בשורה לתושבי הדרום והסביבה: במכללה האקדמית באשקלון ייפתח בשנת הלימודים הקרובה מסלול לתואר שני ב"קרימינולוגיה קלינית" כולל תזה והתנסות מעשית. בראש החוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית אשקלון, עומדת פרופ' אפרת שהם, שזכתה השנה בפרס על שם מנחם אמיר על תרומה ייחודית ויוצאת דופן לתחום הקרימינולוגיה ומשמשת כיו"ר פורום ראשי המחלקות לקרימינולוגיה בישראל.  בראש המסלול החדש יעמוד ד"ר משה בירגר. עד היום ניתן היה ללמוד במסלול "קרימינולוגיה קלינית" במוסדות האקדמיים בארץ, רק במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.



"קרימינולוגיה קלינית" נמנית עם מקצועות הבריאות והיא עוסקת באבחון, טיפול, וייעוץ לאנשים עם הפרעות נפשיות והתנהגות עבריינית. בשנת 2010 התפרסם תיקון לחוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות ובמסגרתו הוסדר גם העיסוק ב"קרימינולוגיה קלינית". המכללה האקדמית אשקלון היא, כאמור, המוסד השני בארץ שקיבל אישור להעניק תוארM.A בקרימינולוגיה קלינית עם תזה. תכנית הלימודים תתמקד, בנוסף לטיפול ושיקום של עוברי חוק, גם באוכלוסיות הנפגעים מעבירות פליליות. לתכנית הלימודים היוקרתית יוכלו להתקבל עד 20 סטודנטים בכל שנה.



ד"ר משה בירגר, העומד בראש התוכנית, הוא פסיכיאטר מומחה וראש המרכז לבריאות הנפש של שב"ס. סגל המורים במסלול החדש הם מרצים מצטיינים, חוקרים פעילים וקרימינולוגים העוסקים בתחום הזה. בין המרצים הבולטים בחוג נמצאים במסלול מלמדים קרימינולוגים קליניים בכירים הממלאים תפקידים מרכזיים בתחום הקרימינולוגיה הקלינית בארץ. ד"ר בירגר: "אחת המטרות העיקריות שלנו היא הרחבת התחום לאזור הדרום. זהו מקצוע שהולך ונהיה אבן יסוד במקצועות בריאות הנפש ואנחנו רואים חשיבות רבה בפתיחת ובהצלחת המסלול".



סגל המורים במסלול החדש הם מרצים מצטיינים, חוקרים פעילים וקרימינולוגים העוסקים בתחום וקרימינולוגים קליניים בכירים הממלאים תפקידים בכירים בתחום הקרימינולוגיה הקלינית בארץ. הרשימה המכובדת כוללת את ד”ר גדי רוזנברג, סגן יו”ר האגודה לקרימינולוגיה קלינית, ד"ר יהודית אבולעפיה הנחשבת לאחת ממעריכות המסוכנות המינית הבכירות ביותר בארץ, ד"ר שירלי יהושע שטרן, המטפלת בסוגים שנים של הפרעות נפשיות, פרופ' פנחס דנון, מומחה בעל שם עולמי להתמכרויות ופסיכו פרמקולוגיה, פרופ' יעקב ברג, מומחה לממשק שבין פסיכיאטריה למשפט, פרופ' רחל שרעבי וד"ר רונית פלד-לסקוב המומחיות לשיטות מחקר, ד"ר אלה משרקי, מומחית לטיפול ושיקום עבריינים וגורם מקצועי מתאם בתחום עבריני מין. פרופ' ישראל נחשון ופרופ' גבריאל קבליון בנושאי תיזות, פרופסור פנחס דנון, פסיכיאטר בעל שם עולמי בתחום ההתמכרויות וד"ר גילה חן, מומחית במאפייני וסוגי עבריינים.



ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה נלמד מקצוע ה"קרימינולוגיה קלינית" וההכשרה לעיסוק בתחום נעשית במסגרת של תואר שני עם תזה. היא משלבת למידה מעמיקה והתנסות בשטח הקליני. מקצוע ה"קרימינולוגיה הקלינית" דומה למקצוע המוכר בעולם כ"פסיכולוגיה פורנזית". במהלך הלימודים הסטודנטים מחויבים להתנסות במסגרות שונות בליווי אקדמי ועם הדרכה מקצועית. ההתנסות בעבודת השדה מאפשרת לסטודנטים ליישם ידע תיאורטי שרכשו במהלך לימודיהם, ובד בבד עם זה, להתנסות בסוגי טיפול שונים. בסיום התואר יידרשו הסטודנטים לגשת למבחן רישוי של משרד הבריאות.



בפני בוגרי התואר עומד מגוון רחב של אפשרויות תעסוקה במחלקות משפטיות ברשויות ציבוריות, בבתי חולים פסיכיאטריים, במחלקות לבריאות הנפש, בשירות בתי הסוהר, במסגרות של טיפול במכורים ובנוער בסיכון. בחוג לקרימינולוגיה פועלת גם מעבדת מחקר פורנזית, מהמתקדמות בארץ, המשמשת פלטפורמה למחקרים בסיסיים לחשיפת פשעים.



ד"ר פנחס חליוה, מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון מברך על פתיחת המסלול החדש. "אנחנו שוקדים כל הזמן על הרחבת הפעילות האקדמית של המכללה למקצועות החדשניים והמתקדמים ביותר ברמה הגבוהה ביותר, ועם המרצים הטובים ביותר בתחומם", הוא אומר. "בהמשך לרמת הלימודים הגבוהה במכללה האקדמית אשקלון. אנחנו כל הזמן שואפים להרחיב את היריעה ולפתח תחומי לימוד חדשים, מבוקשים ומסקרנים, עבור הסטודנטים הנפלאים שלנו. גם תחומים שטרם התבססו באקדמיה הישראלית".