שנת הלימודים החדשה תיפתח בשבוע הבא, זאת בצל המחסור בצוותי הוראה, והעובדה שעדיין לא ברור האם השנה תיפתח כסדרה בבתי הספר העל יסודיים. במקביל למשבר הקשה והמתמשך במערכת החינוך כולה, נרשם מצב קשה ומורכב מאוד גם בחינוך המיוחד, שמתמודד לא רק עם חוסר באנשי חינוך, אלא גם במחסור במטפלים פרא רפואיים ובכל המסגרת הרלוונטית לתלמידים הללו.

מומחה מסביר: השינויים הפיזיים בשגרת הילדים עם פתיחת שנת הלימודים

אבי קמינסקי, מי ששימש למעלה מ-20 שנה כיו"ר ארגון מנהלי מחלקות החינוך בשלטון המקומי, וחבר בוועדת שפירא לבחינת מערך החינוך המיוחד, התייחס למצב בראיון עם מעריב וסיפר: "יש מחסור במעטפת הכוללת של התלמידים, גם מבחינת התמיכה (פסיכולוגים ויועצות) וגם מטפלים פרא-רפואיים, כך שהדבר משליך גם על החינוך המיוחד – אבל לא רק. אמנם המשרד מטפל בנושא – אבל למה לחכות למצב שאנחנו על פי תהום? זו ההתנהלות הכללית במדינה בכל הנושאים, חוסר תכנון. המשבר הגדול בחינוך המיוחד הוא כפול".

איך הוא בא לידי ביטוי?
"התיקון לחוק החינוך המיוחד, משנת 2018, היה מרצון טוב בלבד, אך היישום שלו שגוי – לא הבינו שיש מחסור במורים ובצוות פרא-רפואי, כך שילדים שהולכים לבית ספר רגיל לא מקבלים את הטיפולים והסיוע לו הם זקוקים כל כך. בנוסף, המורים לא הוכשרו לטפל בילדים הללו. בהקשר הזה אמרתי זה לא פעם ולא פעמיים – החוק נחקק באופן אגרסיבי מאוד, והמשרד פעל ברגל גסה והייתי אומר אפילו פושעת בחלק מהסוגיה".

הוא המשיך וציין כי "מערכת החינוך כולה נמצאת במשבר הגדול ביותר שלה בעשרות השנים האחרונות, זאת לאחר שנים רבות של הזנחה, וחוסר היכולת לתכנן קדימה, זאת למרות העובדה שהתקציב שלהם הוא הגדול ביותר מכלל משרדי הממשלה, אבל אף אחד לא שם לב למה שהולך פה".

מה זאת אומרת?
"יש כמה היבטים להזנחה. ראשית, בגלל שלא שמים לב למערכת לא בוחנים את הגידול הטבעי הצפוי בה בשנים הבאות. בחלק מהמקרים האחרים, מדובר בכספים פוליטיים, ובחוסר תכנון כולל של דרכי העבודה וכוח האדם. המחסור החמור בצוותי הוראה הוא אינו דבר חדש. התרענו על זה לא פעם ולא פעמיים".