לפני חודש הודיע משרד החינוך כי הוא מקפיא את פרסום נתוני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה) של בתי הספר לשנת הלימודים תשע"ח בעקבות החשד להטיה של תוצאותיו על ידי מנהלי בתי ספר. צוות מקצועי שימונה על ידי מנכ"ל משרד החינוך יבחן מחדש את מתכונת הבחינה ואת פרסומה.



בשבוע הבא יתקיים המבחן בתחום מדע וטכנולוגיה לתלמידי כיתות ח'. חודש עבר מהודעת המשרד, ועדיין לא מונה צוות מקצועי לבחינת הדברים ומנגד, מועד הבחירות הולך ומתקרב, ונראה כי רק לאחר כניסתו של שר או שרת החינוך החדשים תהיה התקדמות בנושא, למורת רוחם של המנהלים, המורים, ההורים


ואנשי החינוך.



ד"ר היידי פלביאן, מרצה בכירה וראש החוג והמסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה, אמרה ל"מעריב" כי היא אינה מופתעת שטרם קמה הוועדה: "במשרד החינוך עסוקים היום לא בחינוך, אלא בבחירות ובזהות שר החינוך הבא. אני לא בטוחה שהמיצ"ב צריך להמשיך להתקיים. אני חושבת שצריך להחזיר למחוזות, למפקחים ולמנהלי בתי הספר את הכבוד והאוטונומיה הראויים להם בהתוויית החינוך, הערכים והקניית הידע המתאים, בצד הכוונה ברורה של תוכניות הלימודים הארציות.



לדברי פלביאן, אף שהכוונות המקוריות של המבחן היו טובות, הן הוטו ועוותו כשבתי הספר, שהבינו שההערכה שהם מקבלים ממשרד החינוך תלויה בציוני התלמידים במיצ"ב, החלו להכין אותם למבחנים.



"המיצ"ב החיצוני יתבטל, השאלה רק מתי משרד החינוך יעשה את זה בפועל", פוסק תומר אושרי מעמותת "ככה זה לא יכול להימשך - משנים את החינוך בישראל". "יש קונצנזוס לגבי חוסר התוחלת של המיצ"ב החיצוני, וגרוע מכך, לגבי השלכותיו השליליות על מערכת החינוך, על תפקוד המנהלים והמורים ועל הלמידה בבתי הספר. לכן זה רק עניין של זמן עד שמשרד החינוך יבטל בפועל את המיצ"ב החיצוני".



במשרד החינוך ציינו כי עם הקמת הצוות המקצועי תצא הודעה מסודרת לציבור.