מודר יונס, יו"ר הוועד הארצי וראש המועצה המקומית עארה ערערה, התראיין היום (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, ותקף את התנהלות הממשלה בנושא האלימות הקשה בחברה הערבית.

ההנהגה הפוליטית הערבית מפנה אצבע מאשימה לממשלה: "נשקול פנייה למוסדות בינלאומיים"
האלימות בחברה הערבית היא בעיה של כל אחד ואחת מאיתנו | דעה

תחילה, התייחס לרצח האימאם ואמר: "כל הקווים האדומים נחצו מזמן. אתמול האימאם אבל לפניו היה ילד בן 13 שפשוט נקלע למקום, לפני היה מנכ"ל העירייה, ירי על מועמד לבחירות בנצרת. אנחנו מדברים על אוכלוסייה שמהווה 20 אחוז ממדינת ישראל. בראש ובראשונה זו זכותה להרגיש ביטחון ולחיות בביטחון".

"מעבר לכך מדובר בחברה שמשלמת את חובותיה למדינה אבל לא מקבל את המינימום, זה הרגשת הביטחון והטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה", הוסיף, "אותה חברה שמייצר עשרים אחוז מכלכלת ישראל אומרת 'אני לא יכולה להמשיך בצורה כזאת', והשביתה היא מבחינתנו מופנית כלפי הממשלה ותגיע למצב שבו כל החברה הזו תצא בזעקה".

קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)
קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)

"לא עוד שביתה של רק רשות פה ואולי מערכת תלמידים פה, והמשק הישראלי לא מרגיש וממשיך הלאה. אנחנו נעביר את המאבק שלנו גם לרחובות על מנת שגם אחרים והמדינה ישנו את הנוסחה. שהמדינה תחליט היום שזה יהיה בסדר העדיפויות שלנו. כמו שמסכנים דברים אחרים ויש דברים אחרים שהרבה יותר חשובים בחברה הערבית – אנחנו רוצים לשנות את הנוסחה. ואת הביטחון האישי שלנו שמחר הוא יהיה של כל החברה הישראלית. המצב בחצור עדיין יותר טוב מאצלי בערערה אבל זה לא רק אירוע הנשאר רק בחברה הערבית אלא הרבה מעבר לזה", ציין.

לאחר מכן אמר יונס כי "אנחנו לא אמורים לפגוש שר על מנת שהממשלה תקיים את מה שצריך. גם ההחלטות שצריכות להיות, אלה לא החלטות שצריכות לעבור דרכנו. המאבק בפשיעה לא עובר דרך האוכלוסייה ולא דרך האזרח. הוא עובר דרך הגורמים שאמורים לטפל בזה. אוי לנו אם נגיע למצב שכל אזרח צריך לבקש משר על מנת שיקבל את השירות שלו. המשטרה צריכה לעשות את שלה. ישבנו עם מפכ"ל המשטרה ועם מערכות שלימות. השר בן גביר לא ראוי שנשב אתו. הוא הראשון שיצא ופסל את כל המנהיגות הערבית, הגדיר אותנו כתומכי טרור. ההחלטה צריכה להיות של הממשלה, צריך לתת לה את כל המשאבים. האסימון עוד לא נפל, עדיין אין החלטה אמיתית למצגר את הפשיעה".

"יורם סופר זה המינוי של השר בן גביר", אמר יונס, "נפגשנו איתו וישבנו עם שבתאי. אני מדבר על הפרויקט שהקימו אותו הממשלה שאמור להחליף את כל מה שעשה בזמנו סגלוביץ'. וודאי שסופר לא יכול לעשות את זה. המינוי מדשדש משום מקום, הבנתי שהייתה בחירה אבל כנראה הוא יכנס אחרי החגים, ובינתיים החברה הערבית שותתת דם".

"אנחנו אנשים שנמצאים בחזית, אנחנו אמורים לפתור את הסכסוכים, לתת את החינוך בבי"ס שלנו, לספק את הרווחה", הוסיף, "אבל כאשר משהו קורה אני במלחמה מול חסרי המעש, הכסף הקל ומי שכופים עליו להיכנס בגלל שטענה ולקח מהלוואה ולא יודע להחזיר אותה. אנו רואים את החולשה של הרשויות המקומיות מבחינה תקציבית, כל התוכניות שנתנו שאני צריך לשלם את מה שנקרא 'דמי רצינות' שמבקשת הממשלה, גם את זה לא מאפשרים לי לשלם אותו, כשעוצרים תקציבים של מאתיים מיליון. אז מה מצפים בליכוד? אנחנו עושים את שלנו". 

לסיום נשאל האם הוא מרגיש מאוים, והשיב: "אישית אני לא מרגיש מאוים, אני לא חושב על החשש שלי. אבל בהחלט בחברה העברית אני רוצה שתצייני בפנייך, שאין בן אדם שמרגיש ביטחון, ילד בן חמש יכול ללכת למכולת, להיקלע לזירה ולמצוא את מותו לצערי".