שבת מתוחה עברה על תושבי הדרום ששוב נאלצו להישאר במרחבים המוגנים, אך עבור התלמידים היא אף הייתה מלחיצה יותר בגלל בחינת הבגרות באזרחות שאמורה מחר (שני) להתקיים וכרגע לפי משרד החינוך תתקיים כרגיל. במשרד מודעים לכך ויקיימו היום (ראשון) שני שיעורים מקוונים כהכנה לבחינה ומנכ"ל המשרד, שמואל אבוהב אף הודיע כי יקבע מועד נוסף לבחינה. 



"נעשה כל שנדרש כדי לסייע לתלמידים שאמורים להיבחן באזרחות, כדי לוודא שאף תלמיד לא ייפגע לאור המצב", אמר אבוהב. "קבענו מועד נוסף, כך שגם אם נחזור מחר לשגרה, תלמיד שירצה בכך יוכל להיבחן במועד נוסף זה".



למרות נכונות המשרד לסייע לתלמידים, לאחר לילה ללא שינה ושעות רבות של חרדה הם עדיין חוששים לגשת לבחינה ומבקשים מהמשרד לקבל הקלות. "המערכה הנוכחית גורמת לתלמידים רבים בערי הדרום להיות מחוסרי ריכוז במהלך כל השבת וחרדתיים מאוד, כל זה בהתעסקות לא פוסקת במתרחש מסביב ובכך בזבוז זמן יקר מאוד של למידה משמעותית וחשובה, תוך חשש להגיע לבחינת הבגרות עצמה", נכתב במכתב שנשלח לשר החינוך נפתלי בנט ולאבוהב ע"י יו"ר מועצת הנוער באשקלון ויו"ר מועצת התלמידים בדרכא באשקלון.



עוד נכתב במכתב כי "התלמידים ירגישו מחוסרי ריכוז ועל מנת להבטיח את הצלחתם בבגרות אנו מבקשים לקבל הקלות ולבוא לקראת הנוער שבדרום הרוצה לגשת לבחינת הבגרות תוך תחושת ביטחון".



"קשה להתרכז וללמוד לבגרות"

ברכה ברובן, יו"ר מועצת הנוער באשקלון, מספרת בשיחה עם "מעריב" על הלילה המתוח שעברה: "האזעקות היו עד בערך שלוש אבל אני לא ישנתי עד כמעט ארבע וחצי רק מהחשש שיהיו שוב אזעקות ונצטרך לרדת למקלטים. זו המתנה בלתי נסבלת כי מחכים שזה יגיע, זה מפחיד, מרגישים לא בטוח לצאת מהבית, יכול לתפוס אותנו לא מוכנים".



ברובן, תלמידת אולפנת צביה באשקלון, שנשארה היום בבית בגלל ביטול הלימודים, מוסיפה כי "כל רגע מגיעה התראה ויש אזעקה, קשה להתרכז וללמוד לבגרות. אנחנו לא רגועים. הבגרות מתקיימת מחר והספק הלמידה של רוב התלמידים הוא לא טוב, אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר - יהיו אזעקות, המצב ימשיך או ירגע. נמצאים במצב של חוסר ודאות מוחלט, הלמידה שלנו נפגעת, בחיים לא ניגשתי לבגרות ברמה כזו של חוסר ביטחון. איך אפשר ללמוד לבגרות כשאתה הולך לישון בחמש לפנות בוקר ולא יודע מה יקרה, פחד שאי אפשר להתמודד איתו".



נתנאל שימנוב, יו"ר מועצת התלמידים במקיף ה' דרכא באשקלון, אומר כי "אנחנו מצפים לקבל הקלות מסוימות בבגרות, שיתנו לנו לבוא בראש שקט לבחינה. כולם חושבים מה יהיה בבגרות, איך היא תתקיים, באיזה אופן ואנחנו מקווים ומצפים שהדרישה שלנו תיענה".



המורים תודרכו ע"י צוותי שפ"י נוכח המצב הביטחוני


במקביל לחששות התלמידים, גם עובדי ההוראה נמצאים בחרדה לאור המצב הביטחוני ולכן אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך, הוציא הנחיות לצוותים החינוכיים, כיצד להתמודד עם המצב ולסייע לתלמידים. בין היתר מצוין הנחיות לעקרונות לשיחה עם התלמידים לאור הסמיכות לימי השואה והזיכרון: "חשוב להסביר את ההבדל בין צפירה שמטרתה לזכור אירועים ובין צפירה שמטרתה להתריע מפני סכנה. הבנה זו חשובה גם בהקשר לצפירות יום הזיכרון לחללי צה"ל הצפויות להישמע בשבוע הבא".



עוד נכתב במסמך כי "במקרים בהם אין לימודים חשוב לשמור על קשר עם התלמידים באמצעים שונים. מומלץ לשוחח עם התלמידים על מה שעובר עליהם בימים אלה. שיחה כזו יש בה תרומה רבה לתחושת השייכות והיכולת לגייס כוחות התמודדות".



ליאל מלכביץ׳, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית: "תלמידי הדרום בכלל ועוטף עזה בפרט סובלים מהתקפות ואזעקות אשר פוגעות בשגרת חייהם ועלולות לפגוע בהישגיהם הלימודיים במיוחד בתקופה זו, תקופת הבגרויות, אשר מהווה אבן דרך משמעותית לסיום הלימודים של התלמידים. 
לא יכול להיות מצב בו לאור המצב הביטחוני ציוניהם של תלמידי הדרום יפגעו רק עקב מקום מגורם הגיאוגרפי. נוסף על המועד חלופי לתלמידים הלומדים בטווח של 0-40 ק״מ מהרצועה, מועצת התלמידים והנוער הארצית עושה כל שביכולתה על מנת להקל על תושבי הדרום והסביבה, ותעדכן על פרטים נוספים בהמשך".