"החלטה מטורללת - ספק אם תועיל": חברי הכנסת מכל צידי הקשת הפוליטית הגיבו היום (חמישי) להחלטות המסתמנות על החמרת הנחיות הקורונה, בצל העלייה הדרמטית בהיקף התחלואה בנגיף בעת האחרונה. כזכור, ראש הממשלה הודיע כי יביא את הצעדים הנדרשים לאישור הממשלה הערב, בין היתר החלת מגבלות על מערכת החינוך וקריאה לסגירה מיידית של מוסדות חינוך, החלת סגר בסופי השבוע, הגבלת בתי כנסת לקבלת עד 10 מתפללים בו זמנית, ופתיחת מסעדות במתכונת משלוחים בלבד, כשההערכות הן שנקיטת הצעדים המחמירים הללו תוביל לירידה של כ-25% בהיקף ההדבקה. 

יו"ר ימינה, חה"כ נפתלי בנט, ביקר את ההחלטות המסתמנות בחריפות, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו פוסט ארוך תקיף במיוחד, בו הוא פונה ישירות לראש הממשלה נתניהו ולראש הממשלה החליפי בני גנץ. "ראשי ממשלת ישראל, השתגעתם? ההחלטה של קבינט הקורונה להטיל סגר נרחב ממחר בבוקר היא מנותקת, חסרת היגיון והרסנית", פתח בנט. 

"ההחלטה המטורללת הזו גרמה לביטול מאות הזמנות בבתי המלון בסוף השבוע הקרוב, זה נזק נורא. גם אם בסוף תשנו את ההחלטה - את הנזק כבר גרמתם למאות בעלי מסעדות, מלונות, מלצרים, מנקי חדרים ועוד. מי יפצה אותם? למה אתם מחריבים פרנסה של אנשים?", הוסיף. 

בהמשך התייחס להחלטה על ביטול קייטנות הקיץ ואמר: "אתם מבינים שההורים יתקעו בבית? מאות אלפי אנשים לא יוכלו לצאת לעבוד, חלקם יפוטרו, בעלי עסקים לא יוכלו לפתוח. שרי הממשלה, תקשיבו: אין כמעט הדבקה בטיולים, בים, במסעדות עם התו הסגול, וכמעט ואין הדבקה בקייטנות, אז למה לאסור את זה?".

בתוך כך, בנט טען במהלך ראיון בתחנת גל"צ כי הוא מנסה לקבוע פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע העלייה בתחלואה, אלא שהאחרון מסרב להיפגש עמו. "כבר חודש שאני מנסה להיפגש עם נתניהו, רק ל-20 דקות. אני רוצה לשבת איתו, להסביר לו את הדברים. הוא לא מוכן לראות אותי, אפילו לא קיבלתי טלפון", סיפר והוסיף כי על אף הנסיונות לתאם פגישה, הוא לא מעוניין להכנס לממשלה, זאת בהמשך להכרזותיו כי הוא מוכן לקחת על עצמו את תפקיד הממונה על ניהול משבר הקורונה, גם ממקומו באופוזיציה. 

יו."ר האופוזיציה יאיר לפיד כינה את ההחלטות "חפוזות, מיותרות והרסניות לכלכלה. מרסק מה שנותר מהענפים שנפגעו הכי קשה, כמו תיירות ומסעדנות. זה נעשה בלי שיקול דעת, כמו כל דבר אחר במשבר הזה, בלי לחשוב על האיזון בין הכלכלה לבריאות. צריך לתת למשרד הביטחון לנהל את המשבר כולו".

עוד הוסיף כי "סגר בסופי שבוע הוא רעיון הזוי. הרי במילא בסופי שבוע התנועה קטנה בהרבה, אנשים לא הולכים לעבודה, אין צפיפות, אין תחבורה ציבורית. למעשה יש בסופי שבוע בישראל רק פעילות אחת יוצאת דופן: הפגנות נגד נתניהו". 

חה"כ גדעון סער תקף גם הוא את הנושאים שיובאו לדיון הערב, וכתב בטוויטר: "אני מתקשה למצוא הגיון מאחורי ההחלטות שיובאו לממשלה הערב. הן יביאו בוודאות להחרפת הפגיעה בכלכלה, וספק אם ישיגו את התכלית הרצויה". 

ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו, צייץ: "‏סגירת בתי הספר של החופש הגדול וגני הילדים משמעותה בפועל סגירת המשק. אין בחלטה שמץ של הגיון, היא רק תמנע יציאה של בני זוג לעבודה ובפועל תעמיק את הפגיעה בחברה ובכלכלה. עדות למשבר ניהוליי שמנוהל על ידי שליפות מהמותן".

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, כתב: "ממשלת ישראל מאבדת את הציבור באובדן העשתונות הזה. מישהו פה מרמה את הציבור ודוחף בכוח לסגירת המשק - מדובר בהרס טוטאלי של המערכת הכלכלית, שלא יהיה ניתן לשקם".

שר התיירות אסף זמיר הצטרף גם הוא לגל הביקורת וכתב: "החלטות שיסבו נזק אדיר למשק. סגירת בתי הספר של החופש הגדול והגנים היא סגר להורים שאמורים לצאת לעבוד. סגירת המסעדות מיותרת נוכח נתוני ההדבקה הנמוכים ובעיקר בעיקר -‏עוד לא חלפו שבועיים שהטלנו מגבלות וידענו מראש שאת תוצאותיהן נתחיל לראות רק בשבוע הבא. זו התנהלות לא אחראית ונטולת הגיון". 

גם חה"כ עופר כסיף מטעם הרשימה המשותפת תקף את ההחלטות העתידיות בחריפות, וכתב: "ההחלטה על סגר בסופי השבוע היא החלטה פוליטית ומסוכנת שמטרתה למנוע את המחאה האמיצה והחשובה נגד הרודן מבלפור. היא לא תתרום דבר למאבק בקורונה". בהמשך, קרא לאזרחים להמשיך להפגין. בתגובה לביקורת סביב נושא ההפגנות, אמר שר המשפטים אבי ניסנקורן כי "גם לאחר הסגר - הגבלת זכות ההפגנות לא עומדת על הפרק". 

ההחלטות זכו ללא מעט ביקורת גם מצד גורמים במערכת הבריאות. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, אמר: "אם תתקבל החלטה גורפת על סגר בסופי שבוע או מניעת גישה לשטחים פתוחים, אין לכך היגיון אפידמיולוגי. על מנת לשמור על אמון הציבור ועל בריאות הציבור קבלת ההחלטות חייבת להתנהל בשקיפות, באופן מתוכנן, על בסיס היגיון אפידמיולוגי ונתונים ולא על בסיס שיקולים פוליטיים. יש אסטרטגיות חלופיות".