תקופה זו של החופש הגדול מסמנת אצל משפחות רבות יציאה מהשגרה אל חופשות, טיולים או סתם לינה מאוחרת. שנת הלימודים שמעבר לפינה דורשת מאיתנו לחזור ולהחזיר את הבית לשגרה. חלק מהמעלות של שגרה הן שהיא מסייעת לנו ולילדנו להיות מסודרים יותר ובכך מפנה את המחשבות בראש לחשיבה על דברים אחרים. אז כיצד נחזיר את הבית לשגרה לימודית וכיצד נשמור עליה לאורך זמן?  שוחחנו עם רותם פרל, מדריכה פדגוגית במכללת תלפיות, מכללה לחינוך והוראה בחולון.

פרסום ראשון: מנכ"ל משרד החינוך המתפטר הציע להישאר בתפקידו עד אחרי החגים, קיש סירב
בצל החקיקה: משרד החינוך פרסם את התוכנית לשילוב הרפורמה במערכת הלימודים

תיאום ציפיות
"חשוב לנהל שיחה פתוחה עם הילד בגובה העיניים, ולהסביר לו מה אנו מצפים ממנו בשנת הלימודים החדשה. במקביל נבקש גם לשמוע ממנו מה הוא רוצה לעשות בשנה זו. חשוב לדבר על חלומות ושאיפות אך לא לשכוח להוריד את זה גם לפן המעשי. לדוגמא אם חשוב לכם שהילד יכין שיעורי בית כל יום נסו להגיע להסכמה משותפת כיצד ומתי יעשה זאת, מה סדר היום ואיפה הגבולות שלכם ושלו". 

שר החינוך יואב קיש: "אין מקום לגזענות ואפליה במדינת ישראל ובוודאי במערכת החינוך"

מוטיבציה
"שגרה שוחקת היא מושג מוכר ואכן אצל הרבה ילדים קיימת מוטיבציה בימים הראשונים של שנת הלימודים, אך לאחר כמה ימים היא יורדת. על מנת לשמור על מוטיבציה גבוהה חשוב שהילד יחווה הרבה הצלחות. חוויות של הצלחה מעוררות אצלנו מוטיבציה לנסות זאת שוב. נסו להיזכר במשהו שהיה לכם קשה ובכל זאת הצלחתם, מתכון חדש, לתקן משהו בבית או סתם לשבור שיא אישי, אחרי הצלחה כזאת אנחנו לרוב נהיה גאים בעצמנו ונבטיח לעשות זאת שוב ולנסות עוד יותר.

ככה גם הילדים, כאשר נעודד כל מאמץ וכל הצלחה קטנה הילד ינסה שוב ושוב על מנת לחוות שוב את תחושת ההצלחה.  עידוד כזה יכול להיות במילים כמו "כל הכבוד שהצלחת לעשות את  למרות שהיה לך קשה" או " אני גאה בך על..." ואפשר בנוסף גם לעודד בעזרת פרסים קטנים, איסוף נקודות חיוביות או כל דבר שישמח את ילדכם".

סגנון לומד
"בעולם המחקר מדברים על כך שלכל אדם יש דרך למידה שנוחה לו יותר, ישנם כאלה שלומדים טוב יותר כאשר הם מקשיבים, אחרים כשהם בתנועה ועוד. על מנת לעזור לילד שלכם  אני ממליצה לכתוב בגוגל 'שאלון סגנון לומד' ולמלא יחד איתו את השאלון. עכשיו כאשר אתם יודעים מה הדרך הכי טובה עבורו תרגלו איתו בבית בדרך זו, ספרו לו את החומר הנלמד, תנו לו לענות על שאלות תוך כדי משחק בכדור או ריצה ועוד".

הרגלים
"השגרה שלנו מלאה בהרגלים שאנו מאמצים לעצמנו. לפני החזרה לשגרה ננסה לבחור אילו הרגלים אנו רוצים לאמץ ומאילו ההרגלים נרצה להיפטר. סדר יום- קביעה משותפת של סדר יום הכוללת התארגנות בוקר, חזרה מבית הספר ומילוי המשימות השונות בבית כמו שיעורי בית והכנת מערכת. נכין את סדר היום בצורה פיזית ונתלה במקום בולט כמו מעל שולחן העבודה של הילד, על המקרר או מקום אחר נוח.

שינה בשעה נכונה- לא כדאי לחכות ל31.8 כדי לחזור לשעת השינה הרצויה, אחרי חופש ארוך רצוי שהחזרה לשגרה תהיה הדרגתית יותר וכך נתחיל לחזור לשינה בשעה מוקדמת יותר, קצת בכל יום.

שימוש במסכים- המסכים יכולים להוות כלי למידה מצוין והם ימשיכו להיות חלק מחיי הילדים גם בשנת הלימודים, אך כדי לדבר ולתת גבולות ברורים על מקומם של המסכים בזמן השגרה. 

הכנה מראש של הילדים תסייע להם להתרגל ולהתמודד טוב יותר עם השינויים הגדולים שכרוכים בחזרה לשגרה.