מאות חברי ועד מורי ומנחי תכנית היל"ה (השלמת יסוד לימודי השכלה) לנוער בסיכון שנשר ממערכת החינוך, המאוגדים בכוח לעובדים, וכן תלמידים ובוגרים של התכנית והוריהם, הפגינו היום (רביעי) בצומת עזריאלי מול קרית הממשלה בל אביב, במחאה על סגירת התכנית בתחילת שנת הלימודים הקרובה בשל היעדר תקציב לתכניות החינוך המשלימות, תוצאה של עיכוב אישור תקציב המדינה והמשבר הפוליטי.

הנהגת כוח לעובדים המאגד את מורי היל"ה אישרה  קיומה של שביתה של וועדים המאוגדים בארגון  בשבוע הראשון של ספטמבר. באם לא תפתח התכנית. בארגון מאוגדים למעלה מ 30000 בהן חברות תחבורה ציבורית, צהרונים, משפחתונים, מכללות ציבוריות הפרטיות, בתי השקעות ומוסדות חינוך ורווחה. "שעון החול מתקתק ואם הממשלה ומשרד החינוך לא יתעוררו, 8,000 תלמידים יפלטו לרחוב, רובם נוער בסיכון, ואיתם 1600 מורי הקבלן בתכנית" מזהירים בכח לעובדים. המפגינים זעקו: "גם לנו מגיע ללמוד" ו"בגלל חוב לא זורקים נערים לרחוב".

תכנית היל"ה היא המוצא האחרון של אלפי תלמידים הנושרים מדי שנה מבתי הספר בשל קשיי הסתגלות למסגרת, בעיות משמעת, רקע קשה ועורף משפחתי חסר או בעייתי. חלק ניכר מן התלמידים הללו הם בני נוער בסיכון ובחלופות מעצר. בקבוצות של עד שישה תלמידים נאבקים המורים על הישארותם של התלמידים במערכת ובדרך לתעודת בגרות וגמר. במהלך השנים רבבות תלמידים הצליחו לחזור למוטב ואף להשלים  12 שנות לימוד בזכות עובדי התכנית, הגם שהמורים והמנחים עצמם מועסקים בהעסקה קבלנית ולא על ידי משרד החינוך, ללא צבירת זכויות ותנאים סוציאליים של ותק, ונאלצים זה שנים להיאבק על זכויותיהם.

טלילה אילון, חברת ועד מורי היל"ה בכוח לעובדים, זועמת: "שר החינוך, יואב גלנט, מתעקש לכנות את מסגרת היל"ה כחינוך 'משלים', 'אחר' ו'שונה' מהחינוך הרגיל. המשמעות היא שבעיניו תלמיד נושר איננו תלמיד רגיל. בעיני משרד החינוך מדובר במותרות שניתן לוותר עליהן. אבל אין דבר כזה חינוך משלים כי חוק חינוך חובה חל על כולם! נוער נושר זכאי לחינוך כמו תלמיד. נכון לעכשיו, ניתן חינוך בישראל לתלמידים החזקים בלבד".

הפגנת מורי ותלמידי היל''ה בקריית הממשלה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מורי ותלמידי היל''ה בקריית הממשלה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

יוסי ריס, תלמיד בהיל"ה, הוסיף: "עד שמצאתי דלת למקום לימודים שמבין אותי, לבית, הממשלה רוצה לטרוק לי ולאלפי התלמידים בתכנית את הדלת לבית הזה, ולזרוק אותנו לרחוב". תלמיד אחר בתכנית, אורי ילובסקי, העיד השבוע בכנסת: "בזכות התכנית הגעתי  מ-14 נכשלים לבגרות מלאה. במה אני שונה מנער רגיל שלומד במסגרת רגילה? רק  אותי סוגרים. אין לי כרגע איפה ללמוד בשנה הבאה. אני נלחם על הבגרות שלי. למה תלמיד רגיל יכול לגשת לבגרות ואני לא? ולי עוד יש לאיפה לחזור. מה לגבי ילדים שיחזרו לרחוב?". 

הפגנת מורי ותלמידי היל''ה בקריית הממשלה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מורי ותלמידי היל''ה בקריית הממשלה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

ההפגנה התקיימה על רקע דבריו של סגן הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, אשר ציין במהלך דיון ועדת הכספים של הכנסת כי "ייתכן מאוד שתקצוב התוכניות המשלימות במערכת החינוך יוסדר ביממה הקרובה. יש בשעות האחרונות התקדמות משמעותית, שר האוצר ושר החינוך פועלים כדי לאפשר את פתיחת התוכניות ולגבש פתרון במסגרת התקציב הקיים". אם בכל זאת יאלצו מורי ותלמידי היל"ה להמתין לתקציב המדינה, המשמעות היא עיכוב בפתיחת התכנית עד אישורו בכנסת בתוך שלושה חודשים או, חמור מכך, סגירתה אם הכנסת תתפזר לבחירות מוקדמות רביעיות.