בתקופה שבה חברות התעופה הזרות עדיין לא חזרו לפעילות מלאה בישראל, אל על מציגה תוצאות כספיות מרשימות. החברה הכפילה את הרווח התפעולי והגדילה את ההכנסות ב-37% לעומת 2023, תוך שהיא מצהירה: "המחירים עלו ב-14% בלבד". הרווחים הגבוהים על חשבון הציבור סייעו לאל על לצמצם את החוב הפיננסי נטו שלה משיעור של כ-1.6 מיליארד שקלים בשנה ב-2023 - ל-75 מיליון בלבד ב-2024. החוב הפיננסי ברוטו של החברה ירד השנה לכ-1.5 מיליארד דולר.
חברת התעופה הלאומית אל על מסכמת את שנת 2024 עם תוצאות שיא, חרף האתגרים הביטחוניים והתפעוליים שליוו את השנה. על פי הדוחות שפורסמו היום, החברה רשמה רווח נקי שנתי של כ-545 מיליון דולר - עלייה דרמטית של פי 4.7 לעומת הרווח בשנה הקודמת, שעמד על 117 מיליון דולר.
ההכנסות השנתיות צמחו ב-37% והסתכמו בכ-3.4 מיליארד דולר, בהשוואה לשנת 2023. ה-EBITDAR (רווח לפני ריבית, מסים, פחת, הפחתות ודמי חכירה) הסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר - פי 2 בהשוואה לשנה הקודמת.
אחת הסיבות העיקריות לזינוק בהכנסות החברה, היא השליטה הכמעט מוחלטת של אל על בנתב״ג לאורך המלחמה, במיוחד לאור סירובן של החברות הזרות לשוב לישראל - אך במיוחד בשליטה הטוטאלית שלה בקווי הטיסות לצפון אמריקה, קרי ארה״ב וקנדה. בשנה שעברה עמד נתח השוק שלה בקווי התעופה לאזורים אלה על 97.5%. שיעור התפוסה בטיסות עמד על 96%.
לדברי החברה, היא ביצעה התאמות מסחריות ותפעוליות בתגובה למצב השוק, כאשר נהנתה משליטה כמעט בלעדית בטיסות מישראל לחו"ל בתקופת המלחמה.
למרות הביקורת: החברה טוענת שהמחירים עלו ב-14% בלבד
בהתייחס למחירים, שהיו נושא לדיון ציבורי נרחב במהלך השנה, מציינת החברה כיאל על קבעה מחירי מקסימום ומחירים אחידים למספר יעדים, אך במקביל השיגה רווח תפעולי הגבוה פי 2 משנה קודמת ושיעור תפוסה של 94-96%. אל על מדגישה כי צעדים אלה מיתנו את עליות המחירים, כך שבשנת 2024 חלה עלייה של 14% בלבד ברמת המחיר הממוצעת לנוסע בהשוואה ל-2023. עם זאת, כאמור, שלטה אל-על ב-97.5% מנתח השוק בטיסות לצפון אמריקה.
נתון מרשים במיוחד הוא שיעור התפוסה בטיסות החברה, שזינק לכ-94% בממוצע שנתי, לעומת כ-86% בשנת 2023. ברבעון הרביעי של 2024 אף נרשמה תפוסה חריגה של 96%.
החברה מציינת כי במהלך השנה העניקה הטבות משמעותיות למשרתי צה"ל בסדיר ובמילואים, כולל חלוקת כ-20,000 כרטיסי טיסה חינם, חלוקת כ-1.9 מיליארד נקודות נוסע מתמיד, ומתן הטבות כגון כבודה והושבה ללא עלות והחזר כספי מלא בביטול הזמנה.
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, התייחסה לתוצאות: "שנת 2024 הציבה בפנינו אתגרים לאומיים ועסקיים מורכבים, אך הוכחנו את יכולתנו להתמודד עמם בהצלחה. למרות האתגרים, הצלחנו לשמור על הגשר האווירי בין ישראל לעולם בתקופת מלחמה רב זירתית, לצד המשך מימוש התוכנית האסטרטגית".
גננסיה הוסיפה: "אל על פעלה לאורך כל המלחמה במדיניות מחירים מוקפדת, תוך קביעת מחירי מקסימום וקיבוע מחירים אחידים למספר יעדים. פעולות אלה הוכיחו עצמן וניתן לראות שב-2024 ישנה עלייה ממותנת של 14% בלבד במחיר הממוצע לנוסע, ביחס לשנת 2023".
ינקלה שחר, סמנכ"ל כספים של אל על, ציין כי מתחילת שנת 2024 חיזקה החברה משמעותית את הפרופיל הפיננסי שלה, שיפרה את הנזילות והפחיתה דרמטית את יתרת החוב הפיננסי נטו, שעומד על כ-75 מיליון דולר בלבד. "זו היא שנת שיא עבור אל על, שעומדת בפני מימוש תוכנית הצטיידות רחבת היקף, ועדיין תשמור על רמת חוב נמוכה כך שיחס חוב ל-EBITDA יהיה נמוך מ-3. אנו צופים כי החברה תחצה בשנת 2030 את רף 4 מיליארד דולר בהכנסות," אמר שחר.
ההון העצמי של החברה ליום 31 בדצמבר 2024 הסתכם לכ-527 מיליון דולר, לעומת גירעון בהון העצמי בהיקף של כ-209 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2023. לפי הודעת החברה, "הגידול בהון והמעבר להון עצמי חיובי נובע מהרווח הנקי שנרשם במהלך השנה, גיוס הון בהיקף של כ-135 מיליון דולר ומימוש כתבי אופציה בהיקף של כ-58 מיליון דולר".
מבט לעתיד
החברה מעדכנת את התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה, תוך הארכתה עד לשנת 2030. התוכנית כוללת התאמת קצב הרחבת צי המטוסים, אופטימיזציה של רשת הנתיבים, פיתוח שירותי תיירות מקיפים ובחינת התרחבות גלובלית.
היעדים הכמותיים העיקריים שנקבעו לשנת 2030 כוללים מחזור הכנסות של יותר מ-4 מיליארד דולר, נתח שוק של 25% מנתב"ג (כ-7.6 מיליון נוסעים), 8-10% מההכנסות מפעילות שאינה תעופתית, ומעל 4 מיליון חברי מועדון הנוסע המתמיד.