עקיצות יתושים הן חלק בלתי נפרד מהקיץ - כמו אבטיח או ים, קשה לדמיין קיץ בלעדיהן (אם כי הן משמעותית פחות מהנות). אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי להימנע מהן, נמרחים בחומרים דוחי יתושים, מסתגרים מאחורי רשתות ומזגן, אבל זה לא מונע 100 אחוזים מהעקיצות. מתישהו, המעופפים צמאי הדם יגיעו אלינו - ויעקצו.

למה עקיצות מגרדות?

כשיתושים עוקצים הם מזריקים לתוך הגוף שלנו סוג של רוק, שמכיל חומרים נוגדי קרישה וחומרים שמעכבים את המערכת החיסונית שלנו מלהגיב. כל אלה פועלים לזמן קצרצר בלבד, אבל מספיק בשביל שהיתוש יסיים את הארוחה שלו (=אתם). כמה שניות לאחר מכן, כשהתגובה החיסונית לעקיצה תתעורר, היתוש כבר יהיה במרחק בטוח ואתם תתחילו להתגרד. גירוד ושריטה של אזור העקיצה אולי יספק לכם מזור נקודתי לעקיצה, אבל הוא עלול גם להחמיר אותה. אז מה אפשר לעשות כדי להקל?

עקיצות יתושים (צילום: רשתות חברתיות)
עקיצות יתושים (צילום: רשתות חברתיות)

שטפו את העקיצה במים וסבון

הרוק שהיתוש מחדיר לעור גורם למערכת החיסונית להגיב בתגובה היסטמינית - זה מה שגורם להופעת העקיצה הנפוחה והאדומה. שטיפה של האזור במים פושרים וסבון עשויה לסלק שיירים מהרוק המגרה של היתוש ואולי להפחית את עוצמת התגובה ההיסטמינית. אם במקרה נעקצתם על ידי חרק אחר, שאינו יתוש - שימו לב שלא נותר על או בתוך העור העוקץ או אפילו החרק עצמו, וסלקו אותם במידה שכן.

שטיפת ידיים (צילום: אינגאימג)
שטיפת ידיים (צילום: אינגאימג)

תתאפקו ואל תגרדו

קשה לעמוד בפיתוי ולא להתחיל לגרד עם הציפורניים בעור המגורה, אבל זה בכל זאת מה שמומלץ לעשות. גירוד של המקום גורם לגוף להפריש עוד היסטמין שמגביר את תחושת הגרד.

צננו את העור

נסו להצמיד לאזור העקיצה קומפרס קר - מגבת עם קרח או חבילה של ירקות קפואים מהמקפיא יעשו את העבודה. את הקומפרס הצמידו לעקיצה למשך 2-3 דקות, לא יותר. הסיבה שזה עובד היא שהקולטנים של קור ושל גירוד במוח עובדים על אותו "מעגל". כך שכשאתם מייצרים תחושת קור, זה מסיח את המוח מתחושת הגירוד.

אפשרות נוספת היא להחזיק שפופרת של ג'ל אלוורה במקרר, ולמרוח את הג'ל הצונן ישירות על העקיצה.

אלוורה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
אלוורה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

משחות מרגיעות

בבתי המרקחת ורשתות הפארם ניתן למצוא מגוון של תכשירים ומשחות ייעודיים להקלה על עקיצות, רובם לא מצריכים מרשם. גם נוזל קלאמין יכול להקל על הגירוד, משום שהוא מכיל אבץ שמונע מתאי העור להפריש היסטמין בתגובה לעקיצה.

תרופות סבתא

אם אתם ממש נואשים ומתגרדים ואין לכם משחה מתאימה בבית, אתם יכולים לנסות לרקוח אחת בעצמכם בעזרת כמה מוצרים מהמזווה. ערבוב של סודה לשתייה עם קצת מים עשויה לייצר תמיסה שתקל על הגירוד. מומחים לא בדיוק יודעים להסביר למה זה עובד, יכול להיות שהסודה עוזרת לנטרל חומציות באופן מקומי, דבר שגורם להקלה בגירוד. את התמיסה אפשר למרוח ישירות על העקיצה, או - אם אתם מכוסים בעקיצות מרובות, אפשר גם לעשות אמבטיה של מים עם סודה לשתייה. המים צריכים להיות קרים ולא חמים, ולתוכם יש לשפוך כוס של אבקת סודה לשתייה.

עוד מוצר מהמזווה שיכול לעזור הוא שיבולת שועל. שיבולת שועל עשירה בחומר שנקרא בטא גלוקן שמגביר את החיסוניות של העור, מרגיע גירויים ומזרז החלמה של פצעים. את שיבולת השועל מומלץ לטחון לאבקה ולהוסיף לה מים באיטיות עד להיווצרות מרקם משחתי. את המשחה מרחו על העקיצות, המתינו 10 דקות ושטפו במים.

תרופות סבתא (אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינגאימג')
תרופות סבתא (אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינגאימג')

תרופה נגד אלרגיה

אם התגובה שלכם לעקיצות חריפה במיוחד, או שאתם סובלים מעקיצות מרובות, אתם יכולים לקחת תרופה אנטי-אלרגית. תרופות אלה מכילות לרוב חומרים אנטי-היסטמיניים, שעוצרים או ממתנים את הפרשת ההיסטמינים בגוף. תרופות כאלה מומלץ לקחת בהתייעצות עם רופא, ויש לזכור שחלקן גורמות לעייפות.

כמובן שמניעה היא הדרך הכי טובה להתמודד עם עקיצות - השתמשו בחומרים דוחי יתושים (טבעיים או כימיים, מה שאתם מעדיפים), סגרו חלונות או רשתות בשעות שבהם היתושים פעילים במיוחד ואם אתם מרגישים שאתם מתחילים להיעקץ - פעלו מיד והגבירו את אמצעי ההתגוננות שלכם.