הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים פסל את צוואתו של אב לשלושה ילדים, חולה אלצהיימר שהותיר את כל רכושו רק לאחד מבניו. ביהמ"ש קבע כי הבן, היורש היחיד, היה מעורב בכתיבת הצוואה, זימן עדים ויצק את התוכן לתוכה ועל כן מדובר בצוואה מבוטלת. בהחלטה שניתנה על ידי כב' השופטת אורלי שמאי-כתב היא מבהירה את החשיבות בהתייעצות עם עורך דין בטרם ובעת עריכת צוואה על מנת שיברר היטב את רצון המצווה ועל מנת שיוודא שהמצווה הבין היטב את משמעותה של הצוואה והוראותיה. 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל פלג לחצו כאן

במרכזו של ההליך צוואתו של אב לשלושה ילדים, שני בנים ובת, שנפטר לפני מספר שנים. בשנותיו האחרונות סבל האב מדמנציה ואובחן כחולה אלצהיימר. זמן קצר לאחר מותו פנה אחד מבניו בבקשה לקבל צו קיום צוואה. לפי הצוואה, שנחתמה בנובמבר 2013, הותיר האב את כל רכושו לאותו הבן והדיר לחלוטין את שני ילדיו הנוספים. 

אחיו של התובע, אותו יורש יחיד, הגיש התנגדות לצוואה. האחות השלישית בחרה שלא לקחת חלק בהליך המשפטי.

עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)
עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)

במסגרת ההתנגדות טען הבן שהודר מהצוואה כי לא ידע על הצוואה וכי אף המנוח לא ידע עליה. עוד טען כי המנוח לא היה כשיר לערוך צוואה ולא הבין על מה חתם. לדברי הבן, לא סביר כי המנוח ביקש להדיר את יתר ילדיו, וכי נעשתה פעולה של מרמה או תחבולה בעת הכנת המסמך, כי המנוח לא ידע קרוא וכתוב, כי לא ידע על הנכסים שנטען כי הם שלו ואשר פורטו בצוואה, כי העדים היו בעלי עניין בירושה, כי אין אישור עו"ד בצוואה או חוו"ד רפואית ליום הצוואה, כי קיימת מעורבות רבה מאוד של התובע בעריכת המסמך, כי הייתה השפעה בלתי הוגנת של התובע על המנוח וכי המנוח היה תלוי בתובע באופן מוחלט ואף הנתבע לא הורשה להיכנס ולבקר את המנוח. 

הבן היורש כפר בטענות הנתבע וטען בתשובתו כי אין כל חובה ליידע על עריכת צוואה, כי המנוח ידע לקרוא לאט, לכתוב ידע בשגיאות כתיב, כי המנוח בוודאי שידע על הצוואה, כי הנתבע נהג להיכנס לדירה בה התגורר המנוח כשהתובע לא היה במקום וכי מצבו הקוגניטיבי של המנוח היה תקין בעת חתימתו על הצוואה. 

חוות דעת רופא מומחה שמונה על ידי ביהמ"ש קבעה כי החל משנת 2010 חלה ירידה קוגניטיבית עם התדרדרות הדרגתית. אצל המנוח. 

לאחר שמיעת העדויות ובחינת חומר הראיות הגיעה כב' השופטת למסקנה כי דין ההתנגדות להתקבל וכי יש לדחות את הבקשה  לקיום הצוואה. 

לפי ההחלטה, בטלות הצוואה מתבקשת לאור סעיף 35 לחוק הירושה. סעיף זה קובע כי "הוראת צוואה, פרט לצוואה בעל פה, המזכה את מי שערך אותה או היה עד לעשייתה או לקח באופן אחר חלק בעריכתה, והוראת צוואה המזכה בן זוגו של אחד מאלה - בטלה". 

וכך קבעה כב' השופטת בפסק דינה: "מהחומר שלפני עולה באופן ברור כי התובע הן ערך את הצוואה והן לקח חלק בעריכתה באופן אחר ומשכך- בטלה היא". ובהמשך "מהחומר עולה באופן מפורש כי הבן קיבל מבן דודו (אחד העדים לצוואה) מסמך טופס כלשהו ועל סמך הדוגמא שקיבל - יצר התובע את הצוואה וניסח את תוכנה". "המסמכים היו מודפסים מראש לאחר שנערכו והוכנו ע"י התובע, נמסרו כפי שנוצרו ונוסחו על ידי התובע לעדים ובמעמד החתימה - לא נערכו בהם כל שינויים".

כב' השופטת קבעה כי כל הפעולות הקשורות ביצירת ועריכת הצוואה בוצעו באופן בלעדי ע"י הבן היורש וביניהן - קבלת הטופס, עריכתו, ניסוח תוכן הצוואה, הוספת כל הפרטים הרלוונטיים לרבות פרטי הרכוש, פרטי הנהנה, התובע עצמו וכיוצ"ב. נקבע עוד כי במועד החתימה על הצוואה הייתה כאמור הצוואה כבר מודפסת, כך שגם במעמד החתימה לא היו כל פעולות של עריכה של הצוואה או ניסוח תוכנה והעדים כלל לא שוחחו עם המנוח על הנסיבות להדרת יתר ילדיו של המנוח מעיזבונו, על פרטי רכושו וכו'.

השופטת אף קבעה כי מהודאת התובע בעצמו, עולה באופן מפורש כי "הוא יצר וערך את הצוואה וניסח את תוכנה וזאת באופן בלעדי. פעולותיו הן אשר יצרו את המסמך מבחינת התוכן והצורה ולפיכך עונות על הגדרת 'עריכת הצוואה' בהתאם לפסיקה". 

בנוסף, אימצה השופטת את חוות דעתו של הרופא המומחה מטעם בית המשפט וקבעה כי המנוח כלל לא היה כשיר להבחין בטיבה של צוואה וזאת במועד החתימה עליה וגם בשל כך הצוואה בטלה.

לסיכום: בית המשפט הנכבד קיבל את התנגדות לקיום הצוואה ודחה את הבקשה לצו קיום צוואה מ- 2 טעמים: הטעם הראשון נעוץ במעורבות הבן, הנהנה, היורש היחיד על פי הצוואה, אשר גם ערך את הצוואה וגם נטל חלק פעיל בעריכתה.

הטעם הנוסף היה חוסר כשרותו של המנוח לחתום על צוואה במועד בו היא נחתמה.

מפסק הדין אנו למדים על החשיבות בקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד המתמחה בתחום הצוואות והירושות וזאת על מנת לאפשר את קיום רצון המצווה בבוא העת והן כאמצעי מניעה לסכסוכי ירושה עתידיים בין בני המשפחה ביחס לצוואה. 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר