המכללה האקדמית ספיר, שמצויה בעוטף ישראל וממוקמת בסמוך לשדרות , תפתח את סמסטר ב׳ תשפ״ד במתווה חדש, אחר מזה בו למדו הסטודנטים בסמסטר א'. בעוד הסמסטר הקודם התנהל כולו באופן מקוון וללא חובת נוכחות, בסמסטר הבא, הלימודים ברובם עדיין יהיו מקוונים, אולם  תחול חובת נוכחות בשיעורים ויתקיימו גם מפגשים פרונטליים בקמפוס.

הסמסטר יתנהל ברובו באופן מקוון, אך לצדו תתחיל חזרה מבוקרת, הדרגתית ובטוחה לפעילות אקדמית בקמפוס. הנהלת המכללה מבטיחה שבדומה לסמסטר א׳, הלימודים יתנהלו תוך התחשבות במשרתי המילואים, בכוחות הביטחון ובבני/בנות זוגם ובסטודנטים המפונים, עבורם פורסם מתווה מקיף ונפרד. כמו כן, במהלך השנה האקדמית הנוכחית, יוכלו הסטודנטים להתנדב בשיקום העוטף ובעורף בתמורה להכרה בנקודות זכות אקדמיות. גם ההסעדה, הספרייה ויתר שירותי המכללה חוזרים לקמפוס בצורה הדרגתית. לדברי המכללה, הקמפוס מאובטח היטב וממוגן. 

נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר מסר: ״קהילת ספיר היא עוגן מרכזי לשיקום עוטף ישראל. אנו רואים בחזרה לקמפוס חשיבות עליונה לתקומת האזור ולשיקום הביטחון האישי של כל אחת ואחד מאתנו. אנו מודעים ולוקחים בחשבון את הקשיים והאתגרים שילוו את החזרה ללימודים פרונטליים. אנחנו כאן על מנת לתת מענה ולסייע ככל שנדרש ולהבטיח שהחזרה תתקיים לאט ובזהירות, באחריות וברגישות.״ 

כדי לסייע למתקשים, למפונים ולמשרתי המילואים, יופעל בנוסף לשיעורים והתרגולים גם מערך נרחב של תגבורים, חניכה ושיעורי עזר. המכללה מצהירה שתגלה גמישות בהגשת המטלות והמבחנים, ואלה יותאמו לאופיו של הסמסטר. השאיפה היא שמבחני סיום סמסטר ב׳ שאמורים לחול במהלך יולי 2024 יתקיימו בקמפוס.  מדוברות המכללה נמסר: "בספיר, אף אחד לא יישאר מאחור, וכולם יזכו למעטפת ראויה שתאפשר צמצום פערים, השלמות והתאמות. 

ד״ר אלה בן עטר, ראשת מסלול רדיו ופודקאסטים במחלקה לתקשורת בספיר וחוקרת בתחומי תקשורת והחוסן במצבי חירום: "אני רואה חשיבות בחזרה הדרגתית ללמידה פרונטלית במכללה שיש בה ערך פדגוגי אך גם ערך חברתי חשוב מאוד. המפגש הפרונטלי של הסגל והסטודנטים חשוב לקידום החוסן האישי והקהילתי ותחושת הלכידות".

למרות שעורק תחבורה משמעותי למכללה, קו הרכבת מצפון, אינו פעיל, כפי שדיווחנו לאחרונה, אגודת הסטודנטים של ספיר מברכת על ההחלטה לאפשר הקלות לסטודנטים גם בסמסטר ב׳ ולמידה חלקית פרונטלית בקמפוס, אך מודאגת מההשלכות של דילול ההתאמות ושינוי מתווה הלימודים במחלקות השונות. מהאגודה נמסר: "לנוכח כמות הסטודנטים במילואים, מפונים, נפגעי פעולות האיבה והציבור הסטודנטיאלי כולו החווה קשיים יום יומיים, בנוסף למציאות הביטחונית בעוטף ומספר לא מבוטל של פניות מצד סטודנטים שחוששים לקראת החזרה, האגודה תוציא מכתב הבהרות בימים הקרובים להנהלת המכללה ותדרוש לפעול בהתאם בנושאים הבאים: 

* ביטול חובת נוכחות פרונטלית או בזום

* ⁠מתן אפשרויות השלמה ראויות לאלו שלא מסוגלים לנכוח בשיעורים

* ⁠הרחבת המתווה והוספת הקלות

* ⁠הגדלת מערך הסיוע והתמיכה הריגשית

* ⁠הגברת מערך האבטחה והמיגון 

 אנו מאמינים כי על הנהלת המכללה, דווקא בתקופה זו מוטלת האחריות לאפשר את הגמישות המירבית לטובת רווחת הסטודנטים".