אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, משיקה בימים אלה את המודל החדש של המרכז למשפחה בחטיבת הקהילה שלה, "אלו"ט למשפחה", שמשנה את פניו ומתאים ומדייק את השירות לצורכי האוכלוסייה הגדלה של משפחות עם ילד המאובחן על הרצף האוטיסטי.

90% מתושבי העוטף מדווחים על פגיעה בהתנהלות יומיומית מאז השבת השחורה
בעלות של יותר משלושה מיליארד שקלים: 27 אלף מפונים עדיין בבתי מלון

במסגרת החדשה של המרכז למשפחה יוצעו שירותים חדשים שנועדו לסייע למשפחות בהתמודדותם המורכבת, הן בפן הבירוקרטי והן בפן הרגשי, תוך מתן כלים להתמודדות ארוכת טווח בבית ואל מול מוסדות המדינה.

המרכז יכלול שלושה שירותים מרכזיים: "זכות בקלות עם אלו"ט" - קו למיצוי זכויות שיפעל בשיתוף עם המיזם "זכות בקלות" המופעל על ידי עמותת פתחון לב ובשיתוף הביטוח הלאומי וארגוני חברה אזרחית נוספים.

הקו יופעל על ידי מתנדבים שהם בעצמם הורים לילד על רצף האוטיזם, שאותם מגייסים ומכשירים באלו"ט בימים אלה ממש. את הקו תלווה עורכת דין שתנהל ותפקח מקצועית על המענה הניתן לפונים.

השירות השני הוא "משפחה במרכז", שירות הדרכת הורים וליווי משפחות במפגשים פרטניים וקבוצתיים על ידי עובדים סוציאליים. במפגשים ישימו דגש על ההתמודדות המשפחתית הן מהפן הרגשי והן מהפן הבירוקרטי, ועל מתן מעטפת טיפולית הוליסטית שנבנתה מתוך היכרות ארוכת שנים עם התמודדות המשפחות במעגלי החיים השונים בהתאמה לצורכי ההורים למאפייני האוטיזם של הילד או בן המשפחה.

שירות זה יינתן בתשלום ויתמקד בליווי אחרי אבחון, הכנה למערכת החינוך ולמעברים בשלבי החינוך השונים, הכנה לגיל 18, הדרכות הורים ועוד.

השירות השלישי הוא קו "הורים למען הורים", קו תמיכה טלפוני הפועל בשעות הערב להתייעצות ותמיכה מניסיונם של הורים מנוסים.
המודל החדש הוקם בעקבות סגירת המרכז למשפחה במתכונתו המסורתית לאחר למעלה מ־20 שנות פעילות כמיזם משותף של משרד הרווחה ואלו"ט, זאת בעקבות החלטה של משרד הרווחה להפסיק את חלקו בתקצוב המיזם. מאז שקדו באלו"ט על הקמת המודל החדש שממשיך לראות את צורכי הילדים והמשפחות המשתנים.

דדי עטאס, מנכ"ל אלו"ט, מספר: "אנחנו משיקים את השירות החדש במטרה לתת מענה מותאם לאלפי משפחות בשנה. בחודשים האחרונים עבר צוות העובדים הסוציאליים של המרכז למשפחה התמקצעות אינטנסיבית ומותאמת למודל החדש, שכללה היכרות מעמיקה עם האוטיזם על כל גווניו, פגישות עם אנשי מקצוע מובילים וקריאה של מחקרים עדכניים. אנחנו שמחים להשיק את המתכונת החדשה והחשובה הזו כשרק לאחרונה ציינו את יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם".