מגיפת הקורונה נראית כזיכרון רחוק, אבל במערכת החינוך מבינים כבר מזמן שנזקי התקופה ששיתקה בתי הספר עדיין כאן, ולמעשה הפערים עדיין נצברים. מעטים קושרים את המשבר למצוקה במערכת החינוך, שסובלת מהגירה שלילית של מורים ובמיוחד מעזיבה מהירה של מורים צעירים, אבל אתגר השחיקה של צוותי ההוראה התעצם בתקופת המגיפה ואחריה.

פתיחת שנת הלימודים בסכנה? יו"ר ארגון המורים העל יסודיים באזהרה נחרצת
"על כתפינו האחריות": לאחר הטלטלה במשרדו - השר קיש בהתייחסות ראשונה

במהלך הקורונה גברה התופעה של נוער שהתקשה להסתגל ללמידה מרחוק והחל לנשור מהמסגרות. עבור רבים מהם, החזרה למסגרות הפרונטליות לאחר שהוסרו המגבלות של הקורונה לא הייתה קלה, והקשיים שליוו אותם במהלך המגבלות החברתיות המשיכו בחזרה לבתי הספר. עם הקושי הזה נאלצו להתמודד גם המורות והמורים, מה שהוביל להתגברות בלחץ ושחיקה ולנשירה של צוותי הוראה מהמערכת.

במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) מבקשים להתמודד עם המצב, וקיימו לאחרונה האקתון חינוכי־טכנולוגי במרכז החדשנות של MindCET מבית מטח בירוחם, אשר במסגרתו ביקשו לבחון את השאלה כיצד רותמים את הבינה המלאכותית כדי להתמודד עם אותם משברים חינוכיים ורגשיים.

כדי לסייע למורות בהתמודדות עם האתגר החדש, הוצג במהלך ההאקתון של מטח אחד הכלים שפותחו כדי לתת למורות ולמורים מענה. מדובר באבטיפוס ראשוני לפלטפורמת בינה מלאכותית בשם PRO-FEEL, שהוא למעשה בוט מבוסס AI, שאיתו מתקשרים המורים, מציגים בפניו את האתגרים שאיתם הם נאלצים להתמודד בכיתות ומקבלים פידבק ותמיכה רגשית, כולל הצעות לדרכי התמודדות עם תרחישים שונים.

מדובר בכלי מעולמות ה־Social Emotional Learning, המוכוון לשיפור רווחת המורים ונועד לצמצם את התופעה המדאיגה של נשירת צוותי הוראה כתוצאה מלחץ ושחיקה, שהתעצמו כאמור בימים שלאחר הקורונה.

יוסי בידץ, מנכ"ל מטח, אומר: "גם בהקשרי הבינה המלאכותית החלטנו להתחיל ולהתנסות בשטח, כי מטח הוא ארגון שלומד בשביל לפעול, ופועל בשביל ללמוד. בימים הקרובים צפוי הפיתוח החדש לעלות שלב ולהתחיל לקרום עוד וגידים, למען רווחת צוותי ההוראה".