הסוכנות היהודית תעביר בערב יום השואה את עדותה המרגשת של ניצולת השואה לאה חסון לכל סלון ברחבי העולם היהודי, בסרטון שיוגש בשמונה שפות שונות, ביוזמת בית הספר לשליחות של הסוכנות היהודית יחד עם מיזם 'זיכרון בסלון', זאת על רקע ביטול הטקסים המסורתיים של יום השואה בקהילות היהודיות השנה, בשל משבר הקורונה. יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אשר משתתף בסרטון ציין כי ״ככל שאנו נפרדים מעוד ועוד ניצולי שואה, חשוב דווקא השנה, בצל המגבלות על מפגשים פיזיים וכשניצולי שואה יושבים מבודדים בבתיהם, להגיע לכל סלון בארץ ובעולם, בכל האמצעים הטכנולוגיים והווירטואליים העומדים לרשותנו, כדי להעביר את זיכרון השואה ולהמשיך ולספר את הסיפור מדור לדור".

עדותה של ניצולת השואה תועבר בסרטון שישודר בפייסבוק לייב של הסוכנות היהודית בערב יום השואה בעברית עם תרגום לצרפתית, וכן למחרת, ביום השואה, בפייסבוק לייב של הסוכנות היהודית באנגלית, עם תרגום לספרדית. הסרטון גם יופץ ישירות לקהילות היהודיות באמצעות מאות שליחים של הסוכנות היהודית, בתרגום לצרפתית, ספרדית, פורטוגזית, רוסית, איטלקית ויוונית, כדי לאפשר לקהילות השונות לקיים אירועי 'זיכרון בסלון' בקהילותיהם ולהיות עדים לסיפור של לאה חסון בשפתם.

בסרטון מספרת לאה חסון שהייתה ילדה בת 4 כשלקחו את אביה מצצ׳ורקטוב שבגליציה למחנה הריכוז שבו גם נרצח זמן קצר לאחר מכן והיא לעולם לא שבה לראותו. היא ואימה נמלטו במשך שנים מאימת הנאצים והסתתרו בתנאים לא תנאים, עד שניצלו על ידי הצבא הרוסי בשנת 1945. במשך שלוש שנים היו פליטות עד שהגיעו ארצה בשנת 1948 ונקלטו בקיבוץ מזרע. בעדותה המצמררת מספרת לאה על הרגע הקשה שבו הבינה שרק היא ואימה שרדו מידי הנאצים: "ואנחנו היחידות שנותרנו בחיים. כולם נקצרו. זה היה גיא המוות. אני לא יודעת כמה ימים ישבנו שם, עד שהם היו בטוחים שלא נשאר אף יהודי, ואז אפשר היה לצאת. אז יצאנו ... לשלוליות ענקיות של דם ואני... שלא הייתי ילדה בכיינית .. פתאום הבנתי שאין לי כבר בן דוד..״.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, מעלה בסרטון עדות אישית על אביו, חיים הרצוג, נשיאה השישי של מדינת ישראל, אשר היה קצין קרבי בצבא הבריטי והיה בין הראשונים שהגיעו לשחרר את מחנה הריכוז ברגן בלזן. ״ומדי ליל סדר הוא חזר ושנה בפנינו את הסיפור של שחרור מחנה הריכוז ברגן בלזן...וכיצד לימים הוא פגש את הניצולים ששחרר. ואני עד עצם היום הזה, כולל בחג הזה, פגשתי ושוחחתי עם ניצולי שואה שנמצאים בבתי אבות, מבודדים לחלוטין מאימת הקורונה, אותם אלה שאבא שלי הציל בברגן בלזן", מספר הרצוג.

זיכרון בסלון הוא יוזמה חברתית המאפשרת לכל אחת ואחד לציין את ערב יום השואה בסלון הבית במפגש המורכב מעדות של ניצול שואה או בני הדור השני והשלישי לשואה, מרכיב אומנותי שבו לוקחים חלק המשתתפים באירוע ודיון משותף. מייסדת מיזם זיכרון בסלון, עדי אלטשולר, שייסדה גם את תנועת הנוער כנפיים של קרמבו, נבחרה השנה להדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות.

הסרטון מסתיים בשירתו של הזמר הראל סקעת שתועבר מסלון ביתו לרחבי העולם היהודי. בתום השידור יערכו ברחבי העולם באמצעות שליחי הסוכנות היהודית,  דיונים קהילתיים בחדרי זום, בהשתתפות חברי קהילות, חניכי תנועות נוער, סטודנטים ועוד. גם השינשינים של הסוכנות היהודית השוהים כעת בישראל יעבירו את הפעילות לקהילות שבהן שירתו.

להלן לינק לשידור בערב יום השואה (20.04) לדף הפייסבוק של הסוכנות היהודית בעברית:

https://bit.ly/3es4ivG

להלן לינק לשידור ביום השואה (ג', 21.4) בדף הפייסבוק של הסוכנות היהודית באנגלית

https://facebook.com/events/s/remembering-at-home-israels-ho/269948377372300/?ti=icl