מרכז החדשנות של אוניברסיטת חיפה סיים שנת לימודים מאתגרת תחת משבר הקורונה, אך ממשיך בקידום יוזמות גם בעת משבר הקורונה ונערך לסמסטר הקיץ ולשנת הלימודים הבאה. 

"אנחנו רוצים לתת לסטודנטים כלים ולהכשיר אותם. שתהיה רב תחומיות, ושזה יוכל לייצר מוביליות תעסוקתית וסביבה בה הסטודנטים פועלים ממוטיבציה פנימית", סיפר פרופסור עפר ארזי, ראש מעבדות החדשנות באוניברסיטת חיפה.

פרויקט הפיילוט של מרכז היזמות באוניברסיטת חיפה, שהחל השנה בתקצוב ממשלתי ואוניברסיטאי, פועל להכשרת הסטודנטים לחדשנות מתוך שאיפה לשחרר את הקניין הרוחני לסטודנטים שאינם עוסקים במחקר. פרופ' ארזי ציין כי בקרב כשליש מהחוגים בקמפוס הגיעו סטודנטים למרכז היזמות. 

חלק מהפעילויות מותנות בקרדיט אקדמי והוקמה קרן תמיכה במיזמים, שהשקיעה עד כה בשלושה פרויקטים שונים שזכו בתחרות. במקום הראשון זכה מיזם לשילוב בינה מלאכותית לזיהוי טפיל בדבורים. סטודנט למשפטים שמשפחתו דבוראים הגה את הרעיון. 

ארזי חידד כי מה שמייחד את הפרויקטים היא העובדה שהעומדים מאחוריהם אינם גוף טכנולוגי, אלא אנשים שמכירים את תחום התוכן הרלוונטי ומתוכו יוצאים לעולם החדשנות. 

פרופסור ארזי  (צילום: אוניברסיטת חיפה)
פרופסור ארזי (צילום: אוניברסיטת חיפה)

בשנת הלימודים שהסתיימה הפרויקט כלל מעט מפגשים פיזיים ומעבר לפעילות מקוונת בשל הקורונה. כעת הם מתכוננים לפתיחת פרויקט "המשתלה" בסמסטר הקיץ, בו סטודנטים רב תחומיים יעבדו יחד על אתגרים שבאים מהשטח ומציאת פתרונות מותאמים להם. רשויות מקומיות ילוו את הסטודנטים במיזמים, והאוניברסיטה תקנה להם על כך קרדיט אקדמי. בין הפרויקטים הצפויים: הקמת גגות ירוקים בקריית ים ומציאת פתרון לבדידותם של קשישים. הפרויקט צפוי להתרחב בשנה הבאה עם שני מחזורים נוספים.