בימים האחרונים התבשרנו על שיר נובי גוד חדש של הזמר עומר אדם. התגובה הראשונית הייתה התרגשות עצומה. העובדה שאחד הזמרים הכי מושמעים בישראל מוציא שיר על הנובי גוד היא בהחלט בשורה לישראלים דוברי רוסית. הנה התקדמנו עוד צעד בדרך לקבלתו המלאה של הנובי גוד בציבוריות הישראלית. אלא שהשמחה הייתה מוקדמת מדי, ומילות השיר מנציחות את הסטיגמות הנחותות ביותר, אלה שרבים מאיתנו נתקלו בהן כילדים בין כותלי בית הספר. כיצד התקבעו הסטיגמות האלה בתודעה הישראלית? 

אחת התופעות החדשות בישראל של שנות ה־90 הייתה אמהות חד־הוריות. כ־20% ממשפחות עולי ברית המועצות היו משפחות חד־הוריות. ברית המועצות של אחרי מלחמת העולם השנייה איבדה עשרות מיליוני גברים בקרב. כדי להתמודד עם המצב, הנישואים הפסיק להיות תנאי לאמהות, והליכי הגירושים הפכו פשוטים יותר. הריון מחוץ לנישואים הפך דבר שבשגרה, ופחות סטריאוטיפים שליליים נלוו אליו.

אמהות חד־הוריות נאלצו לצאת לעבוד ולכלכל את עצמן ללא עזרת גברים. מצד שני, העצמאות הכלכלית שחררה את הנשים מההכרח להינשא או להישאר בתוך נישואים שלא היו טובים להן. גם לעלייה היה חלק בעובדה שגירושים הפכו שכיחים יותר. ישנן משפחות שהתפרקו עוד בברית המועצות על רקע חילוקי דעות לגבי ההחלטה לעזוב. משפחות אחרות התפרקו בישראל, בשל קשיים במציאת איזון משפחתי חדש וקשיי ההסתגלות בארץ חדשה.

האמהות החד־הוריות דוברות הרוסית נתפסו בישראל לא פעם כלא נאמנות וכקלות דעת. לכל זה גם התווספה באותה התקופה תופעת סחר בנשים ממדינות ברית המועצות לשעבר. עבריינים ניצלו את הנשים החלשות והפגיעות ביותר וסחרו בגופן. התקשורת הרבתה לכתוב על נושא זה. ההשלכות היו לא רק צחוק על הבנות שלנו בבתי הספר, אלא גם שעל פי הנתונים נשים דוברות רוסית בישראל דיווחו שהן מוטרדות ומותקפות מינית בשיעורים גבוהים של כמעט פי שניים יחסית לילידות הארץ.

עומר אדם כתב בפייסבוק שלו שהוא "מוציא לכם שיר באווירת שורשיי הקווקזיים", וזה עצוב כי זאת לא התרבות הקווקזית. המסרים הבעייתיים בשיר מעידים על הבורות הגדולה שעדיין יש בישראל לגבי מורשת יהדות ברית המועצות, וקווקז בתוכה. ליהדות קווקז יש תרבות עשירה כל כך.

על פי המסורת, יהודי קווקז הם צאצאי גולי יהודה שהוגלו לבבל או צאצאי שבט יהודה שהוגלו לאשור. למרות אלפי השנים, שמרו יהודי קווקז על קשר עמוק עם היהדות, הקפידו על חופה וקידושים, שחיטה יהודית, כשרות, ברית מילה ושמירת חגים ומועדים. העלייה מהקווקז החלה לפני קום המדינה. יהודי הקווקז השתתפו בקונגרס הציוני הראשון בבזל, הם היו ממקימי ארגון השומר והיו בין החלוצים שהפריחו את השממה.

בימים אלו מקדמת ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), בשיתוף פעולה עם לובי המיליון, הקמת ועדת משנה לוועדת חינוך ותרבות בכנסת, שתבחן את שילוב מורשת יהדות ברית המועצות בציבוריות הישראלית. לוועדה תפקיד היסטורי בתיקון אותה בורות, כדי שלא יישנה מצב שבו ישראלי לא מכיר את שורשיו. 

אז נכון שמדובר במגמת שיפור משמעותית: רבים חוגגים את הנובי גוד ונותנים מקום לרב־ תרבותיות ישראלית אמיתית. גם העובדה שהשיר קיבל קיתונות של ביקורות מדוברי רוסית ומישראלים אחרים - מעידה שאנחנו נמצאים במקום אחר. אבל העבודה עוד רבה. 

הכותבת היא מנכ"לית לובי המיליון