בעקבות התפטרותו הצפויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתפקידי השר שברשותו עד יום רביעי הקרוב, במהדורת החדשות של  "כאן" פורסם הערב (ראשון) כי נתניהו פנה לבג"ץ בבקשה שידחה את העתירה המבקשת למנוע מנשיא המדינה להטיל עליו את הרכבת הממשלה, בשל כתבי האישום שהוגשו נגדו. "מדובר בסוגיה פוליטית לחלוטין שצריכה להיות מוכרעת אך ורק על ידי הציבור, ואין כל מקום להתערבותו של בית המשפט. בדמוקרטיה העם הוא הריבון והוא שבוחר את נציגיו. גם את ראש הממשלה. כך קובע החוק במפורש ואין כל מקום להתערבות בג"ץ בעניין", נכתב בבקשה.



ח"כ רויטל סויד מטעם מפלגת העבודה גשר, ביקרה את בקשת נתניהו ואמרה: "נתניהו לא מאיים על אף אחד. בג"ץ רשאי ואפילו חייב לדון בשאלת כשירותו לקבל את המנדט. אם יפסקו השופטים שאין לכך מניעה משפטית, תעמוד בבחירות בפני אזרחי ישראל ברירה ערכית ומוסרית חדה - להעדיף את שלטון החוק והשוויון בפני החוק, או לאפשר לנאשם בשוחד נתניהו חסינות ובריחה ממשפט".



 


כזכור, בקשתו של ראש הממשלה מתרחשת על רקע הדיון שייערך בשבוע הבא בבג"ץ על סוגיית כשירותו להרכיב ממשלה בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט פנה לבית המשפט העליון בבקשה שהדיון יהיה ביחס לשאלה האם לדחות את העתירה על הסף או לדון בה לגופה. ואולם, בג"ץ דחה את בקשתו של מנדלבליט וביקש ממנו להעביר את חוות דעתו בעניין האפשרות של נתניהו להרכיב ממשלה.
 
בהודעת היועמ"ש נאמר, כי בהחלטת השופט גרוסקופף מיום 22.12.2019, הוא הורה ליועמ"ש להגיש את חוות דעתו בסוגיה האמורה. אלא שהגשת חוות הדעת היא חלק מהסעדים המבוקשים בעתירה, ובית המשפט טרם דן הסעדים אלו, לא כל שכן הכריע אם בכוונתו לדון בסוגיה לגופה. "בנסיבות אלה, וכל עוד לא התקבלה הכרעה כאמור, היועמ"ש סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו לגופם של דברים, כפי שמבקשים העותרים, טרם קיום דיון בעתירה, וללא הוצאת צו על תנאי ולאחר מכן צו מוחלט", ציין מנדלבליט.

היועמ"ש הוסיף כי ככל שביהמ"ש יחליט, בעקבות הדיון שיתקיים ביום 31.12.19, כי יש לדון ולהכריע בסוגיה המשטרית-חוקתית כבדת המשקל הזו, הוא יגיש את עמדתו בעניין, תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשל מורכבות הסוגיות החוקתיות והמשטריות.