בשבועיים הבאים נציין את ימי הזיכרון הממלכתיים – יום הזיכרון לשואה והגבורה ,יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה ומיד לאחר מכן את יום העצמאות. ימי זיכרון אלה ילוו אותנו בעודנו מתמודדים עם מציאות לא פשוטה של מלחמת "חרבות ברזל", משפחות חטופים שכל תקוותם היא ש-133 יקיריהם יחזרו והתמודדות עם עשרות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם.

בידוד חמאס - ולא השמדתו: האסטרטגיה החדשה שצה"ל צריך לאמץ | דעה
העסקה קורסת? מקור בחמאס: "לא נסכים להסכם שאינו כולל במפורש את הפסקת המלחמה"

ציון יום העצמאות בזמן מלחמה הוא עניין מורכב ורגיש, המחייב איזון עדין בין רגשות של גאווה לאומית, הערכה והוקרת תודה, לבין תחושות של אבל, צער ואובדן. ההתארגנות השנה צריכה להיות אחרת ומותאמת, רגישה ומחזקת. 
יש מספר דרכים אפשריות לציון ימים אלה בזמן המלחמה, וביניהן התמקדות בחגיגות צנועות, הבעת תמיכה בצה''ל ובכוחות הביטחון, והבעת סולידריות עם אזרחים שנפגעו מהמלחמה.

תחת הדרך הראשונה ניתן לערוך הדלקת נרות בבית, יחד עם בני המשפחה והחברים הקרובים. ברשת החינוך 'עתיד' אנו נערכים עם מיזם 'שם ונר', במסגרתו כל התלמידים יבחרו להנציח שם של חייל /של חטוף /של משפחה וכד' וידליקו נר לזכרו.

כמו כן, לערוך שירה משותפת של שירים. שירי מלחמה הם חלק מתהליך של זיכרון . לאחרונה נכתבו שירים רבים המנציחים את היקרים שאינם איתנו עוד אזרחים וחיילים. לצד ההיכרות עם השיר לומדים גם את הסיפור האישי.

לצד שירים, ניתן לשלב סיפור סיפורים על מורשת ישראל ועל גבורתם של חללי צה"ל ביחידות השונות או של השבים מעזה או של  משפחות שנאלצו להתמודד עם התופת ב 7 באוקטובר. ניתן לשלב סיפור שיסופר על ידי הדובר עצמו ו/או על ידי קרוב משפחתו, ולערוך ביקור במוזיאונים או אתרי מורשת, תוך הקפדה על הנחיות הבטיחות הנדרשות.

תחת הדרך השנייה של תמיכה בצה''ל ובכוחות הביטחון ניתן לנקוט בשליחת מכתבי תודה לחיילים הלוחמים בחזית, התנדבות בארגונים המסייעים לחיילים ולמשפחותיהם כדוגמת יד לבנים, ביקור משפחות שכולות בקהילה עם שי צנוע וקיום שיח אישי ותרומה לעמותות המסייעות לנכי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה.

כמו כן, אפשרי ורצוי להשתתף באירועים לזכרם של חללי צה"ל אם ביחידות צבאיות, בבתי קברות או בטקסים בקהילות, ולבקר בבתי חולים במחלקות אשפוז ו/או שיקום של חיילים עם שיר ושי.

תחת הדרך השלישית של הבעת סולידריות עומדות אפשרויות של התנדבות בארגונים המסייעים לאזרחים שנפגעו במלחמה ועדיין מפונים בבתי מלון, וסיוע לעמותות לנפגעי טראומה על ידי פעילויות משותפות. 

זאת בנוסף לעידוד השתתפות בפרויקטים של שירות קהילתי התומכים באנשי צבא, חיילים משוחררים ובני משפחותיהם. אם באמצעות שליחת חבילות טיפול, ארגון גיוס כספים או התנדבות בארגונים ותיקים.

חשוב לציין כי אין דרך אחת "נכונה" לציין את יום העצמאות בזמן מלחמה. כל אדם וכל קהילה צריכים למצוא את הדרך המתאימה להם לביטוי רגשותיהם ולציון יום זה באופן משמעותי. כדי לכבד את מי ששירתו והקריבו למען המדינה בתקופת מלחמות ישראל ועדין עושים זאת מתוך אחריות אישית, בחירה ומחויבות למדינה.

בנוסף, חשוב לזכור כי יום העצמאות הוא גם יום של תקווה ואמונה לעתיד טוב יותר. אנו יכולים לנצל את היום הזה כדי לחזק את האחדות והערבות ההדדית בינינו, ולהביע את אמונתנו ביכולתנו להתגבר על כל אתגר ולבנות עתיד של שלום ושגשוג עבור ישראל.

עלינו לבחור בגישה מאוזנת להימנע מהתלהמות וויכוחים. חשוב לחגוג את החירויות והערכים שיום העצמאות מייצג, אבל חשוב להכיר גם באתגרים ובקורבנות בזמן מלחמה. מציאת איזון בין חגיגה והתמודדות היא המפתח. ולכן, רגישות יתרה והבעת הערכה וכבוד לאלו שנמצאים עדין במציאות של אי ודאות - כמו משפחות מפונות ומשפחות החטופים היא הכרחית בימים אלה. זוהי הזדמנות להתאחד כקהילה, להראות תמיכה בצבא ולהרהר באתגרים הניצבים בפנינו ביומיום ובעתיד לבוא.