הטעות שישראלים עושים עם כרטיסי אשראי למטיילים – ועולה להם ביוקר

השוואה בין כרטיסי הטראוול המובילים בישראל מגלה פערים משמעותיים בדמי כרטיס, עמלות המרת מט"ח ואופן קבלת ההטבות - מנקודות שמצטברות לאט ועד הנחות מיידיות שיכולות לחסוך מאות שקלים בשנה

מיטל שרעבי צילום: פרטי
הזמנת כרטיסי טיסה
הזמנת כרטיסי טיסה | צילום: שאטרסטוק
3
גלריה

הזמנת טיסה או מלון כבר מזמן לא מסתיימת במחיר שמופיע על המסך. עמלות המרה, דמי כרטיס והטבות שמגיעות - או לא מגיעות - בסוף החודש, יכולים להפוך חופשה משתלמת להוצאה מפתיעה. כדי להבין איזה כרטיס אשראי באמת משתלם לטסים לחו"ל, בדקנו ארבעה כרטיסי אשראי המיועדים למטיילים: SkyMax, FlyCard, Beyond וכרטיס טיסות סודיות.

אחד ההבדלים הראשונים שמורגשים עוד לפני הטיסה הוא דמי הכרטיס. חלק מהכרטיסים מציעים פטור זמני או מותנה, אך בפועל גובים תשלום חודשי קבוע, שלעיתים נשכח ברקע. עבור מי שמוציא הרבה באשראי, זה עשוי להיות זניח; עבור אחרים - מדובר בהוצאה שמצטברת לאורך השנה. מנגד, יש גם כרטיסים שבחרו לוותר לגמרי על דמי כרטיס, ולבנות את הערך במקום אחר.

לצורך השוואה, כרטיס SkyMax גובה דמי כרטיס חודשיים של 19-30 שקל, בהתאם לגרסה. גם אם מוצע פטור בשנה הראשונה, בהמשך נדרש לעמוד ברף הוצאות כדי לא לשלם. FlyCard כרוך גם הוא בתשלום חודשי: 19.90 שקל לגרסה הרגילה ו־34.90-38.90 שקל לגרסת הפרימיום, המיועדת לבעלי מחזור הוצאות גבוה. הפטור שהיה בעבר לבעלי סטטוס גבוה באל על - בוטל.

בכרטיס Beyond דמי הכרטיס נעים בין 24 ל־30 שקל, בהתאם לסוג הכרטיס. לעומתם, כרטיס טיסות סודיות אינו גובה דמי כרטיס כלל - ללא התחייבות חודשית וללא תנאים.

תכנון חופשה
תכנון חופשה | צילום: שאטרסטוק

עמלת המרת מט"ח: הכסף הקטן שעולה ביוקר

הפערים המשמעותיים יותר נחשפים דווקא בעמלת המרת המט"ח - עמלה שרוב הצרכנים כמעט לא שמים לב אליה, אבל משלמים עליה לא מעט. ההבדל בין עמלה של 3% לעמלה של 1% אולי נראה קטן, אך בחופשה הכוללת טיסות, מלונות והשכרת רכב, הוא יכול להגיע למאות שקלים. כאן ניכר פער ברור בין כרטיסים שמציעים מודל פרימיום מותנה שימוש, לבין כאלה שמכוונים לחיסכון ישיר בהוצאות החופשה עצמה.

במקרה הזה, Beyond גובה 1% בכרטיס פלטינום, FlyCard 2.5% או 1.8% בפרימיום, SkyMax 3%, ואילו כרטיס טיסות סודיות מציע מודל שונה – פטור מלא מעמלה על רכיבי Travel ו־1% על יתר ההוצאות.

הטבות בטיסות: נקודות או הנחה כאן ועכשיו?

גם בכל הנוגע להטבות בטיסות, הגישות שונות לחלוטין. חלק מהכרטיסים מבוססים על צבירת נקודות - לפעמים למועדון תעופה ספציפי, לפעמים לפורטל ייעודי - ומציעים הבטחה עתידית לחיסכון. בפועל, המימוש תלוי בהיקף הוצאות גבוה ובזמינות, ולעיתים גם בגמישות בתאריכים. כרטיסים אחרים בחרו לוותר על מודל הצבירה ולהציע הנחות מיידיות או גישה למחירים מוזלים, ללא צורך “לגהץ” עשרות אלפי שקלים קודם לכן.

למשל SkyMax פועל דרך פורטל ייעודי, כאשר בפועל נדרשות הוצאות של כ־54 אלף שקל כדי לצבור הנחה של 100 דולר. FlyCard מחובר למועדון הנוסע המתמיד של אל על - כדי להגיע להנחה של 100 דולר נדרשות הוצאות של כ־83 אלף שקל בכרטיס הרגיל, או כ־67 אלף בפרימיום - והמימוש מוגבל לטיסות אל על בלבד. גם Beyond מבוסס על צבירת נקודות דרך פורטל, כאשר יחס ההמרה משתפר רק בהיקפי שימוש גבוהים במיוחד.

בכרטיס טיסות סודיות עובדים במקרה הזה במודל שונה: אין צבירה או המתנה. ההנחות מתקבלות מיידית, כולל גישה למחירי טיסות מוזלים והנחות בלעדיות. המודל הזה מתאים בעיקר למי שמעדיף חיסכון מיידי ופחות מתעניין בצבירת נקודות או סטטוס תעופתי.

טרקלין המלך דוד
טרקלין המלך דוד | צילום: גיא כושי ויריב פיין

ומה מעבר לטיסות?

ההבדלים ניכרים גם בהטבות הנלוות: כרטיס SkyMax מציע ביטוח נסיעות וביטול טיסה. FlyCard מעניק הטבות למחזיקי סטטוס באל על ואפשרות לממש נקודות בחנות Fly Store. Beyond כולל Priority Pass, כניסה לטרקלינים, הנחות בביטוח נסיעות והטבות צרכניות נוספות. הכרטיס של טיסות סודיות מציע הנחות בביטוחים שונים, בהשכרת רכב ועוד.

בסופו של דבר, אין כאן כרטיס אחד “מנצח”. מי שטס בעיקר עם חברת תעופה אחת ומוכן לצבור לאורך זמן, עשוי להעדיף כרטיס מבוסס נקודות. מי שמעדיף לדעת בדיוק כמה הוא חוסך כבר בהזמנה הבאה – יחפש מודל פשוט וישיר יותר. הבחירה הנכונה מתחילה לא בפרסום, אלא בשאלה אחת: איך אתם באמת מטיילים.

תגיות:
כרטיסי אשראי
/
טיולים
/
תיירות
/
נקודות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף