לולא מכלול האירועים הדרמטיים שעל סדר היום הציבורי והתקשורתי – הסכם השכר עליו חתמנו לטובת תומכות החינוך בגני הילדים ובבתי הספר, בתום מו"מ ארוך ומורכב, היה מקבל תהודה תקשורתית רבה, כיוון שמדובר בהסכם פורץ דרך והישג גדול גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט הערכי-חינוכי. 

מי שילדיו לומדים בגני הילדים העירוניים חש היטב את משמעות המחסור בכוח-אדם, כלומר את המחסור החמור בתומכות החינוך. כולנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו משאירים את ילדינו בגן הילדים הטוב ביותר ובידיים הטובות והאמינות ביותר, עם צוות חינוכי איכותי, מקצועי, מכיל, מחבק ואוהב. לעתים תומכות החינוך נמצאות עם הילדים שלנו יותר שעות לאורך היום מאשר אנו, ההורים. 

ניתוח ברמת מקרו של מהותו, חשיבותו והישגיו של הסכם הרפורמה בשכר הסייעות, משקף בעיקר את האתגרים הרבים עמן מתמודדות תומכות החינוך.  

השכר הנמוך לצד העבודה הקשה, האחריות הרבה, החשיפה, העירנות הנדרשת והרגישות כלפי כל ילדה וילד, הפכו את המקצוע החשוב הזה לבלתי נחשק, ודאי פחות מבעבר. לאלו יש להוסיף את חוסר ההלימה בין מעמדן לבין האחריות המוטלת על כתפיהן, הן בשל השכר הלא מתגמל והן בשל הצורך להתמודד תדיר עם הדאגה והחששות של ההורים, חששות שהלכו וגברו בשנים האחרונות. 

תומכות החינוך נותנות מענה לילדים, להורים, לצוות החינוכי, לרשות המקומית - מי מאיתנו לא באמת מודאג אפילו בתת-מודע מהרגע שבו משאיר את ילדו הרך בגן ועד שמגיע לקחתו בתום יום לימודים?

תומכות החינוך נתונות בקונפליקט מתמיד בין אהבתן לילדים ולמקצוע, לבין לעתים חוסר ההערכה כלפיהן, התגמול הלא הולם והחשדנות הבלתי פוסקת שנולדה בגלל מספר תפוחים רקובים (רובם במגזר הפרטי ולא ברשויות המקומיות). כך הפך המקצוע – שהיווה בעבר מגנט להגשמת חלום ומשאת נפש לעבוד עם ילדים עבור רבות וטובות – לכזה שירד קרנו. קשה מאוד לגייס כיום תומכות חינוך. 

בתום חודשים של מו"מ ארוך ומורכב עם משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי, בהובלת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הצלחנו לגבש רפורמה פורצת דרך למען תומכות החינוך בגני הילדים ובבתי הספר, כזו שכוללת טיפול שורש מעמיק, נוגעת בקשיי המקצוע ובאתגריו ודנה בצורך להחזיר למקצוע הנפלא את הכבוד וההערכה הראויים לעוסקות בו, ולשפר את התגמול הניתן להן, והאמינו לי – מגיע להן עוד הרבה יותר. 

הפסיכולוג קארל גוסטב יונג כתב: "אדם מביט אחורה בהערכה אל המורים, אבל עם הכרת תודה לאלה שנגעו ברגש האנושי", ואלה הן תומכות החינוך.

גם להיבט הסמנטי יש משמעות. מהיום "תומכות חינוך" ולא "סייעות". ההגדרה החדשה מבטאת נכונה את מעמדן, לצד הפיכת המקצוע לתחום מוסדר הכולל אופק קידום והתפתחות אישית. בנוסף, ההסכם יתמרץ עובדות חדשות ואיכותיות להצטרף למקצוע.

הרפורמה מבשרת שינוי דרמטי במעמדן של כ-55,000 תומכות החינוך ובתפיסת המקצוע: שכר היסוד יועלה ביותר מ-20%, שכר בסיס בין 7,000-8,000 ₪, תוספת ותק, תוספת רמה מקצועית, הכשרות והשתלמויות מקצועיות שבגינן יקבלו תוספת של מאות שקלים בחודש, תמריץ אי-היעדרות, תוספת החלפת גננת, תוספת בגין עבודה בפגרות, הסדרת החופשות, תשלום דמי ביגוד, כל הזכויות המגיעות לכל עובדת רשות מקומית. נושא תנאי עבודתן ושכרן הוסדר באופן מקיף. לא עוד "השלמה לשכר מינימום" ורכיבי שכר שנבלעים ומתקזזים. שכר ותוספות ריאליות, ועוד נמשיך. 

יצירת תנאים הולמים לתומכות החינוך לצד סביבת עבודה איכותית, ישפרו את האווירה בסביבת הילדים ויבטיחו את חינוכם באופן מיטבי. אתם, ההורים, תחושו בכך כבר משנה"ל הקרובה.

הכותב הינו יו"ר הסתדרות המעו"ף.