זוהי כבר מסורת שנתית: פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר מוטלת בספק בשל חיכוכים בין ארגוני המורים למשרד האוצר, על תנאיהם של המורים. רן ארז, יו"ר ארגון המורים, הסביר הבוקר (רביעי) בשיחה עם מעריב מהם הפערים בין שני הצדדים, שמובילים לעיצומים נקודתיים בימים אלו.

נשירה סמויה ושעות לימודים מעטות: מערכת החינוך בצפון במצב חירום
הטובים לפריפריה: הפתרון לפערים במערכת החינוך הישראלית | דעה

"לפני תחילת שנת הלימודים האחרונה, הגענו להסכמה עם שר האוצר לגבי המתווה הכלכלי - הסכום שנקבל בהסכם קיבוצי", אמר בפתח דבריו. "בוודאי שהייתי שמח לקבל יותר אבל הסתפקנו במה שהציעו לנו כאשר הסיכום היה שנשב ונחליט איך לחלק אותו במסגרת הסעיפים השונים".

אלא שאז הגיעה התפנית, הוא מספר: "אחרי שבועיים שלושה האוצר אמר שאם לא נחתום על חוזה שיאפשר להעסיק עשרה אחוז מהמורים והמנהלים בחוזים אישיים, לא נקבל כלום. המשמעות של זה בפועל היא שהם יהיו עובדי קבלן.

כיתה ריקה (אילוסטרציה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
כיתה ריקה (אילוסטרציה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"למעשה ההסכם הקיבוצי לא יחול עליהם, הערבות ההדדית לא תחול עליהם, הם לא יוכלו לשבות ויהיה ניתן לפטר אותם תוך הודעה של 30 יום מראש", הוא מפרט. "לא תהיה להם גישה לכל מה שהאיגוד המקצועי יכול לתת במסגרת ההסכם הקיבוצי, ואנחנו לא יכולים לקבל מצב כזה בשום אופן".

לדבריו, "זוהי למעשה תחילת הפרטת מערכת החינוך. זה פתיחת הדלת להפרטת מערכת החינוך שהיום היא מערכת ציבורית ממלכתית שיש בה שיווניות". הוא מסביר כי מי שיסבלו ביותר ממצב כזה הם מורים שמלמדים בפריפריה. "ברגע שמורים מועסקים בחוזים אישיים, נוצרים פערים. בערים העשירות יוכלו לשלם, אבל מה יקרה באשקלון, קריית גת ועפולה?".

"היכולת שלנו להעמיק את השורשים במדינה הזאת ובארץ הזאת, הסולידיריות ואפילו השמירה על המדינה לא יגיעו אם לכל אחד יהיה חינוך פרטי, זה צעד בפירוק מהותה של המדינה, זו השיטה הליברטריאנית של פורום קהלת, שמשפיעה על המדיניות של סמוטריץ'".

לסיום, ביקש ארז להעביר מסר לציבור ההורים, שחושש מפגיעה בהליך הלימודים התקין. "בגמרא אומרים 'חלל שבת אחת כדי לשמור שבתות הרבה' ומה אנחנו בעצם עושים כאן?", הסביר. "המאבק שפוגע כעת בתלמידים מסתכל על הדורות הבאים, גם אם זה כואב היום לתלמיד בכיתה יב' שלא עושים לו מסיבת סיום או שהוא לא יוצא לטיול.

"אנחנו מסתכלים על מי יהיו המורים של אלה שהיום בכיתה ז' או ח' כדי שהרמה תהיה נאותה, בשביל לאפשר חינוך שלא תלוי ביכולת המימון של ההורים. זה המאבק האמיתי", הוא מדגיש. "לא סכומי כסף שנסגרו כבר באחד בספטמבר".