"אני חושבת שנחצו הקווים האדומים. נשברו מסגרות שהן ממש תנאי לקיומנו כחברה ואני דואגת מאוד", כך אמרה הערב (שבת) נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש. בראיון לחדשות 2 התייחסה ביניש לסערת משפט אלאור אזריה וההסתה נגד השופטים והרמטכ"ל, שבאו בעקבותיה.



"איבדנו רסן", התריעה ביניש. "החברה שלנו היא חברה מגוונת ופלורליסטית ויש בה דעות שונות והן לגיטימיות. יש מספר מסגרות שבזכותן אנחנו יכולים בכל זאת להתקיים כחברה וכמדינה דמוקרטית אחת - מצד אחד צה"ל ומצד אחר בתי משפט עצמאיים. גם המילה דמוקרטית עוד מעט נחשבת למילת גנאי".


הנשיאה לשעבר הדגישה את החשיבות שבמסגרות אלה לשמירה על הדמוקרטיה בישראל.



הנשיאה לשעבר התייחסה להפגנות הסוערות שהתקיימו מחוץ לבית הדין בקריה בתל אביב. "שמענו השבוע ביטויים מזעזעים", אמרה. "זה מתפשט כאש


בשדה קוצים ואנחנו יודעים מה המשמעויות. הגיע הזמן שנזדעק ונתריע על כך".



השופטת מתחה ביקורת על המנהיגות בישראל, אשר לדבריה, "יש רוח רעה שנושבת גם מצדה. אלה הגופים שצריכים להגן על המערכות שלהם, שצריכים לתת ביטחון שהמוסדות היסודיים של החברה עומדים על כנם וממלאים את תפקידם ללא פחד ומורא. בית משפט עצמאי, שלא מקבל הוראות מהמנהיגים ולא מנוהל על ידי הרחוב והציבור, זו הערובה הכי טובה".



לדברי ביניש, ההשוואה בין מקרה אזריה למקרה קו 300 אינה במקומה. "אלה היו נסיבות שונות לגמרי. (בפרשת קו 300) הייתה פקודה בלתי חוקית, והחנינה חלה על מי שנתן את הפקודה. "אחרי זה נלמד הלקח, וכל מי שקיבל חנינה עזב את תפקידו".



ביניש הוסיפה כי "זו הייתה עוד מלחמה על שלטון החוק לעומת שימוש לשווא בשם הביטחון. הטענה הייתה שלחקור את הנסיבות זה פגיעה בביטחון, ואני האמנתי אז והיום שזה מחזק את הביטחון. גופי ביטחון שפועלים על פי החוק לא נחלשים, אלא מתחזקים".



השופטת בדימוס התייחסה גם לעבודת הוועדה לבחירת שופטים ולמי שעומדת בראש, שרת המשפטים, איילת שקד. לדברי ביניש, עמדתה של שקד, לפיה יש לערב פוליטיקאים בבחירת שופטים, הינם "סוף הדמוקרטיה. שופט צריך להיות מקצוען, לא להיות חלק מהמהלכים הפוליטיים", אמרה. "בית המשפט מעביר ביקורת שיפוטית וזה מתפקידו".



בנוסף אמרה ביניש: "אחד האסונות שקרו לנו זה כל דבר שנוגע לערכים בסיסיים הפך להיות עם תיוג שמאל ופסול. השופטים אינם שמאלנים, הם מקצוענים - הם מנותקים מהוויכוחים ברחוב. חס וחלילה ששופט שנותן החלטה לפי מיטב הבנתו, יצטרך לכלכל את מעשיו ולחשוב אם זה ימצא חן בעיתון, בעיני השרים או בעיני הציבור".