חברי ועד המורים בתוכנית "שלבים", המלמדים תלמידים חולים בביתם ומאוגדים ב"כוח לעובדים", הפגינו אתמול מול משרד האוצר בירושלים לאחר ש־700 עובדים, בהם מורים, קלינאי תקשורת, סייעות ופיזיותרפיסטים פוטרו במפתיע בסוף השבוע, כיוון שמשרד החינוך החליט להפסיק את ההתקשרות עם חברת קדימה־מדע שהעסיקה אותם. 

יש לציין כי הצעד נעשה פחות מחודשיים לחידוש שנת הלימודים ובלי שיצאו מכרז חדש או תוכנית סדורה להענקת השירות לילדים החולים בידי מורים המועסקים ישירות על ידי משרד החינוך. "נשבר כאן שיא חדש בהתייחסות למורי הקבלן כ'מורים שקופים'. אומר דרור בן יעקב, מורה וחבר ועד. "ביום שישי בצהריים, רגע לפני כניסת השבת וללא הודעה מוקדמת, קיבלו מאות העובדים הודעה על שימוע - וכך נזרקו לפח שנים של עבודה מסורה שהיא הרבה מעבר ללימוד חומר לבגרות. מביש. חלק ניכר מן המורים לא יוכלו לחתום על דמי אבטלה, שכן הם נאלצו, בניגוד למורים 'רגילים', לצאת לחל"ת במהלך ימי הסגר וכבר מיצו את זכאותם לדמי אבטלה". 

כ־5,000 תלמידים משתמשים מדי שנה בשירות של תוכנית "שלבים", בהם חולי סרטן וכאלה הלוקים במחלות ניווניות, פסיכיאוטריות ועוד. "עבור התלמידים שלנו אנחנו הרבה יותר מאנשי הוראה - אנחנו חיבור לחלק הבריא של חייהם ותזכורת לכך שהם לא רק חולים", אומרים בוועד המורים.

הפגנת מורי הקבלן. צילום: טוהר לב ג'יקובסון
הפגנת מורי הקבלן. צילום: טוהר לב ג'יקובסון

גם הורי התלמידים הביעו דאגה מהכוונה לפטר את המורים. במכתב שנשלח למשרד החינוך על ידי מטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים נכתב: "ילדינו מתמודדים מספיק עם חוסר ודאות בחייהם. עזרו לנו לייצר פיסה של ודאות והמשך שגרה עם הצוות החינוכי הקיים בחיים המורכבים שלנו".

בתוך כך, במהלך דיון דחוף בנושא מצבן הקשה של תנועות הנוער שהתקיים אתמול בוועדת החינוך בכנסת, הזהיר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, כי אם הבעיה לא תיפתר, המרכז ישבית ב־1 בספטמבר את הלימודים. מהדיון עלה כי התקציב התוספתי לתנועות הנוער בסך עשרות מיליוני שקלים טרם הועבר ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, ולפי משה שגיא, סמנכ"ל בכיר במשרד החינוך, אינו צפוי לעבור. לטענתו, "יש הנחיה של החשב הכללי שלא מאפשרת לנו להשתמש בעודפים המחויבים".

שלומי קסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער, טען בדיון: "אין הצדקה לסגירה של החינוך הבלתי־פורמלי כל עוד הקניונים וחופי הים פתוחים. בעניין התקציב – האירוע הזה הוא קטן במספרים עבור המדינה". יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע (כחול לבן), סיכם את הדיון בקריאה לשר החינוך יואב גלנט ולשר להשכלה גבוהה ומשלימה זאב אלקין לגלות אחריות כלפי הנוער ואף הצהיר כי ירתום את ועדת הכספים לנושא כדי לוודא שהתקציב התוספתי המיועד לתנועות הנוער ולארגוני הנוער יעבור בשלמותו.