בשני הסכמים שונים שחתם משרד האוצר ביום חמישי לפנות בוקר עם גני הילדים הפרטיים עד גיל 3, ויממה קודם לכן עם רשתות מעונות היום לפעוטות שבפיקוח משרד העבודה והרווחה, היו אמורים להיפתר לכאורה כל המחלוקות שהעיבו על חידוש פעילותן של המסגרות עד גיל 3 הכה חיונית לחזרת ההורים לעבודה והמשק לפעילות, בפרט במעונות היום המפוקחים והמסובסדים הנותנים מענה לשורה של זכאים מהשכבות המוחלשות ביותר בחברה ולכ-25% מהפעוטות עד גיל 3 בישראל. בפועל, לא כך הם פני הדברים.

מגבלות משרד הבריאות הנוקשות תחתן אמורים לפעול המעונות, מביאים הורים רבים לעמוד מול מסרים מבולבלים באשר לעצם יכולתן של הגננות לפתוח את המעונות לכלל הילדים כך שצפויים שיבושים רבים והדבר נכון גם באשר לגנים הפרטיים המאכלסים את רוב הפעוטות בישראל. כך שעד שהמערכת תתייצב על שגרת העבודה החדשה, להורים צפוי עוד זמן מה של הסתגלות ובלבול וההסכמים עם האוצר עליהם בירכו מפעילי המעונות היו בעיקר סביב פיצוי כספי שהמדינה הסכימה לתת להם, פחות באשר ליכולת הפיזית והלוגיסטית שלהם עצמם לעמוד בתקנות משרד הבריאות.

יתרה מכך, גם הצהרונים בגני הרשויות המקומיות ובבתי הספר היסודיים לכיתות הנמוכות (גיל 3 עד 8) שמימונם נסגר לכאורה בין השלטון המקומי לאוצר במהלך יום רביעי על פי הודעת האוצר, עדיין לא יפעלו בהיקף מלא בשל עיכובים לוגיסטיים וביורוקרטיים במימון הממשלתי ולא רק בשל הגבלות משרד הבריאות.

בתוך כך, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס הוציא הודעה לראשי רשויות, בה עידכן כי המתווה הכספי שפורסם ע"י האוצר עבור הצהרונים הוא חתול בשק, ואין רשות שתוכל לעמוד בו. לדבריו, האוצר לא מוכן לממן את הפעלת הצהרונים בכלל הרשויות ובכך פוגע בחזרת ההורים לעבודה. "זהו לא הזמן לאיים , זה הזמן להתגייס למציאת פתרונות באופן מיידי", הוסיף, "אני קורא לאוצר להוריד את המשקולת מגב ההורים כי בלי צהרונים אין שגרה והמשק לא יוכל לחזור לפעילות. כשהאוצר יחליט לעמוד לטובת ההורים אנו ברשויות נהיה ערוכים להפעיל את הצהרונים."

קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, לא כל מעונות היום המפוקחים לפעוטות עד גיל 3 ייפתחו בכלל את שעריהם ביום ראשון. ארגון א.מ.א - איחוד מעונות ארצי, לא הגיע להסכם עם האוצר ולא יחדש את הפעילות ביום ראשון הקרוב. מדובר במעונות היום המפוקחים הפרטיים של יזמי חינוך ורווחה, כ-700 מעונות ברחבי הארץ, הכוללים 50 אלף פעוטות ו-10,000 מטפלות ואנשי צוות.

אשר לוין, מנכ"ל א.מ.א, מסביר: "אנו הארגון המייצג היחיד של הגיל הרך שהאוצר לא מגיע עמו להבנות, תוך התעלמות מהדרישה לפיצוי על ההפסדים הכבדים שנגרמו לנו בשל תשלומי שכירות ובינוי בתקופת המשבר, הוצאות שאין למעונות המפוקחים הציבוריים להם המבנים ניתנים ע"י המדינה והרשויות המקומיות. המעונות שלנו הם בעיקר באזורי פריפריה גיאוגרפית וחברתית, כאשר המדינה עודדה את היזמים להקים מעונות במקומות בהם המעונות המפוקחים הציבוריים התקשו. אנו קוראים לממשלה ולאוצר להגיע להבנות. לא ניתן שבעת משבר יפקירו את היזמים ואת הילדים במעונות שלנו, ואת הוריהם שחייבים לחזור למקומות העבודה".

גם במשפחתונים שתחת פיקוח משרד העבודה והרווחה יתקיימו שיבושים בשל שביתת איגוד מטפלות המשפחתונים ב"כוח לעובדים". מדובר בכ-4000 משפחתונים הנותנים מענה לכ-18 אלף פעוטות. האיגוד קרא לשר העבודה והרווחה בממשלת המעבר, אופיר אקוניס, להפגש בהקדם לפתרון המשבר.

"לא ייתכן ש-18 אלף פעוטות, בעיקר מן הפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית של ישראל, מצויים ללא מסגרת והשר ממשיך בהתעלמותו״, אמרו באיגוד והוסיפו כי ״כבר בתחילת המשבר התנהל משרד העבודה והרווחה באורח חד צדדי ופוגעני כלפינו" אומרת נינט ששון, מטפלת וחברת האיגוד, "המשרד ידע לדרוש מאיתנו להחזיר את התשלום להורים מבלי לתת לנו מענה כלכלי חלופי, אנו דורשות כי המשרד יפצה את המטפלות על כמעט חודשיים ללא שכר".