שלוש שנים לאחר שיצאה לדרך התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה, תוכנית הדגל של משרד החינוך והעומד בראשו, שר החינוך, נפתלי בנט וכעת מתבררת התמונה המלאה והלא מחמיאה. לפי נתוני מחקר ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) המתפרסמים כעת, מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות ב-5 יח"ל אומנם הוכפל, אך התוכנית "גובה מחיר כבד מהתלמידים המרגישים לחץ להשתייך ל'מועדון ה-5 יחידות'".



התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה נועדה להעלות את שיעור התלמידים הניגשים לבחינת בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד ולהעלות את מעמדה של המתמטיקה בקרב כלל התלמידים, כשהסיבה העיקרית לפיתוח התוכנית הייתה ירידה של כ-30% בשיעור התלמידים הניגשים ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה. בחודש יוני האחרון פרסם משרד האחרון בגאווה כי התוכנית הצליחה מעבר למשוער ומספר התלמידים הוכפל לאחר שלוש שנים ולא ארבע ועומד על 18,050 תלמידים.



לפי המחקר, התוכנית הצליחה בזכות מתן תקציבים ומשאבים וגידול במספר המורים אך קיימות בשטח בעיות רבות. בין היתר: קבוצות הלימוד הומוגניות וחלשות מדי ויש בהן פערים גדולים מבחינת רמת התלמידים. מורים רבים מביעים ספק אם בסופו של דבר התלמידים אכן יעמדו בהצלחה בבחינת הבגרות - "האם ההצלחה היא עצם הזכאות לבגרות ב-5 יח"ל, ולו בציון נמוך, או שמא עדיף בעיני המערכת והתלמידים כאחד ציון גבוה גם במחיר היבחנות 'רק' ב-4 או ב-3 יח"ל", נכתב במחקר. כמו כן, מיקוד התוכנית ב-5 יח"ל גרם לפיחות במעמד של המגמות ל-4 ול-3 יח"ל במתמטיקה עד כדי יצירת מעמדות של 'טובים יותר' ו'טובים פחות' בקרב מורים ותלמידים כאחד.



עוד נמצא כי אף שהתוכנית מתמקדת רק במקצוע המתמטיקה, השפעותיה חורגות למעגלים רחבים יותר בחיי בית הספר המורים והתלמידים חווים עומס גדל והולך. תלמידים שלא מעוניינים בהרחבת המקצוע אך אותרו ולכן נמצאים במגמה המורחבת, עלולים להיפגע מהלחץ הכבד להישאר במסגרת שלא בהכרח מתאימה להם. לפי המחקר, "הלחץ בא לידי ביטוי בתחושות של מצוקה והיעדר יכולת בחירה בקרב הנשארים במגמה של 5 יח"ל, ותחושות של כישלון ופגיעה בדימוי העצמי בקרב הנושרים ממנה".



לדברי המורים שהשתתפו במחקר קיים לחץ חברתי להשתייך ל"מועדון ה-5 יחידות" והתוכנית לוקחת את כל תשומת הלב לתוך המתמטיקה והתחומים הריאליים, ומשאירה את שאר המקצועות הרחק מאחור, מקופחים ולעתים מוזנחים. זה יוצר לפי המחקר, "מורים סוג ב' ומעלה גם תהיות בדבר טיב המסר המועבר לתלמידים באמצעות התוכנית והוא העמדת הטכנולוגיה וההצלחה החומרית בראש סדר העדיפויות הערכי, כקו מנחה לחיים".