שר החינוך יואב קיש אמר היום (שני) במהלך דיון בוועדת החינוך כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה זאת "בכפוף לפתרון הסכם השכר מול ארגון המורים". עם זאת, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים וטרם הושג הסכם שכזה (או התקדמות כלשהי בדרך אליו). "למעריב" נודע כי עדין קיימים פערים גדולים בין משרד החינוך והאוצר לבין יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז.

השר קיש צייץ אחר הצהריים: "לפני זמן קצר סיימתי פגישה משולשת יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים רן ארז. הפגישה התקיימה ברוח טובה תוך הסכמה על החשיבות הגדולה של החינוך לעתיד מדינת ישראל והמטרה המשותפת ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. אני עושה כל מאמץ על מנת לגשר על הפערים הקיימים ורואה לנגד עיני את טובת תלמידי ישראל בלבד".

בתוך כך, 761 מנהלות ומנהלי בתי ספר פנו לשר סמוטריץ' במכתב, בו ביקשו ממנו להתערב אישית במשא ומתן על הסכמי השכר. "פירמידת התגמול הנהוגה במערכת מזה שנים מתמרצת אי-לקיחת אחריות. במערכת החינוך היום הכי כדאי להיות מורה, לצבור ותק ולא לקחת שום תפקיד נוסף. במצב הזה, הכוחות שמוכנים להמשיך להתנדב ולהתנדב הולכים ומדלדלים, קשה למצוא מחנכים ורכזי שכבות והמנהלים נוטשים בשיעור עצום. במקום שהאוצר והחינוך יתגמלו תפקידי הובלה, אחריות, מאמץ וחדשנות, הם מציעים מודל שאין בו שום בשורה לשיקום המערכת", הסביר גיל מושקוביץ, מנכ"ל ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים".

הוא הוסיף: "המשא המתן הנוכחי על הסכמי השכר יכול וצריך להיות הזדמנות, לא רק לפלסטר זמני על מערכת קורסת, אלא להיפוך הפירמידה. אנחנו עומדים לפני רגע היסטורי שבו על קברניטי המדינה להחליט האם הם רק משמרים את הקיים הדועך ממילא, או מתעקשים על הסכמי שכר שיביאו לשינוי המגמה, לשימור כוח אדם איכותי ולהרחבת סמכויותיהם ותחומי אחריותם של אנשי החינוך המצטיינים".

ברקע המשא ומתן, יו"ר ארגון המורים צפוי להגיע הבוקר לדיון בנושא "שאלת פתיחת שנת הלימודים בתיכונים והיערכות משרד החינוך", שייערך בשעות הבוקר בוועדה לביקורת המדינה. הדיון מתקיים כישיבת מעקב על דיון שנעשה לפני כחודש בוועדה בדו"ח המבקר, בנוגע להיערכות מערכת החינוך לשוק העבודה המשתנה, הנושאים הקשורים להיערכות משרד החינוך לשנה"ל. בנוסף, בדיון הקודם דנו גם בעיצומים והשיבושים של ארגון המורים העל-יסודי בסוף שנת הלימודים האחרונה ובאזהרות על שביתה בפתיחת שנת הלימודים הבאה. היות ובדיון נציגי הצדדים לא הביעו אופטימיות לפתרון משבר, ביקש יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי לקיים דיון מיוחד מחר - שבועיים לתחילת שנה"ל ולכנס את הצדדים בכדי שגם בתיכוניים יוכלו לפתוח את השנה כסדרה.

בתוך כך, ראש העיר כפר סבא, רפי סער, פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר החינוך יואב קיש, בבקשה להחיל את הסדרי סבסוד מעונות היום לפעוטות החל מתחילת שנת הלימודים הקרובה תשפ"ד ולא לחכות שהסבסוד יחל רק בחודש ינואר 2024. פנייתו של ראש העיר לשרי האוצר והחינוך הגיעה לאחר שמשרד החינוך פרסם לאחרונה הוראות ביצוע לעדכון צו הפיקוח על מחירי מעונות היום לפעוטות, שפועל יוצא מהם היא התייקרות משמעותית במחירי מעונות היום, אשר מגיעה לכדי שיעור של 10-15 אחוזים – מאות שקלים מדי חודש.

"עיריית כפר סבא מפעילה באמצעות החברה העירונית לתרבות הפנאי, מערך מעונות משמעותי, הנותן פתרון למספר רב של ילדים בתחומה של העיר ובפריסה עירונית משמעותית. מצאתי לנכון לפנות אליכם, תוך בקשה להחיל את הסדרי סבסוד מיידיים מטעם המדינה, שיאפשרו לכלל ההורים הזכאים, ליהנות מסבסוד תעריפי המעונות כבר עם פתיחת שנת הלימודים, דנייו מ-1/9/2023", כתב ראש העיר סער במכתבו לשרים. "מדובר בסיוע הכרחי, אשר ימנע פגיעה מיותרת בהורי הילדים, יסייע להם בתקופה קשה זו ויאפשר הנגשה של יותר ילדים לשירות החיוני שמסופק על ידי החברה לתרבות הפנאי בכפר סבא".

"ייקור התעריפים והשתת מלוא ההתייקרות על הורים הילדים סותרת את התחייבויות הממשלה לחינוך חינם עד גיל 3 ויוצרת עול משמעותי על הורים נזקקים, דווקא במצב שבו יוקר המחייה עלה. עיריית כפר סבא תהיה מוכנה לשתף פעולה בכל דרך, על מנת לקדם פתרון ראוי ומיידי לבעיה חמורה זו".