סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה היום (ראשון) בריאיון לרשת CBS כי וושינגטון הזהירה את רוסיה מפני ההשלכות הצפויות במקרה של פעולה צבאית באוקראינה. האריס הדגישה כי "אם מוסקבה תפגע בריבונות של אוקראינה, ארה"ב תטיל סנקציות נגד רוסיה, כפי שלא נראו לעולם".

האריס המשיכה במסר התקיף: "אנו מנהלים שיחות ישירות עם רוסיה. הנשיא ג'ו ביידן, שוחח לאחרונה עם הנשיא ולדימיר פוטין, והבהיר כי למדינתו אין זכות לפלוש לאוקראינה, וכי ארה"ב עומדת על זכותה של אוקראינה לשמור על שלמותה הטריטוריאלית. אנו עובדים עם בעלות בריתנו בנושא זה, ועמדתנו מאוד ברורה בכך שאנחנו מוכנים להטיל סנקציות".

זו אינה הפעם הראשונה שבה וושינגטון מכריזה על פעולה אפשרית נגד רוסיה. מוקדם יותר החודש, הזהיר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, כי במקרה של סכסוך צבאי בין מוסקבה לקייב, "ארה"ב תנקוט בצעדים כלכליים משמעותיים בעלי השפעה רבה על רוסיה" וכי "אלה יהיו צעדים שארה"ב נמנעה מהם בעבר".

האיום בסנקציות כלכליות בא בעקבות טענות של כלי תקשורת ופוליטיקאים מערביים, לפיהן מוסקבה החלה לרכז כוחות בגבול עם אוקראינה, במטרה לפתוח במתקפה קרובה נגד המדינה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הכחיש את ההאשמות והדגיש כי "רוסיה פשוט מעבירה את הכוחות החמושים שלה בתוך שטחה, וכי הדיווחים על תקיפה אינם מבוססים".

ביידן מכריז על הטלת הסנקציות על רוסיה. צילום: רויטרס

בשבוע שעבר סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי הבית הלבן בוחן אפשרות לאסור ייצוא של טכנולוגיות לרוסיה, כמו רכיבים לטלפונים חכמים ומטוסים. זאת, כחלק מחבילת סנקציות גדולה יותר שתשפיע קשות על הצרכנים במדינה, ועל התעסוקה.

לפי דיווח של המודיעין אמריקאי, רוסיה מתכננת להעביר כ-175 אלף חיילים לגבול עם אוקראינה, כאשר כ-70,000 מהם מוצבים בגבול. יוליה לאופוטינה, שרה במשרד הביטחון האוקראיני אמרה: "עלינו לשים לב גם למדינות הבלקן וליתר ביטחון היבשת" והתייחסה גם לסיכויי ההצלחה של הרוסים במקה של פלישה צבאית: "אולי בפעם הראשונה זה יצליח, אבל הצעד לאחריו של הרוסים כבר לא יהיה מוצלח, יש לנו ניסיון רב מאוד בהגנה ונדע להיערך בהתאם".