המחלוקות בין משרדי החינוך, הבריאות והאוצר בנוגע למתווה מגובש לחזרת הפעילות בבית הספר גורמות לתסכול רב בקרב הורים שילדיהם נאלצים ללמוד כבר יותר מחודש מהבית באמצעות הזום. הורים רבים הנאלצים לאבד ימי עבודה כדי לשמור על ילדיהם הקטנים בבית טוענים גם כי יעילותה של הלמידה באופן מקוון בקרב התלמידים בכיתות הנמוכות מוטלת בספק.  

כזכור, על פי מתווה חזרת התלמידים בכיתות הנמוכות שגובש לפני כחודש, הודיעו במשרד הבריאות כי תלמידי כיתות א'־ב' לא יידרשו להתפצל לקפסולות. אלא שבחלוף חודש שינה משרד הבריאות את עמדתו וקבע כי אם יחזירו את בתי הספר לפעילות, יידרשו גם תלמידי א' ו־ב' ללמוד בקפסולות, בדומה למתוכנן בכיתות ג'־ד'. אולם כדי להוביל שינוי כזה גם בכיתות הנמוכות, נדרש תקציב שמוערך על ידי בכירי משרד החינוך ב־6 מיליארד שקלים, שבמשרד האוצר לא מתכוונים להעביר לטובת העניין.

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

נוסף על כך יצטרכו במשרד החינוך להוסיף מורים רבים למערכת, ודבר כזה צפוי לארוך כחמישה שבועות. שר החינוך יואב גלנט התייחס לנושא: "נערכנו מבעוד מועד להפעיל תוכנית גישור הנותנת מענה חלקי. למידה בחצאי שבועות עד להשלמת ההיערכות. מדובר במצב ביניים כגישור, עד שיושלם הליך גיוס אלפי המורים הנדרשים לפיצול".

על פי המתווה שעליו מדבר גלנט, תלמידי כיתות א'־ב' יפוצלו לשתי קבוצות והן תידרשנה להגיע רק מחצית מימות השבוע. שאר הלמידה תועבר מרחוק. אלא שבמהלך הדיונים צצה בעיה נוספת והיא שגם כאשר הכיתות יפוצלו – התלמידים יידרשו להגיע יחד בהסעות, שם אין הפרדה וקיים סיכון להידבק בנגיף.

בתגובה למתווה, טוענת אילת ברון, אם לתלמיד בבית ספר יסודי בקריית עקרון: "השיטה הזו של לחלק את התלמידים בכיתות, אבל לאפשר להם לנסוע יחד בהסעות היא פשוט חלם. הרי כבר הבנו שאפשר להידבק גם בהסעות. מה ההיגיון מאחורי ההחלטה? אחרי זה מצפים מאיתנו להאמין במערכת, כשבפועל הממשלה עושה אך ורק מה שנוח לה".

דוד בן חיים, אב לשתי בנות מרמת גן, מוסיף: "אני מעדיף שהבנות שלי יישארו בבית חודש נוסף ולא יידבקו וידביקו את בני המשפחה. אם משרד החינוך אומר במפורש שהם צריכים עוד זמן כדי להיערך – מה ההיגיון לפתוח את בתי הספר? אם פותחים,  צריכים להיות ערוכים ולא לשגע את ההורים".

עם הניסיון לחדש את הלימודים בקפסולות, משרדי הבריאות והחינוך גיבשו מתווה המאפשר למידה מחוץ לכיתה בקבוצות של תשעה תלמידים. בהסתדרות המורים לא ששים לברך על המתווה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד מחתה על כך שהמורים לא שותפו בדיונים הרלוונטיים בטרם הוחלט על המתווה: "אנחנו מיואשים. אנחנו שומעים הכל דרך התקשורת, המנהלים יושבים ושומעים שזה בסדר להפעיל תשעה ילדים בשטח פתוח. איך אפשר לעשות את זה? הרי הילדים הקטנים מוסחים בקלות מכל דבר".

בתוך כך, יושב ראש השלטון המקומי חיים ביבס שלח לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב, שבו הוא דורש פתרונות שיאפשרו את חידוש פעילותם של בתי הספר באופן מיידי. "מצופה שמומחי הבריאות יציגו נתונים מוסדרים המסבירים את השינוי החריף בעמדתם ולא יהפכו את שנת הלימודים לאבודה ואת הילדים וההורים לקורבנות הקורונה. בתי הספר הם הדבר הראשון שצריך לדאוג להחזיר לפעילות", כתב ביבס לנתניהו.