בלי ששמנו לב, אנחנו כבר בשיאו של פסטיבל "דרום אדום", שחוגג השנה 18 שנים להיווסדו. וכמו בכל שנה, כשהכלניות הן המוקד העיקרי שמושך את המטיילים, צפויים למבקרים שלל פעילויות, סיורים והפעלות. הפסטיבל, שיימשך עד 28 בפברואר וייערך בין נחל שקמה לנחל הבשור, משתף פעולה עם קרן קימת לישראל ובמסגרתו יוצעו סיורים מודרכים ביערות ובחניוני קק"ל בעלות סמלית של 10 שקלים. לחובבי הטיולים שפנויים במהלך השבוע, מומלץ לבקר בשדות הכלניות בצפון הנגב, דווקא לא בסופ"ש - אז כמעט בוודאי תמצאו פינה שלווה הרחק מההמון המטייל. זאת גם הזדמנות לשלב פעילויות באתרי התיירות המקומיים, לקחת חלק בקטיף ובסדנאות יצירה ולבקר בחוות, בעגלות קפה ואצל בשלנים מקומיים, אטרקציות שלא תמיד פתוחות בשבתות. כדי לעודד תיירות באמצע השבוע, בנק הפועלים נותן חסות ומממן עד 50% הנחה למגוון פעילויות בימים ראשון עד רביעי.

אחד מהמוקדים המרכזיים לפעילות "דרום אדום" השנה, שבו תמצאו שלל כלניות אדמדמות, הוא חניון מרווה שביער שוקדה. היער, שנמצא בנגב המערבי, פותח על ידי קק"ל בשיתוף פעולה עם הקהילה המקומית. בשוקדה תמצאו גם את אחת מדרכי הנוף המקסימות שבאזור, שבעזרתה תוכלו להגיע לכמה ממוקדי הכלניות הפופולריים, אתרים שבהם ניתן לראות שרידים ארכיאולוגיים, שביל לאופניים שמתאים גם לאופני יד ולמי שסובל מלקות ראייה ועוד.

חניון מרווה (צילום: מיטל שרעבי)
חניון מרווה (צילום: מיטל שרעבי)

בחלקו הצפוני של היער תמצאו את חניון ובור מרווה, על שם מרווה בביאן. מרווה הייתה תושבת קיבוץ עלומים שנפטרה בגיל צעיר ממחלה. הבור, שמוכר יותר כבאר מרווה, נמצא בשטח החניון. הוא נבנה בתקופה הביזנטית ונחשף בזכות סחיפה של הקרקע. כל האזור הזה מלא במרבדי כלניות אדומות, לבנות וורודות. כמו כן, במהלך שני ימי שישי יתקיים במקום מיצב אומנות אקטיבי, שבמהלכו יוצגו שלוש כלניות ענק ובמקום יחולקו למטיילים חטיפי תפוצ'יפס. את האריזות הריקות הם יוכלו לשלב במיצב. בנוסף, בכל יום שלישי במהלך הפסטיבל ייצא מהחניון סיור רגלי לזכרה של מרווה בביאן בעקבות החקלאות המשגשגת בנגב וההתיישבות שהחלה עם הנחת קו המים בסוף שנות ה־40.

פיקניק בבאר מרווה

אחת החוויות האהובות על מטיילים ב"דרום אדום" היא לקחת סל פיקניק לשטח וליהנות ממנו על רקע הפריחה. בעוד חלק יבחרו להכין בבית ארוחה קלילה שאותה יאכלו בשטח, אחרים יעדיפו להתפנק עם סל מוכן ומעוצב, שיציע מכל טוב האזור. לא רחוק מבאר מרווה תוכלו להצטייד בסל שכזה. נירה דאבוש מ"המטבח של נירה", בעלת ותק של 20 שנים בתחום הקייטרינג, מתמחה כבר שלוש שנים בתחום הפיקניקים. הסלים שלה מגיעים במארז אסתטי עם כל מה שצריך כדי שהארוחה תהיה מושלמת. המארזים שלה, שמתאימים לזוגות אבל בהחלט יכולים להשביע גם משפחה קטנה, כוללים שני סלטים צבעוניים ורעננים, שקשוקה, קישים אישיים, לחם, מגש גבינות, מטבלים וזיתים, הפתעה מתוקה לקינוח ותותים. בנוסף, בסלסילה תמצאו בקבוקי מים/סודה אישיים, מפה וכלי אוכל מתכלים. עכשיו רק תמצאו את הפינה המושלמת ליהנות מהם.

מחיר לסל זוגי: 250 שקלים.

כתובת לאיסוף: התמר 45, כפר מימון.

כשר.

סל פיקניק (צילום: מיטל שרעבי)
סל פיקניק (צילום: מיטל שרעבי)

גרובטק

בזמן שאתם מטיילים בצפון הנגב, כדאי שתשלבו ביקור קצר בגרובטק - מרכז טכנולוגיה, מדע וחלל, שנמצא בלב מועצה אזורית אשכול. המבנה החדיש של הגרובטק משלב עולמות ידע וחוויות שונות, בהן חקלאות וחלל. המבנה מחולק לחללים שונים, כל חלל מתמקד בנושא אחר: זירת גיימינג, שבה כל אחד יוכל לשחק במיטב המשחקים המובילים בתחום, זירת מציאות מדומה שתיקח אתכם לאן שתחפצו - החל מנסיעה ברכבת הרים ועד מסע בחלל; זירת חלל, שכוללת פלנטריום אינטימי ועמדת צפייה בטלסקופים; זירת חקלאות, שבה מבצעים ניסויים בגידול הידרופוני ושומעים על הפתרונות היצירתיים של חקלאי הנגב; זירת "מאסטר שף" עם עמדות עבודה מאובזרות ועוד.

פלנטריום גרובטק (צילום: מיטל שרעבי)
פלנטריום גרובטק (צילום: מיטל שרעבי)

מבקרים במקום יכולים להתמקד בזירה אחת, או לשלב מספר זירות. חוץ מזה, הם עורכים במקום מגוון סיורים ופעילויות נושאיות. בכל ימי חמישי לדוגמה הם מציעים פעילות "ערב של כוכבים", הכוללת תצפית מודרכת תחת כיפת השמיים.

פרטים נוספים: groovetech.co.il 

גרובטק (צילום: מיטל שרעבי)
גרובטק (צילום: מיטל שרעבי)

גידולי רוני 

בעין הבשור, בין שדות חקלאיים וחממות, מסתתרת לה פנינה תאילנדית עם שם קצת מפתיע - "גידולי רוני". אומנם השם לא מעיד על מה שתמצאו פה, אך כבר במבט ראשון תבינו שהגעתם לדבר הכי קרוב לתאילנד, ובלי לצאת מגבולות הארץ. את "גידולי רוני" הקימו איתן ונוי, והשם הוא מחווה לבתם הקטנה והאהובה. איתן הוא בן המושב שהתאהב בנוי, תאילנדית שאותה פגש במכולת השכונתית. נוי, שגדלה על טהרת המטבח התאילנדי, תמיד חלמה לבשל ולגדל ירקות, ולפני כשנתיים החלום הזה התגשם חלקית, כאשר איתן הקים לה חממות לגידול פפאיה, צ'ילי, שעועית ותרד תאילנדיים. הבשורה על הגידולים, שהיו לא אופייניים למה שבדרך כלל מגדלים באזור, הגיעו עד שגרירות תאילנד, שדאגה לחבר אותם עם מסעדת "איסאן" התל אביבית, שמיהרה לקנות מהם ירקות טריים.

הבשורה על הגידולים התאילנדיים תפסה גם את עובדי החממות בעין הבשור, שחיפשו מקום קטן לעשות ולאכול בו מרק תאילנדי. אז אחרי שהירקות והמרק של נוי זכה להצלחה, הגיעו דרישות להרחבת התפריט, והשניים החליטו לפתוח מסעדה תאילנדית בלב החממות. כיום הם מגישים תפריט מגוון שכולל קלאסיקות תאילנדיות כמו סלט סום טאם (סלט פפאיה); טום ים - מרק חמוץ חריף; קארי ירוק עם עוף; פאד תאי; פאד קפאו; עוף בקשיו ועוד.

מתי: שלישי־חמישי בשעות 10:00־19:30 למשלוחים וטייק אוויי (אך אף אחד לא יסלק אתכם אם תרצו לשבת ולאכול במקום); שישי־שבת – 10:00־20:00, ישיבה במקום, בהזמנות מראש.

פרטים נוספים: 6668287 - 054.

לא כשר.

גידולי רוני (צילום: מיטל שרעבי)
גידולי רוני (צילום: מיטל שרעבי)

קרמזינה – תלמי יפה

הרומן של ישראלים ובירה מתעצם בשנים האחרונות, ולראיה ניתן לראות את הפריחה של מבשלות בוטיק מצוינות כמעט בכל פינה בארץ. לצדן יש פריחה גם של מבשלות ביתיות, כמו קרמזינה בתלמי יפה. מי שעומדת מאחורי המבשלה היא הדס קרמזין, ואפשר לומר שהיא האישה היחידה בארץ שמבשלת ומחזיקה מותג בירה בחצר ביתה כבר קרוב לעשור.

הדס מציעה כעשרה סוגים של בירה לא מסוננת ולא מפוסטרת, והיא עושה זאת בהצלחה רבה ועם המון ענווה. "לבשל בירה זה כמו לבשל מרק", היא מסבירה לכל מי שזוכה לשבת בחצר הקסומה שלה ולשתות בירה קפואה. קרמזין מספרת שהחיבה שלה לבירה התחילה כמו אהבה ממבט ראשון. אחרי שטעמה את הבירה הראשונה שלה, היא הסתקרנה והחליטה לנסות לייצר בירה ביתית. בהמשך היא אף רתמה את המועצה ודאגה שתפתח בית ספר מקומי לבישול בירה, שבו למדה והתפתחה.

בחצר ביתה היא מקיימת סדנאות חשיפה שבהן היא מלמדת על בירה, המרכיבים שלה, איך שותים ואיך למזוג נכון. בכל סדנה שכזאת טועמים לפחות חמישה סוגי בירה שונים. באופן כללי, מה שחשוב לה בסדנאות הוא למכור את חוויית השתייה ופחות למכור בירה (החל מ־150 שקלים לאדם). בנוסף, היא מציעה סדנאות ללימוד בישול בירה למי שרוצה להכין בירה ביתית, ומהסדנאות הללו יוצאים עם מכל בירה מעשה ידיכם (450 שקלים לאדם).

במסגרת פסטיבל "דרום אדום" ובמהלך חודש פברואר המבשלה תהיה פתוחה לקהל הרחב לטעימות בירה ביתית, מינימום חמישה סוגים, לסדנאות ולקבלת שבת. מפגשי החשיפה יתקיימו בימי שלישי ורביעי בסבסוד בנק הפועלים ויעלו רק 70 שקלים. בימי שלישי עד חמישי ניתן יהיה ליהנות גם ממגש טעימות חופשי בעלות של 88 שקלים לאדם.

מתי: שלישי - 11:00־16:00 (בשעות 14:30־16:00 יתקיים מפגש החשיפה); רביעי - 11:00־16:00 (בשעות 14:30־16:00 יתקיים מפגש החשיפה); חמישי - 11:00־16:00; שישי - 10:00־15:00 קבלת שבת בחצר (ביום גשום האירוע יבוטל). בתיאום מראש.

פרטים נוספים: 2656118 - 052. כשר.

פרטים מלאים על האירועים באתר תיירות שקמה בשור: www.habsor.co.il

הדס - קרמזינה (צילום: מיטל שרעבי)
הדס - קרמזינה (צילום: מיטל שרעבי)