הוועדה לקידום מעמד האישה תקיים היום (שלישי) דיון מיוחד ובו יוצג הדיווח השנתי על הטרדות מיניות באקדמיה.  דו"ח זה  מסכם את כלל הנתונים שעלו מדיווחי המוסדות עבור שנת הלימודים תשפ"ב (2021-2022) וכן, מציג מבט השוואתי עם שנות הלימודים הקודמות עבור נתוני המוסדות שהגישו, והיקף התלונות והפניות שהוצגו בדיווחיהם.

מהדיווחים עולה כי סך הפניות הכולל על פי הדיווחים (תלונות רשמיות ותלונות לא רשמיות, פניות אנונימיות ושמועות) עמד בשנת הלימודים תשפ"ב על 447.  מבין המוסדות שהגישו דיווח, 108 מוסדות דיווחו כי לא קיבלו אף תלונה או פניה בגין הטרדה מינית. הייעוץ המשפטי של הוועדה לקידום מעמד האישה הוסיף כי ישנם 16 מוסדות בהם יש תלונה או פנייה אחת. "בחלק גדול מהמוסדות הללו לומדים אלפי סטודנטים", ציינו בוועדה, "ניתן לראות כי בדיווחי מוסדות רבים ישנו חוסר בפירוט בכמות הסטודנטים, אופן הטיפול בתלונה וכמות הזמן הנדרשת לטיפול בתלונה".

עוד עולה בסיכום הרשות כי 79% מהתלונות על הטרדות מיניות במוסדות התקבלו על ידי נשים לעומת 16% תלונות של גברים. רוב המתלוננים/ות והפונים/ות היו סטודנטיות וסטודנטים: 328 מסך כלל 447 התלונות. 44 מתוך התלונות/פניות הוגשו על-ידי הסגל המנהלי, 25 תלונות/פניות הוגשו על-ידי הסגל האקדמי, 23 תלונות/פניות הוגשו על-ידי גורם חיצוני למוסד, תשע תלונות הוגשו על-ידי עובד/ת חוץ (קבלן, מרצה אורח/ת), שבע תלונות/פניות הוגשו על-ידי יחידה במוסד הלימוד וב-11 תלונות/פניות לא ידועה זהות המתלונן/ת או הפונה.  

מרבית התלונות הוגשו נגד סטודנטים/ות (164) . 106 מסך התלונות הוגשו נגד סגל אקדמי, 53 תלונות הוגשו נגד גורם חיצוני למוסד, 47 תלונות הוגשו נגד סגל מנהלי, 40 תלונות הוגשו נגד עובדת חוץ (עובדי קבלן או נותן השירותים/מרצה אורח), 31 תלונות הוגשו נגד נילון/ה שזהותו/ה לא ידוע/ה. אשר לזהות הנילונים - ניתן לראות כי 80% הם גברים, ואילו 11% הן נשים. אשר לאופן הטיפול בתלונות- ניתן ללמוד על מספר דרכים באמצעותן טיפלו בתלונות שהתקבלו במוסדות השונים, כאשר הדרך הנפוצה ביותר היא שיחות בירור עם המתלונן/ת ועם הנילון/ה (דרכים אלו צוינו ב-499 תלונות סה"כ).

דרכי טיפול בולטות נוספות הינן: גביית עדות מהמתלונן/ת (180 תלונות), ביצוע שיחת הבהרה וחידוד נהלים (160 תלונות), גביית עדות מהנילון/ה (140 תלונות). בין דרכי הטיפול הנוספות נמצא למצוא: בירור פרטים נוספים עם מגיש/ת התלונה, גביית עדות מעדים/עדות, מתן ייעוץ למתלונן/ת והעברת הטיפול למשטרה/ פתיחה בהליך משפטי.

מהדיווחים המלאים שנמצאים כעת בפורטל הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי ניתן למצוא את פירוט התלונות במוסדות השונים ובהם הדיווח כי באוניברסיטת חיפה מרצה אחד העביר פניות מיניות לסטודנטיות וכתב להן ווצאפים עם שירי אהבה, על מרצה אחר במוסד התקבלה פנייה אנונימית הכוללת דיווח על התנהגות מילולית מטרידה אותה הוא הסביר "כגישת למידה הומניסטית היוצרת מרחב למידה פתוח" ועל סטודנטית אחת דווח כי היא מתחברת לסטודנטיות ונוהגת לגעת בהן באופן הנתפס בעניהן כמיני ללא הסכמה כשהנילונה מצידה טענה כי היא הבינה מהסטודנטיות כי הן מעוניינות בכך.

באוניברסיטת בן גוריון דווח באופן אנונימי על מרצה לספרות שדיבר על תכנים מיניים וגם לאחר שהסטודנטיות שלו פנו אליו בבקשה שיפסיק הוא התעלם מפנייתן. לאור הדברים הוא קיבל אזהרה והופרד מהתלמידות. במקרה אחר במוסד תלונה אנונימית חשפה מקרה של ניצול יחסי מרות מצד בכיר במוסד שהתבררה כזוגיות בסתר שנקבע כי היו בה יחסי מרות ובעקבות זאת פסק נשיא האוניברסיטה על הפסקת כהונת אותו ראש מחלקה. במקרה אחר במוסד סטודנט התלונן על מרצה שלדבריו ביצע בעצמו מעשה זימתי בזמן שצפה בסטודנט בזמן שהם היו בשירותים - והמרצה טען להגנתו כי הוא סובל מבעיה פיזיולגית ואף הביא מומחה מטעמו.

באוניברסיטה העברית חבר סגל התפטר בעקבות התייחסות מבזה לסטודנטית, במקרה אחר של איש סגל מהמוסד שביצע מעשים דומים הוחלט כי הוא לא יהיה עוד בעמדת סמכות כלפי סטודנטים. באוניברסיטת תל אביב התקבלה תלונה על מרצה שחשף סטודנטים וסטודנטיות בשני שיעורים לתמונות פורנוגרפיות בשולחן העבודה במחשבו האישי בזמן שידור זום ולאור המעשים הרקטור זימן את המרצה לשימוע ונזף בו בחומרה וקבע כי באם יעבור עבירת משמעת נוספת ישקל לסיים את העסקתו באופן מיידי. באוניברסיטת בר אילן התלוננה סטודנטית על ניצול יחסי מרות מצד איש סגל אקדמי ולאחר גביית עדויות הוחלט לנזוף באיש הסגל ולהפריד בינו ובין הסטודנטית.

במכללת ספיר סטודנטית התלוננה על מרצה שמציע הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני ולאחר גביית עדויות הוחלט לנזוף בו ולהפריד בינו לבין הסטודנטית. בקריה האקדמית אונו דווח על סטודנט שהעלה בקבוצת ווצאפ כיתית תמונה אינטימית של סטודנטית הלומדת איתו. לאור המעשה הוא הושעה מהלימודים לשני סמסטרים. באותו מוסד פוטר ספרן שהטריד מינית ספרנית שעבדה איתו. אלו הם כאמור - רק חלק קטן מהדיווחים שנמצאים כעת בפורטל הוועדה לקידום מעמד האישה.

השרה לקידום מעמד האשה מאי גולן: "פסק הדין המהדהד של השופט מישאל חשין ז״ל בפרשת האונס בקיבוץ שמרת זכור בעיקר בגלל קביעתו החד משמעית ׳כשאשה אומרת לא, היא מתכוונת ללא׳. הדבר היה נכון אז ועוד יותר רלוונטי היום, גם במסדרונות האקדמיה. המשרד בראשותי מחויב למשימה חשובה זו ובהתאם לכך גם אפעל".

 יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה: "אנו נחושות להאבק בתופעת ההטרדות והפגיעות המיניות במרחב הציבורי בכלל ובמרחב באקדמי בפרט. המאבק הזה חייב להיות בראש סדר העדיפויות של המוסדות והמטרה היא לרתום אותם. לצערי ניתן להבחין באופן מובהק איזה מוסד מטפל ברצינות בבעיה ומי עדין מדדה מאחור ומטאטא את התופעה ולא נותן מענים ראויים".