שוקלים להתחיל ללמוד תואר במשפטים? אחד ההיבטים החשובים שעליכם לבחון, הוא פוטנציאל ההשתכרות ואפשרויות התעסוקה שיעמדו בפניכם. אומנם נהוג לדבר על ההצפה בענף, אך המציאות שמושפעת מאפשרויות התעסוקה המגוונות לצד פוטנציאל השתכרות גבוה, מספרת סיפור אחר.

מתכננים ללמוד תואר במשפטים? כך תדעו מהו המוסד המועדף עבורכם

בין אפשרויות התעסוקה המגוונות, ניתן למצוא משרות במשרדי עורכי דין, משרות ממשלתיות, השתלבות בעולם הפיננסי ומתן ייעוץ משפטי לארגונים וחברות שונות. ישנם מספר דברים שכדאי לשים אליהם לב, אשר משפיעים על רמת השכר והשדרוג העתידי שלו, כמו שנות הניסיון במקצוע, תחום העיסוק וגודל הארגון. 

על פי סקר השכר השנתי האחרון של קודקס, חברת ההשמה הגדולה בענף המשפט בישראל, עולה כי השכר הממוצע החודשי של עורכי דין בשנת 2022 עלה ב-4% ביחס לשנת 2021, והוא עומד על 19,310 שקלים. בשנים האחרונות ניתן היה לראות מגמה מתמשכת של עליות שכר, שיפור תנאים וניסיונות שימור של הון אנושי איכותי בענף המשפט, בהובלת משרדי עורכי הדין הגדולים. יחד עם זאת, בשנת 2023 חלה האטה במגמה הזאת, לאור ההאטה בהייטק והמציאות הכלכלית בישראל. 

אז כמה תרוויחו בתחילת הדרך? ובאיזה אופן שנות הניסיון שלכם וגודל המשרד שבו תעבדו ישפיעו על היבט זה? אספנו עבורכם מספר נתונים משמעותיים, שיסייעו לכם למצוא תשובות לשאלות. 

שכר ממוצע באלפי שקלים (ברוטו לחודש) לפי ותק וסוג ארגון
לגודל המשרד שבו עובד עו"ד שכיר יש השפעה רבה על גובה השכר שלו. כך למשל, למשכורת אליה יגיע עו"ד ב"מגה-משרד" בשנתו הראשונה, יגיע עו"ד במשרד קטן, בממוצע, רק לאחר חמש שנות ותק. בשנים הראשונות העליה בשכר משמעותית יחסית, והחל מוותק של ארבע שנים, היא הופכת למתונה יותר.

תחום ההייטק שמר על המקום הראשון ברשימת תחומי העיסוק הרווחיים ביותר לעורכי דין, הן במשרדי עורכי דין והן במסגרת עבודת הייעוץ המשפטי בחברות. השכר הממוצע בעבודת ייעוץ משפטי בחברות בארץ עומד על 25,302 שקלים. 

נתוני סקר השכר של חברת קודקס מצביעים על כך שלסוג החברה יש השפעה רבה על גובה השכר המשולם ליועצים המשפטיים שעובדים בה. על פי נתוני הסקר, עורכי דין המועסקים בחברה ציבורית הנסחרת בחו"ל או שהינה דואלית, מרוויחים בממוצע כ-33.1 אלף ש”ח ברוטו בחודש, לעומת כ-24.9 אלף ש”ח בממוצע, בחברות ציבוריות הנסחרות בישראל.

עורכי דין המועסקים בחברות פרטיות מרוויחים שכר של כ-24 אלף ש”ח בחודש, ובחברות ממשלתיות השכר הממוצע עומד על כ-20.5 אלף ש"ח ברוטו בחודש. בהשוואה לנתונים של שנת 2021, ניתן לראות כי בכל סוגי החברות הייתה בשנת 2022 עלייה בנתוני השכר, אולם נתונים אלו בחברות הממשלתיות, הראו את העליה המתונה ביותר (כ-1%).

רפי שיף, סמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים בחברת קודקס, התייחס למגמת העלייה בשכר שחלה בשנים האחרונות בתחום: "ב-2021 וב-2022 ראינו העלאות שכר יחסית משמעותיות בענף המשפט, עד לשנה האחרונה, בה אנו מזהים האטה מסויימת. העלאה זו באה לידי ביטוי הן בשכר של המתמחים, הן בשכר עורכי דין מתחילים ועד לכאלה עם יותר ניסיון. בענף המשפט הבינו שצריך לתת 'פייט' בתחרות על האנשים האיכותיים, בעיקר מול ההייטק".

עוד פירט שיף על השכר בענף: "הענף נמצא במקום טוב באמצע, אם לא למעלה ממנו. הוא אמנם לא מגיע לרמות השכר המקובלות בהייטק, אבל הוא גם מתאפיין ברמות שכר המצויות למעלה ביחס לשכר הממוצע המקובל במקצועות אחרים, זאת כמובן מעבר לאלמנטים נוספים מלבד השכר, אשר מאפיינים את הענף ומבדלים אותו ממקצועות אחרים. ראוי שהסטודנט ילמד על אפשרויות הקריירה שלו, לפני שהוא הולך על זה, ויבין שיש מנעד שכר גדול שמושפע מהרבה גורמים. כך למשל, לבחירת מוסד הלימוד ישנה חשיבות, כמו גם למקום שבו מתמחים אחרי הלימודים. הדבר הזה מקרין על סיכויי הקבלה למשרדים והחברות שמשלמים את רף השכר העליון". 

רפי שיף, סמנכ''ל לקוחות אסטרטגיים בחברת קודקס (צילום: ניקי וסטפהל)
רפי שיף, סמנכ''ל לקוחות אסטרטגיים בחברת קודקס (צילום: ניקי וסטפהל)

כמו כן, שיף הסביר את החשיבות שרואים המשרדים הגדולים בגידול "דור העתיד" של הענף: "כיום, אורך ההתמחות במשפטים הוא שנה וחצי. המשרדים הגדולים מגייסים כמות גדולה של מתמחים בכל מחזור, וגם מבטיחים לאחוז גדול מהם שיוכלו לחזור כעורכי דין למשרד לאחר המעבר של בחינת ההסמכה. זה מאפשר להם לצמוח באופן אורגני, ולבנות את שדרת העתיד. 

לכן הם משקיעים בכך משאבים רבים, ופועלים לשמר ולמשוך את ההון האנושי האיכותי ביותר. משרדים קטנים יותר, בסדר גודל בינוני או קטן (למעט משרדי בוטיק המאופיינים במומחיות בתחום מסויים), מתקשים לא פעם להתחרות בתנאי השכר של המשרדים הגדולים. עם זאת, ריבוי המתמחים היוצאים מדי שנה, כמו גם ריבוי עו"ד המעוניינים לשנות כיוון ולצד האתגר המקצועי, להנות גם מאווירה משפחתית ואיזון בית-עבודה מתאים יותר עבורם, מאפשר גם למשרדים הללו גיוסים מוצלחים, על אף פערי השכר".