מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, שוחחה הערב (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM וקראה לסגור את מערכת החינוך המיוחד שנותרה פתוחה, "לא יכול להיות שיפקירו אותם בצורה כזאת, הם מפחדים על בריאותם ובריאות אנשי משפחתם". בנוסף, קראה שלא לאפשר לימודים על זמני החופש הגדול: "צוותי ההוראה שחוקים".

שר הבריאות טוען שרק 34 אחוזים מסגל ההוראה התחסנו עד כה. מה הנתונים שיש בידייך?
"אני חזרתי ואמרתי שאני לא יודעת מאיפה הוא שואב את הנתונים הללו, אנחנו עשינו שני סקרים, האחרון בקרב 20 אלף עובדי הוראה, כאשר 73.3% הודיעו שהתחסנו ועוד 18.5% אמרו שטרם חוסנו ו-5.2% - אמרו שהם לא מתכוונים. אלו הממצאים".

אבל אולי מדובר על כלל ציבור המורים?
"יכול להיות, בל נשכח שיש את החינוך העצמאי שלא קשור להסתדרות המורים, ויש רבים מהעל יסודי שלא שייכים. הבנו שיש גם סייעות וכל מיני צוותים במערכת החינוך שאינם עובדי הוראה. אנחנו לא יודעים מהיכן הנתונים הללו. גם משרד החינוך לא מבין מאיפה הנתונים האלו".

מה קורה עם החינוך המיוחד?
"אני חושבת שבחינוך המיוחד נעשה עוול גדול מאוד לצוותים. ביקשנו לסגור את החינוך המיוחד עכשיו כשהסגר מתארך ואנחנו יודעים שההדבקה בקרב ילדים גבוהה יותר. לכן צריך לחוס על הצוותים בחינוך המיוחד שלא יכולים לשמור מרחק וההדבקה שם גדולה. בדקנו 150 בתי ספר של חינוך מיוחד, יש לקויי למידה קל ויש מורכבויות קשות. במקום שאת הקלות כן יחריגו וגם הם יוכלו לעשות למידה מרחוק, החליטו שגם הם יפעלו. מתוך 150 בתי הספר אנחנו קיבלנו את הנתונים וממה שבדקנו – בקירוב, למעלה מ-35% מהתלמידים לא מגיעים, 40% מהמורים לא מגיעים בגלל החששות והחרדות ויש כמובן ילדים מבודדים ומאומתים וגם מורים מאומתים".

כל הדבר הזה זה ב'כאילו'. ישראבלוף.
"ממש ככה מסכנים את צוותי החינוך המיוחד, מישהו בא לבקר אותם? לראות את העבודה הקשה? הפחדים? החששות? אני מסיירת בבתי הספר ורואה מה קורה. המורים חוששים להגיע. הם באים עם פחד גדול לבריאות שלהם ולמשפחות שלהם. לא יכול להיות שיפקירו אותם בצורה כזאת".

קשה להחזיק בבתים את החינוך המיוחד.
"צריך לטפל במורכבויות הקשות, אבל אפשר וניתן לעבוד עם הקלים מהבית. עשינו את זה בסגר הראשון אני לא מבינה את אגף החינוך המיוחד ומשרד החינוך שלא פועל עבור אותם צוותי חינוך. לא עושים מאומה עבורם, פשוט הפקרה, מפקירים אותם. מה מחכים שיקרה? חלק מההורים שהמורים אומרים הילד לא מרגיש טוב יש להם חום הם מביאים אותו לבית הספר, הם לא עושים את הבדיקה מתי עושים? כשהילד מושבת רק אז לוקחים אותו לבדיקת קורונה".

יש לך נתוני הדבקה של ילדים? כמה הם הדביקו בינם לבין עצמם וגם את המורים?
"הנתונים נמצאים בידי משרד החינוך שמקבל כל יום נתונים מהמנהלים. אני לא מבינה את עצימת העיניים כלפי הנתונים האלה ומה שקורה. יש הרי מוסדות של חינוך מיוחד גרידא, של המורכבויות הקשות, ויש כיתות של חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. אז מתוך עשרה תלמידים, מגיעים שניים, מגיע מנהל וצוות חינוך. תראו כמה מסכנים. זה עוול, צריך את כל הכיתות הללו פשוט לעבוד איתן מהבית, ניתן לעבוד איתם, עשו את זה בסגר הקודם. עובדה שהתלמידים מצביעים ברגליים כי ההורים גם חוששים".

דורשת משר החינוך להפסיק מיידית את הלימודים?
"חד משמעית כן".

חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)
חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)

מתי את פונה?
"אני פניתי גם לקבינט ולרה"מ לשר הבריאות. דיברתי גם עם בכירי משרד הבריאות שאמרו שזו החלטה של משרד החינוך. אני מקווה שכן נצליח לשכנע, המצב לא טוב חברים אנחנו רואים מה קורה. בהתחלה אמרו שהילדים לא מדביקים והיחידים שאמרו את זה היו הסתדרות המורים".

מדברים על יציאה מהסגר, צריך לחכות ולא לפתוח את שנת הלימודים?
"אני חושבת שההחלטה אם לפתוח ומתי נתונה בידי משרד הבריאות, יש להם את הנתונים הבריאותיים לגבי מה קורה בקצב ההדבקה".

לו זה היה תלוי בשר החינוך, הוא אמר שהיה פותח ואז הוא חזר בו לאחר ששמע את הנתונים.
"כולם היום פוחדים, צריך לפתוח את מערכת החינוך בצורה הדרגתית ומושכלת וזה מה שצריך לעשות אחרת שלא נהיה במצב יותר קשה ממה שאנחנו נמצאים".

גני ילדים בקפסולות, כיתות א-ג כן, מה לא?
"צריך קפסולות בגנים ובכיתות א-ב, בואו נפתח בשלבים". 

צריך לדרוש מצוותי ההוראה תעודת מחוסן כדי לשוב ללימודים?
"אני חושבת שמאף אחד במדינה לא יכולים לדרוש את זה מבחינה חוקית, ואנחנו אזרחים כמו כולם. מה שמושת על אזרחי המדינה יושת על עובדי הוראה, אתה לא יכול לחייב לחסן אף אדם. לפי הממצאים שבידינו עובדי ההוראה כן התחסנו. הבעיה נמצאת בכלל האוכלוסייה ולא רק אצלנו. בנושא הנשים הצעירות בנושא הפריון שחוששות והנושא של נשים בהיריון". 

מה יהיה עם החופש הגדול?
"יש רק דבר אחד שלא האשימו את צוותי החינוך, שהם הביאו את הקורונה. צוותי החינוך עובדים קשה יותר מבעבר, מאשר בכיתה, הם יושבים בזום, מכינים את הנושא הפדגוגי והרגשי. היום הקשר הנפשי, הרגשי והבריאותי חשוב יותר מכל דבר אחר, אז הם מתעסקים גם בזה וגם בקטע הפדגוגי. החופשות נועדו לעובדי הוראה כדי שיוכלו לנוח ולאגור כוחות. הוראה זה אחד המקצועות השוחקים ביותר, בפרט בתקופה של הקורונה".

היא הוסיפה: "אני מסתובבת בבתי הספר ואני שומעת את צוותי החינוך  - כולם אומרים שהשנה הזאת זה כמו שבע-שמונה שנים בהוראה. הצוותים שחוקים ואם נשחק אותם עוד יותר לא יהיו מנהלים, סגנים, מורים וגננות. לא ראיתי שכולם רוצים להיות עכשיו במערכת החינוך אם זה היחס שנותנים להם. שהמדינה תתחיל להתרגל לנושא של בתי הספר בחגים. ירצו? יעבדו. בחנוכה עשו את זה, ראינו שבשנים קודמות צוותי החינוך נתנו חלק בבית הספר של החגים, חנוכה השנה מעט מאוד. זה מראה את השחיקה חברים, עובדי ההוראה שחוקים".

"תפסיקו כל הזמן להסתכל על החופשות שלהם. הם עובדים קשה מאוד כרגע. תעריכו אותם ותוקירו אותם אם לא תעריכו אותם ותמשיכו להאשים אותם - לא יהיו לכם עובדי הוראה, מנהלים, גננות מצוינים ואיכותיים במערכת. תשמרו עליהם כדי שיהיו את האנשים הטובים במערכת, שיישארו", קראה.