מנכ"ל בית החולים הדסה לשעבר ומי שמשמש כיום כיו"ר סל התרופות, פרופ' זאב רוטשטיין, התייחס הבוקר (ראשון) בשיחה עם גדעון אוקו וענת דוידוב ברדיו 103FM למצבו הבריאותי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת לאחר שהאחרון עבר השתלת קוצב לב במהלך הלילה. 

לאחר הדיווח על התייבשות, הרופאים שטיפלו בנתניהו עושים סוף לשמועות 
קוצב לב תת עורי: מהו ההליך הרפואי שעבר נתניהו?

"נראה שרה"מ סובל לכאורה מתסמונת שנקראת דופק איטי", העריך פרופ' רוטשטיין בפתח דבריו. "אם יש פגיעה באחד מסעיפי מערכת ההולכה, נפגע קצב הלב. כאן מדובר בחסם של מערכת ההולכה, שהגירוי לא מגיע מהקוצב הטבעי של הלב. הסיכון ודאי קיים, לכן משתדלים במקרים מהסוג הזה - היה סימפטום כלשהו שאני לא מכיר אבל הוא הביא אותו לבדיקה. נושא ההתייבשות לא קשור אחד לאחד. המערכת הרפואית מנסה לאתר ממה זה בא". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"התסמונת הזו, לפי מה שזה נראה, מתבטאת בחסם - דופק איטי", ציין מנכ"ל בית החולים הדסה לשעבר, בהתבסס על ניסיונו רב השנים. "צריכים לזכור שעל רקע זה יכולות להגיע הפרעות קצב מהירות. אנחנו מדברים על אירועים של דופק איטי, לא דופק איטי קבוע. המשאבה לא מספקת מספיק דם למוח ולכן יש את אותה נפילה. ההפרעה הזו, שהיא לא הפרעה קבועה, יכולה לסכן חיים הן מבחינת דום לב ומה שיותר שכיח הן הפרעות קצב מהירות".

רוטשטיין סיפר כי "במאות קוצבים שהשתלתי, בדרך כלל אוהבים להסתכל על החולה 24 שעות לפני שמשחררים אותו. צריך לתת טיפול נגד כאבים וצריך להסתכל שאין דימום או כל סיבוך אחר. הייתי משאיר את רה"מ ללילה".

בהתייחס להליך עצמו הסביר: "בידיים מיומנות ההליך לא מסובך, מכניסים דרך הווריד שתי אלקטרודות בתוך הלב, זה הליך שנעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית עם או בלי טשטוש, זה לא מפריע לתפקד. זו הפרעה שהופכת יותר ויותר חמורה עם הגיל. זה מגיע לנקודה מסוימת שהחסם הופך ליותר קבוע, לכן זה לא התבטא בגיל מוקדם. כשמדובר בראש ממשלה שיש בידיו אחריות כל כך גדולה לאזרחי המדינה, חייבים לדווח לציבור על כל מצב של ראש הממשלה, וגם אם אין שינוי לתת דוח מצב תקופתי. חוסר היציאה החוצה עם כל האמת, לאט לאט היא מוצאת את דרכה החוצה. בסופו של דבר היום הציבור מבין, אז למה לא לעשות את זה בהתחלה ולשים קץ לחרושת השמועות?". 

יש להזכיר כי בהודעה מצולמת עדכן נתניהו ומסר: "לפני שבוע שמו לי מכשיר לניטור, המכשיר הזה צפצף ואמר שאני צריך לקבל קוצב לב עוד הלילה. אני מרגיש מצוין, אבל אני מקשיב לרופאים שלי. הניסיונות להגיע להסכמה רחבה נמשכים גם כעת, בכל מקרה הרופאים אומרים שאהיה חופשי מחר בשעות הצהריים ואוכל להגיע לכנסת להצבעה".

בריאיון לתוכנית הבוקר של ניב רסקין ב"קשת" אמרו פרופ' רועי בינרט ופרופ' איל נוף: "בשבוע שעבר הייתה הפרעה באק"ג. בעקבות ההפרעה הוא עבר בדיקה פולשנית, שלא הצדיקה קוצב, אבל כנהוג במקרים כאלה הושתל מנטר תת עורי". לדבריהם, במידה ולא היה את אותו המנטר - לא היו ניתן לאתר את האירוע של הפסקת הדופק אמש וראש הממשלה יכל היה להיות ב"סכנה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm