המכללה האקדמית ספיר עדכנה היום (ראשון) בשתי בשורות טובות לציבור הסטודנטים, המעידות על התקדמות שיקום הנגב המערבי. הראשונה היא, כי החל משנת הלימודים הקרובה תוענק מלגה לשכר לימוד מלא לסטודנטים בשנת לימודיהם הראשונה. בנוסף, הועברה בשורה על כך ששתי פקולטות חדשות למקצועות הרפואה ולטכנולוגיות מתקדמות עומדות לקום בקמפוס. 

"תוכנית שאפתנית וחשובה": סכום הענק שתקבל מכללת ספיר לשיקום אחרי שבעה באוקטובר
נשיא המכללה האקדמית ספיר: "התקופה המאתגרת ביותר שידענו"

המכללה האקדמית ספיר, הסמוכה לשדרות וממוקמת כארבעה קילומטרים מהגבול עם עזה, היא המוסד האקדמי הגדול ביותר בנגב המערבי, ולומדים בה כ-7,500 סטודנטים ב-15 מחלקות אקדמיות, מכללה טכנולוגית להנדסאים ובלימודי קדם וחוץ אקדמיים. ספיר מהווה עוגן כלכלי, חברתי ואקדמי באזור והיא המעסיק הגדול בעוטף.

בחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מנהלת תקומה, לשיקום אזור עוטף עזה. במסגרת התוכנית, צפויה המכללה האקדמית ספיר לקבל בשלב הראשון כ-200 מיליון שקלים. המכללה מוסרת שבהתאם לחזונה להגביר את מעורבות הסטודנטים בקהילות העוטף, יוקצה רוב התקציב למלגת שכר לימוד בכל התוכניות שייפתחו בשנת הלימודים הקרובה (תשפ״ה). בשלב זה, המלגה מיועדת לסטודנטיות ולסטודנטים בשנה א׳ בלבד כשהשאיפה היא להרחיב גם לתלמידי יתר שנות הלימוד.

מכללת ספיר (צילום: המכללה האקדמית ספיר)
מכללת ספיר (צילום: המכללה האקדמית ספיר)

מלגת מימון שכר הלימוד תוענק לסטודנטים תמורת 60 שעות שנתיות של עשייה חברתית, במגוון רחב של פרויקטים באזור העוטף שיעזרו ליישובים ולאוכלוסייה להשתקם ולהתבסס. בין היתר, הסטודנטים יתנדבו בסיוע לאוכלוסיות מיוחדות, למרכזי החוסן, לבני נוער ולקהילות באזור.

בנוסף, שלוש תכניות לימודים חדשות יוצאות לדרך

הקמת פקולטה למקצועות הבריאות – כחלק משיתוף פעולה של המכללה האקדמית ספיר עם האוניברסיטה העברית, לראשונה בנגב המערבי יוכלו סטודנטים מכל הארץ ללמוד ריפוי בעיסוק ו-Pre-Med (לימודי קדם רפואה המאפשרים להתקבל ללימודי רפואה במסלול ארבע שנתי). בהמשך תפתחנה גם תכניות ל"עמית רופא" (תואר שני) ולייעוץ גנטי. הפקולטה מתוכננת להתחיל את פעילותה בשנת הלימודים תשפ"ו.

הקמת פקולטה לטכנולוגיות מתקדמות – שתכלול תארים ראשונים חדשים בהנדסת תעשייה וניהול, במדעי הנתונים, באגרוטק (טכנולוגיה חקלאית) ופודטק (טכנולוגיית מזון). התארים הללו מתווספים לתארים הטכנולוגיים שכבר נלמדים במכללה במחלקה למדעי המחשב וללימודי לוגיסטיקה. תחומי הלימוד החדשים צפויים להיפתח בשנת הלימודים תשפ"ו.

המשמעות של הדברים היא, שהסטודנטים שמתחילים בשנה הבאה את הלימודים בספיר, יובילו תהליכי פיתוח אזוריים ויסייעו בתקומת החבל. מדובר בתהליך שילווה את לימודיהם, וייפתח בהיכרות עם אתגרי האזור במגוון תחומים וברכישת מיומנויות ליבה תעסוקתיות ויזמיות. התהליך  ימשיך בבחירת אתגר אזורי, בצוותי עבודה ובפיתוח מיזם חדש שעונה עליו. 

בעוד כשלוש שנים, מתוכנן להתקיים אירוע שיא ובו יוצגו כ-200 מיזמים חדשים במגוון תחומים – מחינוך ותרבות ועד לטכנולוגיה וכלכלה אזורית. המיזמים שיוצגו, יהיו כולם פרי יוזמתם של הסטודנטים בספיר וכבר תואם לצורך כך ממשק לשיתוף פעולה עם בנק הפועלים.

פרופ' ניר קידר, נשיא המכללה האקדמית ספיר: "המלחמה שהכתה בנו ב-7 באוקטובר לא ריפתה את ידינו. נמשיך לעשות, לבנות ולקדם את ההשכלה הגבוהה בנגב המערבי למען החברה באזור. התקציב שאנו אמורים לקבל ממנהלת תקומה מאפשר לנו לקיים את חזוננו כמוסד אקדמי מוביל, למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח האזור, ולהתפתח לכדי מוסד אקדמי גדול ומוביל במחקר, בהוראה ובמעורבות חברתית. אנו גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת שהיא גם רלוונטית לשוק העבודה, ובמקביל גם לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים באופן עמוק בקהילות שמסביבנו ולתרום לתקומה של הנגב המערבי. בספיר מעניקים תואר מעולה עם משמעות. אנו מזמינים מועמדות ומועמדים להצטרף לחוויית לימודים ייחודית לצד תרומה חברתית משמעותית".