ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שני), כחלק מהדיונים לרגל "היום למען העיוור" המצוין בכנסת, לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) וח"כ אילן גילאון (מרצ) להסרת הגבלות במרחב הציבורי ממדריכים ומשפחות אומנה של כלבי נחייה לעיוורים. "החוק כיום מאפשר לעיוור לנוע במרחב הציבורי ובתחבורה הציבורית עם כלב נחיה ללא הגבלות, אבל החוק אינו חל על גורים וכלבים בתקופת ההכשרה ובמקרים רבים נאסרת כניסתם למקומות ציבוריים", הסביר ח"כ מיקי רוזנטל את הסיבה להצעת החוק. לדבריו, "בתקופת ההכשרה נדרש המאמן לנוע עם הכלב במרחב הציבורי ולהרגיל אותו לחיי היום יום של בעליו לעתיד. מדובר על שנותיו הראשונות של הכלב בו הוא נמצא באימון וככל שהכלבים ייחשפו לגירויים רבים יותר בתקופה הזו, התהליך יהיה יסודי יותר. החוק החדש יתקן את האבסורד, ויאפשר לאומן או מדריך כלבי נחייה, להיכנס עם הכלב לכל מקום ציבורי ולהשתמש בתחבורה ציבורית בחופשיות".



חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ,התייחס למצב הקיים כיום, בו גורים המיועדים להפוך לכלבי נחייה המסייעים לאנשים עיוורים בהתנהלות במרחב הציבורי, לא יכולים להיכנס למקומות ציבוריים אלא במקרים של לפנים משורת הדין. "ההצעה הזו מתקנת תיקון חשוב ותאפשר לגורים ולמאמניהם להיכנס למקומות ציבוריים באין מפריע, ובכך להכיר טוב יותר את המקומות אליהם עשוי להגיע האדם העיוור, כמו משרדי ממשלה, עיריות ועוד", אמר גילאון. לדבריו, "אישורה של ההצעה היום בוועדה הוא צעד דרמטי בדרך לכך". 




יוכלו לנוע בחופשיות. תחנת אוטובוס. צילום ארכיון




הפרת ההוראות תאפשר תביעת פיצוי של עד 50 אלף שקלים


עוד נקבע כחלק מהדיון כי הפרת הוראות אלו הן לגבי עיוורים והן לגבי אומן לכלב נחייה או מדריך לכלב נחייה, תהווה עוולה אזרחית, ותאפשר פסיקת סעדים של פיצוי על נזק לא ממוני ואף פיצוי של עד 50 אלף ללא הוכחת נזק. נציגת משרד המשפטים בדיון, עו"ד הדס אגמון, אמרה כי המשרד מתנגד לסעיף המאפשר תביעה ללא הוכחת נזק כלשהו, וכי יש להגביל את התביעה לכך שיוכח כי נגרם לתובע נזק ממוני. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) דחה את בקשתה. בתגובה הודיעה אגמון כי ייתכן ושרת המשפטים תגיש הסתייגות על הצעת החוק.



הצעת החוק של חברי הכנסת רוזנטל וגילאון מוזגה עם הצעת חוק ממשלתית זהה שהגיש שר הרווחה חיים כץ, שאמר אחרי האישור לקריאה הראשונה: "משימתנו להקל ככל הניתן על אנשים עם מוגבלויות ולסייע להם להשתלב בחברה בצורה המיטבית ביותר".