מחקר חדש של מרכז הידע האזורי של אשכול גליל מזרחי והמכללה האקדמית תל-חי בשותפות עם קרן רונלד ראודברג ושותפות קהילות קנדה אצבע הגליל, מציג תמונת קודרת וקשה לגבי החינוך של התלמידים במרחב אצבע הגליל במהלך המלחמה, הן אלו שפונו מבתיהם והן אלו שנשארו ביישובם. המחקר יוצג בוועידת אצבע הגליל.

את המחקר הובילו שני חוקרים העומדים בראש מרכז הידע ד"ר איילה כהן, מהחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית וד"ר נועם כהן והוא נבנה בשיתוף מנהלי מחלקות החינוך ברשויות האשכול והאגף לפיתוח כלכלי באשכול גליל מזרחי.  מטרות המחקר היו לאבחן את מצבם של התלמידים במערכות החינוך השונות במגוון נושאים: היקף הפעילות החינוכית, סטטוס נוכחות במסגרת החינוכית, מצבם החברתי והרגשי של התלמידים וכן תחושת שביעות הרצון של ההורים מהמענים הניתנים בימים אלה לכלל ילדי אשכול גליל מזרחי.

המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 הורים, מיישובי אשכול גליל מזרחי המונה 18 רשויות בהן 114 יישובים- 24 מהם פונו, המייצגים 1,362 ילדים במערכות החינוך.  53% מתוכם לא פונו מבתיהם ומתגוררים ביישובם בסמוך מאוד לגבול הצפוני, ו- 47% פונו מבתיהם ולומדים כעת במסגרות שונות. המדגם כלל 317 תלמידי תיכון, 353 תלמידי חטיבת הביניים, 509, תלמידי יסודי ו- 183 תלמידי הגיל הרך.

התלמידים בצפון לומדים באופן חלקי בלבד, 3-4 שעות ביום וכ-12 שעות שבועיות בלבד. המצב חמור במיוחד בחטיבות הביניים ובתיכונים בהם יש חשיבות רבה להיקף החומר הנלמד . ממצאי המחקר מראים כי 51% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים רק עד 12 שעות שבועיות. 38% לומדים עד 24 שעות שבועיות ו- 11% בלבד לומדים מעל 24 שעות שבועיות. במקביל לכך, נצפות רמות נוכחות נמוכות ומדאיגות של ילדי החטיבה המגיעים בצורה שוטפת בבתי הספר, כאשר רק 63% מגיעים באופן קבוע. 27% מגיעים לעיתים קרובות, 9% מגיעים לעיתים רחוקות ואחוז אחד מהתלמידים אינם מגיעים כלל למסגרות החינוכיות. 

ממצאי המחקר מראים כי הורי הילדים בגליל המזרחי מצביעים על פגיעה בינונית עד גבוהה במצבם הרגשי של ילדיהם. 48% מההורים לתלמידי התיכון מעידים כי מצבם הרגשי של ילדם נפגע, 54% מההורים לתלמידי חטיבת הביניים מעידים כך. 49% מההורים לתלמידי היסודי טוענים כי מצבם הרגשי של ילדיהם נפגע ו- 45% מהורי ילדי הגיל הרך אף הם טוענים כך.  

בנוסף על כך, גם המסגרות החברתיות נפגעו בתקופה זו, והדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת בקרב קבוצת המתבגרים בחטיבות הביניים ובתיכונים. 44% מהורי התיכוניסטים מעידים, כי מצבם החברתי של ילדיהם נפגע, 48% מהורי תלמידי חטיבת הביניים מעידים כך. 29% מהורי תלמידי בית הספר היסודי סבורים, כי מצבם החברתי של ילדיהם נפגע ו 28% מילדי הגיל הרך.

בני בן-מובחר, יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי: "תוצאות הסקר מאששות את חששותינו. מאז ה-7 באוקטובר אלפים מתושבי הגליל פונו מביתם, והתלמידים נתלשו מבתי הספר ומהצוותים החינוכיים אשר ליוו אותם. הימשכות המלחמה מובילה לפגיעה משמעותית במצבם הרגשי והחברתי של התלמידים. מדינת ישראל צריכה להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון כדי שגם הילדים שלנו יחזרו הביתה, אל המסגרת המוכרת, שתקנה להם יציבות וביטחון אבל זה לא מספיק!  כדי שהגליל יוכל לשמש בית עבור בנינו ובנותינו על המדינה להקצות משאבים משמעותיים לשיקום ולחיזוק הצפון ובכלל זה נדרש לגבש תוכנית פעולה שתחזק את מערכות החינוך בצפון – מהגיל הרך ועד לאקדמיה הפערים בין תלמידי מרכז הארץ והפריפריה חייבים להצטמצם".

ד"ר איילה כהן, מנהלת מרכז הידע של המכללה האקדמית תל-חי ואשכול גליל מזרחי: "ממצאי המחקר מדאיגים מאוד ומצביעים על מצוקה גם של התלמידים המפונים וגם של אלו שנשארו להתגורר בישובים שלא פונו ולמעשה נמצאים בשטח לחימה עם מערכת חינוך שמתפקדת באופן חלקי ולא מספק. הנתונים מעידים על מצבם הרגשי והחברתי הקשה של התלמידים בכל שכבות הגיל וביתר שאת של תלמידי חטיבות הביניים והתיכוניים. מצב חמור זה מצריך התגייסות מידית של מערכת החינוך על מנת לתת את המענים החברתיים והרגשיים הדרושים עכשיו ולא לחכות ליום שאחרי המלחמה. 

כולנו מבינים שהמלחמה בצפון תארך עוד חודשים רבים. עכשיו זה הזמן לבנות מסגרות לימוד מלאות לשנת הלימודים הבאה, לבנות תכניות חברתיות ולהקים מערך של מטפלים רגשיים לכל תלמידי הצפון, המפונים ואלו שנותרו בבתיהם באצבע הגליל. ממצאי המחקר מציגים תמונה קודרת של תלמידי הצפון אך עשויים לסייע למשרד החינוך לדייק את המענים לתלמידים. צריך לזכור, כי הפערים בין מרכז ופריפריה לא נולדו בעקבות המלחמה המתחוללת בצפון, אלא נוצרו במהלך עשורים רבים, המלחמה בצפון רק החריפה והעמיקה אותם. הקמת אוניברסיטת קרית שמונה והגליל, אותה מוביל השר קיש בנחישות, תסייע בצמצום הפערים הללו בין מרכז לפריפריה ותאפשר לתלמידי הצפון הזדמנות שווה לזו שמקבלים תלמידים במרכז הארץ".

בתוך כך, משה דוידוביץ ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, התייחס לפגישת ראשי רשויות קו העימות עם ראש הממשלה אתמול. "לאחר יותר משבעה חודשים בהם קו העימות מחכה לפתרון מהממשלה, זומנו אתמול ראשי רשויות קו העימות ואני בראשם להגיע לפגישה עם ראש הממשלה. בפגישה העליתי בפני ראש הממשלה את הנושאים עליהם אני חוזר שוב ושוב במשך כל חודשי המלחמה ובראש ובראשונה ההבנה וההחלטה של הממשלה להכיר בישובי קו העימות כמגן המדינה".