פטרייה קסומה: מחקר חדש שנערך בניו יורק מגלה כי אפילו מנה אחת של פסילוסיבין - החומר הפסיכואקטיבי בפטריות פסילוסיבין, המכונות גם "פטריות קסם" - מצליחה לחולל שיפור של ממש במצבם של חולי סרטן. על פי המחקר, חומר זה, בשילוב עם טיפול פסיכותרפיה, מצליח להפחית תופעות של חרדה ודיכאון מתמשכים בקרב חולי סרטן.

המחקר, הארוך ביותר שנערך עד כה בסוגיה זו, עקב אחר קבוצת חולי סרטן משנת 2016. לדברי מחבריו, "בקרב החולים התגלו שיפורים מיידים, מהותיים ומתמשכים" במצוקתם הרגשית והקיומית. השיפור במצבם של החולים, ראוי לציין, נמשך גם אחרי עד ארבע שנים וחצי לאחר השימוש באותה תרכובת. 

המחקר נערך בבית הספר לרפואה גרוסמן באוניברסיטת ניו יורק. על פי המחקר, 71% עד 100% מ־16 המשתתפים בו (אחוז מוחלט מבחינה מחקרית) ייחסו שינויים חיוביים לחוויית הטיפול בסיוע פסילוסיבין ודירגו אותו כבעל אחת "החוויות המשמעותיות ביותר מבחינה רוחנית" בחייהם.

למרות התוצאות החד־משמעיות, צריך לסייג ולהסביר כי המחקר סובל מחולשות לא פשוטות, ובהן מספרם המועט של המשתתפים וכן היעדר קבוצת ביקורת שתשלול את הקשר בין השיפור במצבם של החולים לפרק הזמן הארוך שעבר מאז תחילת המחקר, ללא קשר לטיפול עצמו.

מנגד, החוקרת המובילה של המחקר גבי אגין־ליבס נשמעה מעודדת: "התוצאות שגילינו עשויות לשפוך אור כיצד ההשפעות החיוביות של מנה יחידה של פסילוסיבין נמשכות כל כך הרבה זמן". היא הוסיפה: "נראה כי התרופה מעניקה חוויה עמוקה ומשמעותית שנשארת אצל האדם ויכולה לשנות באופן מהותי את התפיסה וההשקפה שלו".