חבר הכנסת אלכס קושניר, יושב ראש ועדת הכספים בכנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו, פנה אתמול לכל מנכ"לי הבנקים ולמפקח על הבנקים בדרישה להתאים את גובה הריבית בחסכונות, לנוכח העלאת הריבית של בנק ישראל. בשיחה עם ענת דוידוב ב-103fm, הסביר קושניר על מצב הריבית, על המו"מ המסתמן במערכת החינוך, על החיבור בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית ועל הבחירות הקרבות: "סמוטריץ ובן גביר אמרו שהם רוצים להפוך את המדינה שלנו לאיראן יהודית".

הנדל: "בן גביר לא מתאים להיות שר, אנחנו מתכוונים לרוץ עד הסוף"
כלכלנית בכירה מסבירה: האם ישראל בדרך לאינפלציה?

דוידוב הציגה את נתוני סקרי הבחירות לחבר הכנסת, וציינה שהחיבור בין סמוטריץ' לבן גביר מוביל ל-12 מנדטים. על כך קושניר אמר: "אני מקווה שהציבור מבין שנתניהו מוכן ללכת לכל דיל שבנוסחה שלו עומד חוק צרפתי תמורת מדינת הלכה. סמוטריץ ובן גביר אמרו שהם רוצים להפוך את המדינה שלנו לאיראן יהודית, להחזיר את המדינה לימי שלמה המלך ודויד המלך".

הוא המשיך: "כל מי שמתכוון להצביע להם או לנתניהו, צריך לקחת את זה בחשבון. מבחינתנו, המשותפת היא לא שותפה לקואליציה בשום צורה. אנחנו רוצים קואליציה ציונית וליברלית והפרטנר הכי טבעי שלנו זו מפלגת הליכוד, רק ללא בנימין נתניהו". 

חבר הכנסת התייחס למצב המשא ומתן עם המורים במערכת החינוך: "צריך להבין שהפער הוא לא כספי, הוא פער בתפיסה. אנחנו רוצים שמערכת החינוך תתאים את עצמה למאה ה-21, בכדי שהתלמידים שלנו יוכלו לקבל את התמורה לזמן ולהשקעה שלהם בדמות הישגים בלימודים. תקציבי החינוך גדלו באופן דרסטי, אבל שום דבר לא השתנה".

קושניר הסביר כי "חשוב להבין שאנחנו לא מתערבים בתוכן הפדגוגי, זה עניין של יעילות. יש פה מערכת חינוך שלא מעודדת מצוינות. מעבר לזה, בכל הנושא של סינכרון חופשות  - הרי אנחנו לא מתכוונים לקחת מהמורים אפילו לא שעה אחת של חופש, אנחנו מבקשים לעשות סדר. אי סנכרון החופשות גורם לעוול להורים, שלא יודעים עם מי להשאיר את הילדים, והמדינה מפסידה כל יום כזה - 200 מיליון שקלים. אני לא נמצא בחדר המשא ומתן. אנשי המקצוע צריכים להוביל אותו וככה זה צריך להישאר. הם צריכים לנהל את זה, לפוליטיקאים אין מה לחפש בחדר כי כולנו נמצאים חודשיים לפני בחירות".

יאיר לפיד על המשבר במערכת החינוך. צילום: באדיבות דוברות לשכת רה"מ

הוא התייחס ליפה בן דוד ואמר: "אני יכול להבין שהיא רגילה לשיטות ישנות, אבל העולם השתנה. מורים שנמצאים הרבה זמן במערכת מקבלים שכר לפי ותק, בלי שום מדידה של איכות העבודה שלהם והגישה הזו כבר עברה מהעולם. למשרד החינוך יש תקציב גדול, אפילו יותר גדול ממשרד הביטחון. אתה מתאר לעצמך שיש פקידות במסדרונות. יש משרות מיותרות שאין אומץ לשאשא ביטון לשנות אותם? צריך לעשות משרד קטן וחכם".

"זה נכון לסקטור הציבורי באון כללי", הוא הסביר, "אני לא הייתי שר החינוך ולא יודע מה הולך שם. נעבוד קשה ונעשה הכל בכדי שמהערכת תיפתח, ואני רוצה להאמין שזה הרצון של כולם".

השניים שוחחו גם על העניינים הכספיים בארץ. "בנק ישראל העלה את הריבית מ־0.1 אחוז ל־2 אחוזים", ציין קושניר, "המשמעות היא שההלוואות שהלקוחות לקחו מהבנקים - יתייקרו. הייתי מצפה מהבנקים שיעשו את הפעולה המתבקשת ויעלו את הריבית על הפיקדונות".

הוא המשיך: "אני פניתי אתמול לכל מנכ"לי הבנקים בדרישה להעלות את הריבית על הפיקדונות. כרגע עוד לא קיבלתי תשובה, ואם לא אקבל אקיים ועדה - הרי יש כסף של הציבור שנשחק".

עוד אמר קושניר כי "מה שצריך להגיד לציבור הוא שהשר ליברמן העביר בסוף השנה הקודמת רפורמה של מעבר בין הבנקים בקליק. מה שצריך לעשות זה לפנות לבנקים ולבדוק איתם האם הריבית על הפיקדונות עלתה. במידה והתשובה היא לא, אז קודם כל לדרוש שהריבית תעלה. במידה וזה לא קורה, לעבור בלחיצת כפתור". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm