ראשי אוניברסיטאות המחקר הודיעו הבוקר כי פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ד תידחה לנוכח מצב המלחמה והאחוז הגבוה של מגויסים למילואים בקרב הסטודנטים, הסטודנטיות והסגל. לפי הודעת ראשי האוניברסיטאות, הסמסטר ייפתח בכל אוניברסיטאות המחקר עם תחילת תהליך שחרור של המגויסים למילואים, אך לא לפני ה-3 לדצמבר 2023. טרם פתיחת הסמסטר, תינתן הודעה מקדימה של שבועיים שיוקדשו לחזרה לשגרה ולמסלול האקדמי ובסיומם יחלו הלימודים.

מאז תחילת המלחמה, בוצע, כאמור, גיוס רחב של עשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות ואנשי סגל, על-פי הערכות מדובר בכ-30% מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות. אוניברסיטאות המחקר בישראל מחזקות את המגויסים ומעניקות להם ולכל תושבי מדינת ישראל תמיכה וסיוע בשלל יוזמות מקומיות וכלל ארציות. מתוך מטרה ברורה שלא לפגוע בקהילת הסטודנטים, הכוללת את משרתי מילואים ובני/בנות זוגם יחד עם תושבי אזורי עימות שפונו מבתיהם, משפחות שיקיריהם נרצחו, נחטפו או נפצעו - הודיע, כאמור, ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר על דחיית פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד. 

"אנו שואפים ששנת הלימודים תתקיים במלואה ותכלול שני סמסטרים מלאים. ככל שיעלה הצורך, תגלוש שנת הלימודים גם לתקופת הקיץ. ההחלטות הפרטניות לגבי מבנה שנת הלימודים יתקבלו בכל אחת מהאוניברסיטאות", נמסר מועד ראשי האוניברסיטאות.

לאחר הודעת האוניברסיטאות, מטעם פורום המכללות הטכנולוגיות נמסר כי גם שנת הלימודים במוסדות אלו תידחה לכל הפחות לתחילת החודש הבא. "אנו פועלים בתיאום מלא מול מה"ט במשרד העבודה והתאחדות הסטודנטים הארצית ובסולידריות מלאה עם כלל המגויסים למערכה. הפורום מבקש לייצר ודאות מרבית לקהילת הסטודנטים שגויסו בצו 8, לסטודנטים שפונו מבתיהם במהלך המלחמה, ולסטודנטים רבים שקרוביהם נרצחו, נחטפו או נפצעו", כתבו.