סערת הגזענות בגן בקריית גת: לאחר שביום רביעי פוסט של ספי בלילין, אם מקריית גת, הפך לוויראלי תוך שעות ספורות, בו היא האשימה את עיריית קריית גת באפליה תוך יצירת גן לילדי העדה האתיופית בלבד, ההורים לילדי הגן מחכים לפתרונות חלופיים ובינתיים לא שלחו הבוקר (ראשון) את ילדיהם לגן.
 
בעירייה הוחלט לפזר את הילדים בין שאר הגנים בעיר אך עד כה הוצעו להורים רק גנים המרוחקים מביתם ולכן הם לא מסכימים לכך. אחת האמהות אמרה ל"מעריב" כי זה מצב בלתי נסבל: "היינו בעירייה ואמרו שיפזרו אותם בין הגנים, אבל ההורים רוצים גנים מסוימים, קרוב ליד הבית שלהם ואומרים שהם מלאים. אני רציתי גן דתי והפתרון שהוצע לי הוא גן רחוק שאי אפשר להגיע אליו".
 
על עצם ההפרדה בגן היא אומרת כי "אמרו לי שזה ככה כבר כמה שנים, אני עמדתי המומה בגן, זה לא ייאמן שב-2019 עדיין מתנהגים ככה. זו הבת הבכורה שלי, התרגשתי לקחת אותה ליום הראשון בגן וזה מה שקרה לי. למה לחנך ולגדל אותם בנפרד רק בגלל צבע העור שלהם?".

מחאת יוצאי אתיופיה. צילום: רועי אלימה, פלאש 90


אם אחרת הוסיפה, "למה הילדים צריכים לחוות בגיל הזה אפליה, זה גדל איתם מהגן לכיתה א' והלאה. אני לא רוצה שהילדה שלי תגדל בהפרדה, אני משלמת הכל כמו שכל משפחה אחרת משלמת, למה שהיא לא תגדל בשילוב חברתי? אני כרגע צריכה לשבת בבית בשבילה כי אומרים שהגנים מלאים, זה שאין מקום זו בעיה שלי? לא, הם היו צריכים לעשות את העבודה שלהם מההתחלה כמו שצריך".
 

"נתנו לי גן אחר אבל הוא ממש רחוק מהבית שלי ואני לא ניידת", היא מסבירה, "זה מתסכל, למה צריך לטרטר את הילדים? עכשיו הם צריכים להכיר עוד גן אחרי שכבר כל הילדים עשו היכרות, זה לא נעים. אני לא נתקלתי אף פעם באפליה כזו ופתאום כשנתקלתי זה קשה, אנחנו כבר התרגלנו אבל הילדים המסכנים לא, למה הם צריכים לחוות את זה?".

משה סלומן, פעיל בקהילה האתיופית בקרית גת, יו"ר עמותת "הנני": "המציאות שבה ישנם בארץ ישראל של שנת 2019 גנים סגרגטיביים - חמורה מאוד. מאידך, צריך לבדוק מהם המניעים שגרמו לכך שיהיו גנים של כמעט מאה אחוז יוצאי אתיופיה. אני חושב שישנה חשיבות לאינטגרציה בין כל חלקי האוכלוסייה, ולכן צריך לאפשר לכל תלמיד להירשם איפה שהוא חפץ ללמוד - ולא להסליל אותו למקומות מאוד ספציפיים".
 
סלומון הדגיש, כי בעירו קרית גת, לא הייתה כוונה לגרום לכך, אך הוסיף כי "הייתה כאן רשלנות של בעלי התפקידים באגף החינוך ובעירייה. אם גרמו לכך שישנם אזורי רישום מוגבלים, ברור לכולם שאוכלוסיות מסוימות יישארו בשכונות שלהן והדבר יגרום לכך שהן לא ישתלבו. אני דורש שיאפשרו לכל הורה לבחור את המוסד החינוכי שהוא מעוניין שילדיו ישתלבו בו".
 
לסיום אמר סלומון, כי "אם ישנם גנים או מוסדות חינוך שלא מטופחים בגלל אוכלוסייה מוחלשת שלא דורשת את זכויותיה, חובה על העירייה לטפח את המקומות האלה".

ח"כ גדי יברקן ממפלגת כחול לבן, הפועל לסייע להורים, אמר כי "אין שום סיבה שבמדינת ישראל בשנת 2019, נשמע על מקרים כאלה של הפרדה בין אוכלוסיות בטח לא כשעושים את זה עוד בגילאי הגן. כל היופי שלנו במדינת ישראל זה המגוון הצבעים והתרבויות שלנו. גם אם העירייה פעלה בתום לב, במבחן התוצאה התמונה מחרידה. אני שמח שבמאמץ משותף יחד עם ההורים, לשכת מנכ"ל משרד החינוך ועיריית קריית גת הבאנו לפיזור הגן בגנים ברחבי העיר ומקווה שנלמד מהאירוע הזה להבא".
 
ממשרד החינוך נמסר כי היעדר שילוב של תלמידים יוצאי אתיופיה עם כלל האוכלוסייה הוא מעשה לא חינוכי, ולחלוטין לא עולה בקנה אחד עם ערכי משרד החינוך. המשרד מיישם מדיניות ברורה, לפיה יש לשלב את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה עם כלל התלמידים, בכל מסגרות החינוך, ואנו עומדים על כך שמדיניות זו תיושם באופן מלא בקריית גת. במהלך היום הוצעו להורי הגן מספר חלופות, ואנו פועלים מול הרשות כדי למצוא מתווה לפתרון הסוגיה.