כל סטודנט חמישי בחברה הערבית מתלבט אם לפתוח את השנה האקדמית - וזאת על רקע מלחמת ה-7 באוקטובר. כך עולה מסקר חדש של תוכנית ״רואד״ מבית אלומה, הפועלת להרחבת הנגישות לאקדמיה הישראלית בחברה הערבית, הדרוזית, הצ'רקסית והבדואית.. הסקר נעשה בקרב 296 סטודנטים ערביי ישראל.

ההודעה המוקדמת מדי: תושבי העוטף עדיין לא יכולים לחזור הביתה

הסיבה הנעוצה לנתון זה, על פי הסקר, היא המצב הביטחוני והכלכלי בארץ מאז ה-7 באוקטובר. הסקר הוצג לראשונה בכנס חרום בנושא תעסוקת ערבים בישראל שהתקיים היום בגבעת חביבה בשיתוף ארגון הג'וינט. בכנס השתתפו 28 מקדמי תעסוקה של עובדים ערבים בישראל, מעסיקים ומשרדי ממשלה. הכנס התקיים על רקע המרכבויות והאתגרים העולים עם פרוץ המלחמה בשוק התעסוקה. 

מיכל סלע, מנכ"לית גבעת חביבה: "בתחום התעסוקה בעשר שנים האחרונות הייתה תנופה אדירה ושילוב בחברה הערבית בכל התחומים. כך לדוגמא במערכת הבריאות 40 אחוזים בכח האדם מאיישים החברה הערבית. זה אינטרס משותף של כולנו, מעסיקים, משרדי ממשלה, אזרחים. האוניברסיטאות צריכות להוות בית אמיתי לסטודנטים הערביים, שלא ירגישו שהם תחת זכוכית מגדלת שאפשר לתקוף אותם. לעיתים המפגש הראשוני בין יהודים וערבים נעשה בשערי האקדמיה. בשעת חירום זו צריך להבין שישנו אינטרס בראש ובראשונה לבניית חוסן חברתי בתוך הקמפוסים צריך להגיע מהנהגה של הקמפוסים לעד אחרון הסטודנטים".

נע'ם אבו חרפה – סמארה, מנהלת תכנית רואד להשכלה גבוהה בעמותת אלומה, שערכה את הסקר מסבירה: ״התקופה הזו מאתגרת במיוחד עבור הסטודנטים הערבים. ישנו את המצב הביטחוני הרגיש שפוגע במרקם החיים המשותף ובקמפוסים כמרחב פתוח לכולם, ובנוסף לכך, כמו בכל המגזרים, גם במגזר הערבי ישנה פגיעה כלכלית משמעותית שמונעת מצעירים רבים להצטרף לאקדמיה".