שגריר מצרים בישראל, חזאם חייראת, הופיע בכנס הרצליה ודיבר על הצורך בקידום פתרון בין ישראל לפלסטינים. אחריו נאם השגריר הירדני בישראל, ווליד עובידאת וקרא לישראל לקבל את יוזמת השלום הערבית. חייראת התייחס בנאומו לחוסר היציבות באזור ואמר: "זה נכון שהמזרח התיכון כיום מתמודד עם אתגרים ומשברים שמאיימים על מדינות האזור. זה לא אומר שהעולם עסוק בנושא הזה כך שהנושא הפלסטיני יכול לחכות. התעלמות מהעובדות לא משנה את העובדות - אלא יכולה להוביל לפיצוץ שהיא מנסה למנוע, כמו שאנחנו רואים בסבב האלימות האחרון. המתח בירושלים, המצב המדרדר בגדה המערבית כולל הרחבת ההתנחלויות בשטח C ששוחקת את שטח המדינה הפלסטינית. זה חותר תחת תקווה בזמן שבו ערבים וישראלים מכל הדתות שואפים לשלום וביטחון".



"זה חותר תחת תקווה בזמן בו ערבים וישראלים מכל הדתות שואפים לשלום וביטחון. בעוד הסכסוך נמצא במבוי סתום מצרים מאמינה שהסכם נמצא בהישג יד לשלום שיביא ביטחון באזור. מצרים תמשיך לעבוד עם כל הצדדים להוציא לפועל את היוזמה הערבית. אבל רק הישראלים והפלסטינים יכולים לבצע את הבחירה האמיצה לבצע אותה. הנשיא א-סיסי עודד ישראלים ופלסטינים וכל הצדדים להגיע לשלום ולמצוא פתרון לסכסוך. הנשיא א-סיסי אישר את תמיכת מצרים בכל המאמצים להחיות את תהליך השלום. מצרים מברכת את היוזמה הצרפתית, התורמת למסגרת הבינלאומית של מטרה זו. "ועידת פאריס" היא צעד בכיוון השלום. אני חייב לומר שהישראלים והפלסטינים צריכים לעשות שלום כי הם חייבים.



"פתרון שתי המדינות הוא היחיד לסיום הסכסוך. לא נשאר הרבה זמן ואין עוד חלופות. היעדר התקווה חותר תחת היציבות האזורית והבין לאומית אלא גם מעודד ארגונים קיצוניים, שמפיצים הרג ושנאה".


שגריר ירדן: "אנו תומכים גם ביוזמה הצרפתית"

בכנס הופיע גם שגריר ירדן בישראל, ווליד עובידאת שאמר כי האינטרס המשותף של ירדן הוא מטרה אחת – השלום והתייחס ליוזמת השלום הערבית: "ירדן חושבת שיוזמת השלום הערבית היא היוזמה העיקרית לשלום אזורי, שלום מלא, ביטחון מלא. היא לא נתמכת רק על ידי מדינות ערב אלא גם על כל 58 מדינות האסלאם. מה ישראל יכולה לבקש יותר? זו לא משימה קלה. זו בעיה שקיימת זמן רב. אבל האם עלינו לאבד תקווה כמו בשנה שעברה? האם אנחנו צריכים לראות עוד מלחמה? בירדן אנחנו לא רוצים לראות את זה. שלום הוא הכרחי ולא יכול להיבנות רק על ידי משא ומתן ישיר".



שגריר ירדן בישראל
שגריר ירדן בישראל



עובידאת גם התייחס ל"ועידת פריz" וליוזמה הצרפתית: "אנחנו תומכים גם ביוזמה הצרפתית. במשא ומתן הישראלי-פלסטיני, ירדן לא משקיפה מרחוק, יש לה אינטרסים. כשאנחנו אומרים שאנחנו תומכים בפלסטינים ובישראלים אנחנו מאמינים בזה ועובדים בזה. אנחנו עדיין מנסים להביא את הצדדים יחד ולגשר על הפערים לכיוון פתרון שתי המדינות. אנחנו מאמינים גדולים בזה היוזמה הערבית מאמצת את השלום כאופציה אסטרטגית. היוזמה הערבית רוצה שלום צודק. בירדן אנחנו מודעים שכדי להשיג פתרון פוליטי, זו הדרך היחידה להציג צדק. ירדן תעזור לישראלים ולפלסטינים להתקדם. אנחנו רואים בעין יפה את ההתקדמות בנושא היוזמה הערבית אבל מחכים לראות מעשים".