחרת מעניינת במתחם נקראת 'כנסיית השילוש' והיא תוכננה לחקות את הקבר של ישו בירושלים. 

מרחק קצר מאוד, בהליכה רגלית, ממתחם שבע הכנסיות ומגיעים לאזור הגטו היהודי העתיק של בולוניה. האזור די מוזנח, גרפיטי על הקירות ושלט זיכרון המעיד שבמקום היה בית כנסת. בשנת 1566 הורה לראשונה המושל המקומי על סגירת מתחם היהודים לגטו עם שערים. אזור הגטו צפוף, יש בו אווירה מעט אפופה, והאמת חבל שלא הופכים אותו לפנינה תיירותית היסטורית ומוקפדת. אציין שבעיר קיים גם 'המוזיאון היהודי של בולוניה'. כמובן שבבולוניה עוד מוזיאונים, גלריות וכן מרכזי קניות המרוחקים ממרכז העיר העתיקה.

גבינת פרמז'ן בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
גבינת פרמז'ן בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

אוכל והרבה

בולוניה היא למעשה עיר של מזון, שווקים, טעמים והמון צבע. שיטת הטיול שלי הייתה על בסיס טעימות מזדמנות ומעבר בין שווקים, וזאת במקום ישיבה ממושכת במסעדה אחת מוגדרת. באזורים הצדדיים של העיר העתיקה, לא רחוק מהכיכר, ישנם דוכנים שמגישים מגוון מאכלי ים ודגים. ישנן פיצריות קטנות וכמובן שגם מסעדות גדולות ומפוארות. מעת לעת תראו טבחים וטבחיות מקומיים עומדים בחלון ראווה, לשים בצק ומכינים מיניי פסטות.

מנת הגאווה של התושבים המקומיים היא הטורטליני המקומי (Tortellini di Bologna) אותו ניתן למצוא במקומות רבים, בייחוד כשהוא ממולא בגבינת ריקוטה ותרד טחון, ומוגש ברוטב סמיך של חמאה ועלי תבלין. שוק אוכל פנימי ששווה בהחלט ביקור הוא Mercato di Mezzo – ולשם, בהחלט שכדאי להגיע רעבים. וכדרך אגב, בבולוניה יש אינספור של חנויות לגבינות משובחות, יינות, פסטות ועוד מוצרים איטלקיים שתמיד שווה לרכוש, כמזכרת קולינרית הביתה. 

מנת טורטלוני בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)
מנת טורטלוני בבולוניה (צילום: עמרי גלפרין)

מידע נוסף:

  • אתר שני המגדלים (רצוי לרכוש כרטיס מראש)
  • מלון נהדר ששהיתי בו, עם אווירה אומנותית ייחודית, ארוחת בוקר נהדרת וממוקם פחות מדקה של הליכה מפיאצה מג'ורה: Art hotel Commercianti
  • לשכת התיירות המקומית לקבלת מידע ומפות נמצאת בפיאצה מג'ורה.
  • אתר לשכת התיירות של בולוניה: Bolognawelcome
  • שוק האוכל Mercato di Mezzo פתוח כל השבוע למעט ימי שני מ–10 בבוקר ועד לשעות הלילה. כתובתו: Via Clavature, 12, 40124
  • המוזיאון היהודי של בולוניה (Museo Ebraico di Bologna)
  • בין העיר לישראל מופעלות טיסות ישירות של חברת ריינאייר.

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין טבע הדברים

לאתר של עמרי גלפרין