מבודדים, ובמחסור תמידי של מזון ומים, תושבי העיר העתיקה של מוסול שמוחזקת בידי דאעש אומרים כי הם מרגישים כמו בכלא תת קרקעי, מנותקים משאר העולם. כוחות הממשלה העיראקית כבר נמצאים בפאתי העיר, אך עדיין לא חדרו לקסבה העתיקה, שבנויה מסמטאות צרות ובתים צפופים, מקום שכאילו נבנה בשביל צלפים שיכולים לעצור יחידות שלמות ממקום מחבואם.



עיתון האינדיפנדנט הבריטי הצליח ליצור קשר עם עומאר, תושב העיר העתיקה בן 39, ולגלות מעט על המתרחש בעיר שנלכדה בימי הביניים. "אני ומשפחתי נמצאים בביתו של השכן שלי יחד עם עוד 35 אנשים", סיפר עומאר והוסיף, "זה בית גדול, אבל הילדים בוכים מרעב, נגמר לנו הקמח, נשאר לנו רק מעט חיטה וסובין שאנחנו מערבבים עם מים כדי להאכיל אותם".



חייל המשטרה הפדרלית במוסול. צילום: רויטרס
חייל המשטרה הפדרלית במוסול. צילום: רויטרס



עומאר למעשה מתאר את חייהם של כ-400 אלף בני אדם הלכודים בעיר ולא מסוגלים להימלט. "אנחנו שומעים פיצוצים וירי מבחוץ, ולא יודעים מי נלחם במי, אנחנו מנותקים לחלוטין כבר ארבעה ימים, אנחנו יודעים מתושבי שכונת ירמוק שהצבא נלחם שם, אבל באזור שלנו, שמכותר על ידי הכוחות המיוחדים של המשטרה הפדרלית, אין התקדמות כבר שבוע, רק קולות של ירי והפצצות. אתמול פצצה נפלה לידינו, וזה הרגיש כמו רעידת אדמה. יכולנו לשמוע את צעקות האנשים, אבל לא יכולנו לצאת ולבדוק מה קורה".



"העיר העתיקה היא כמו כלא תת קרקעי", סיים עומאר את סיפורו. "מי שנכנס אליה גורלו אבוד, ומי שיוצא ממנה, כאילו נולד מחדש"